על רקע חוסר היציבות שנוצר בכלכלה הישראלית והעלייה ברמת הסיכון בצל קידום המהפכה המשפטית והריבית הגבוהה, החברות שמתמחות בביטוח ספקים מפני אי-תשלום של לקוחות שנקלעו לחדלות פירעון או לקשיים כלכליים עבור סחורה שסופקה להם, נערכות להעלאת מחירי הביטוח, בדגש על תחום המזון והקמעונאות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
ל-ynet נודע כי "קופאס בי.די.אי", חברת בת של קופאס העולמית, תדרכה לקוחות מקומיים מתחום המזון על עלייה צפויה בפרמיית ביטוח האשראי שלה. לקוח של החברה אמר ל-ynet כי "כבר קיבל התרעה מהחברה על התייקרות הביטוח בעסקאות חדשות שיבצע. המשמעות היא לא רק תוספת עלויות לספק, אלא גם קושי גובר לספקי מזון ומוצרי צריכה בעיקר קטנים ובינוניים מול ספקים, שיהיו כעת זהירים יותר מפני לקיחת סיכונים. מקופאס סירבו להגיב לדברים.
1 צפייה בגלריה
כסף שטרות שקלים
כסף שטרות שקלים
(צילום: שאטרסטוק)
גם בחברת בססח, המובילה בתחומה בארץ, המצב דומה. לדברי המנכ"לית, עדי נוב, "יש עלייה ברמת הסיכון בכלכלה הישראלית וברמת אי-הוודאות. סיכון עבורנו פירושו - מהו הסיכוי שחברות ישראליות או בחו"ל, שצריכות לשלם לספקים שלהן עבור סחורה או שירותים שקיבלו, לא יוכלו לעשות זאת. יש עלייה של 20% במקרי פשיטות הרגל, ועל פי ההערכות שלנו המחצית השנייה של השנה תהיה עוד פחות טובה והאחוז יהיה גבוה יותר. אנשים מודאגים ויש נטייה בציבור להוציא פחות. בשנה שעברה ספקים רצו להגדיל מכירות לקמעונאים ובהתאם גדלו הבקשות שלהם להגדלת מסגרות ביטוח האשראי. אך כעת יש קיטון ביחס לתקופה המקבילה. כמו בסוגי ביטוחים אחרים שעלו בעקבות גידול בסיכון, למשל התייקרות ביטוחי הרכב בגלל גידול בגנבות, גם אנחנו מגיבים להרעה במצב - המחיר יתעדכן אבל כל מקרה לגופו ולא כמדיניות גורפת".

"גידול של עשרות אחוזים בבקשות מצד חברות טכנולוגיה"

נוב מוסיפה, כי "בחצי השנה האחרונה ביצענו עבודה מעמיקה - סימנו חברות שנשענו על מינוף גבוה או חברות בענף המזון שקשה להן להעלות מחירים ללקוח, כמו מסעדות וגופים מוסדיים (בתי מלון, בתי חולים, מוסדות חינוך וארגונים) - עליהם אנחנו מסתכלים כעת יותר בזהירות.
"כמו כן, לראשונה אנחנו רואים גידול של עשרות אחוזים בבקשות לביטוח אשראי מצד חברות טכנולוגיה וסטארטאפים צעירים יחסית, שיש להם כבר מוצר ומכירות, שמתקשים כעת לגייס הון מחו"ל או מהבנקים. מדובר בעלייה דרמטית, אלו חברות שלא השתמשו עד כה במוצרים מורכבים כמו ביטוח אשראי. עכשיו חברה שצריכה לממן הון חוזר (ימי אשראי שהיא נותנת ללקוחות) מגיעות אלינו, כי הבנק, שיודע שאם הלקוח לא ישלם בססח תשלם במקומו, מוכן להקדים לחברה מבוטחת מימון שוטף על חשבון תשלומים עתידיים שיתקבלו מהלקוחות. אני מדברת על פעילות של מילארדי שקלים".