הממשלה אישרה אתמול להגיש לקידום מהיר בותמ"ל (הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור) את התוכנית החדשה בשטח רכס לבן בהרי ירושלים, שתחליף את התוכנית הקודמת אשר נדונה בוועדות התכנון במשך שנים ארוכות וספגה ביקורות קשות מצד ארגוני סביבה. מדובר בתוכנית שקודמה על ידי רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), עיריית ירושלים, משרד הבינוי והשיכון ומינהל התכנון להקמת כ-6,000 יחידות דיור, חלקן יהיו מיועדות לדיור להשכרה ארוכת טווח.
על פי התוכנית החדשה "בשורה בלבן", מתוך שטח התוכנית (1,054 דונם), הממוקם במערב ירושלים, כ-286 דונם יוקצו לבנייה ואילו יתר השטחים ישמשו לגן לאומי ויער קק"ל. זאת במקום כ-800 דונם שהוקצו תחילה לבנייה. השטח, הממוקם ממערב לשכונת קריית מנחם ומדרום-מזרח למושב אורה, הוכרז על ידי ועדת השרים לענייני פנים, שירותים, תכנון ושלטון מקומי כמתחם מועדף לדיור, כלומר המשמעות היא שניתן יהיה לאשר אותו בהליך מזורז.
1 צפייה בגלריה
מתחם רכס לבן ירושלים
מתחם רכס לבן ירושלים
מתחם רכס לבן ירושלים
(צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)
תמהיל הבינוי יכלול מבני מגורים בני 8-24 קומות בצפיפות של כ-55 יחידות דיור לדונם, זאת לצד שטחי תעסוקה ומסחר ומבני ציבור. בסמוך לשטח התוכנית עוברים קווי הרכבת הקלה: האדום שנמצא בביצוע, והקווים הסגול והכתום המתוכננים. על פי עיריית ירושלים, התוכנית החדשה שומרת על למעלה מ-99% משטחי החלחול של המעיינות ועל מורדות עמק לבן, והסבה כ-700 דונם של תוכניות בנייה לפארקים ציבוריים וטבע עירוני מוגן.
המאבק על רכס לבן החל כבר לפני כ-20 שנה, לאחר שהתוכנית על השטח אושרה בוועדה המחוזית חרף הגשתן של כ-4,000 התנגדויות של תושבים וארגונים. המתנגדים הגישו ערר, והתוכנית עלתה לדיון במועצה הארצית לתכנון ובנייה. למרות זאת, בספטמבר 2005 הגיש החוקר מטעם המועצה הארצית את המלצתו לאשרה. לאחר מספר דחיות של המועצה לדון בתוכנית, בפברואר 2007 החליטה המועצה הארצית לבטל לחלוטין את התוכנית. אולם מספר שנים לאחר מכן התוכנית קודמה מחדש ולאורך השנים האחרונות המשיכה לספוג התנגדויות רבות, בין היתר בגין כריתת 10,000 עצים.
ראש העיר ליאון מסר עם החלטת הממשלה לקדם את התוכנית בותמ"ל כי "הוכחנו שניתן להעמיד את השמירה על השטחים הירוקים והפתוחים בחזית העשייה הראשונית ולשמור עליהם, מבלי לפגוע בהיקף הבנייה למגורים ולשימושים נוספים". מהנדס העיר, אינג' יואל אבן, הוסיף כי "הוכחנו כי אין סתירה בין תכנון מתקדם ויצירת פתרונות דיור מגוונים בהיקף הנדרש, לבין הגנה על הסביבה, על השטחים הפתוחים ועל הרי ירושלים".
למרות החלטת הממשלה, גם לתוכנית החדשה יש עדיין התנגדויות. יוסי חביליו, סגן ראש עיריית ירושלים, אמר ל-ynet כי "זאת תוכנית לא טובה, לא נכון ולא ראוי לקדם תוכנית כל כך גדולה, דרמטית ומשמעותית בהליך מזורז של ותמ"ל, שבעצם פוגע בזכויות של המתנגדים. מה שהיה צריך זה להעביר את התוכנית במסלול התכנון הרגיל. בנוסף, אני חושב שוויזואלית לא נכון להקים באזור הזה, שהוא קו רכס, מגדלים כל כך גבוהים - זה יפגע בכל האזור וספציפית בכפר עין כרם. כל מי שיגיע לשם יראה את המגדלים במקום לראות את השטחים הירוקים ואת צריחי הכנסיות".
לדבריו, "גם בזמנו, כאשר תוכנית רכס לבן המקורית נדונה במוסדות התכנון, ועדת המשנה לעררים קבעה שצריך לצמצם את המגדלים בצומת אורה כדי לצמצם את הפגיעה בעין כרם, אז עכשיו רוצים להגדיל אותה? כמו כן, אני חושב שהתשתיות, בעיקר תשתית התחבורה, לא יוכלו לעמוד בכמות כל כך גדולה של יחידות דיור באזור הזה, כאשר כל יחידות הדיור הללו מתווספות לאלפי היחידות הנוספות שנבנות עכשיו בקריית יובל וקריית מנחם".

עוד 5,170 דירות: הורחב הסכם הגג בבירה

בתוך כך, אתמול נחתם הסכם להרחבת הסכם הגג בעיר משנת 2019, במסגרתו יוקמו 5,170 יחידות דיור חדשות ב-14 פרויקטים בשנים הקרובות. מדובר על הרחבה שנייה להסכם הגג (ההרחבה הקודמת נחתמה ב-2023). על פי ההסכם, עיריית ירושלים תקבל 45 אלף שקל תמורת כל דירה לטובת פיתוח תשתיות תחבורה.
במסגרת הרחבת ההסכם תוקדם, בין היתר, תוכנית בהר הצופים ליד האוניברסיטה העברית הכוללת 1,239 יחידות דיור על שטח של 84 דונם, שיוקמו במקום מעונות מאירסדורף, ו-476 דירות ייבנו ליד מעונות בורנפמן. 430 דירות יוקמו על שטח מנחת המסוקים בהדסה הר הצופים, הממוקם במבואות הדרומיים של שכונת הגבעה הצרפתית. תוכניות נוספות חלות על שכונת ארנונה דרום (400 יח"ד), גוננים (270 יח"ד), אמת המים הדרומית (1,083 יח"ד), מתחם התחנה (450 יח"ד) ועוד.