הסרט "זמנים מודרניים", שיצא בשנת 1936 בבימויו של צ'רלי צ'פלין ובכיכובו, התבסס על סלידתו של צ'פלין מעודף מיכון תעשייתי, מהחדש והמודרני ומגעגוע לעולם האתמול, המחבר בין בני האדם ולא מתבסס רק על מכונות. למשל בתחילת הסרט נראה צ'פלין עובד בבית חרושת מודרני, כשהעובדים על פס הייצור הופכים למכונות אוטומטיות. 88 שנה עברו מאז הסרט, והינה ב־2024 יש לא מעט החשים תחושות דומות. פיתוח הטכנולוגיה, היזמות והחדשנות מחד והשתלטות הרשתות החברתיות מאידך, חוללו שינוי גדול בשוק התעסוקה. לצד מקצועות מתפתחים ונדרשים, כאנשי כספים, שוק ההון, מכירות, אבטחת מידע והייטק, הולכים ונעלמים מקצועות אחרים. יש לציין, שממחקרים עולה, שלא פחות מ־45% מכלל המשרות המוצעות בשוק ייעלמו, תישאר דרישה לבעלי מקצוע בתחומי תעשייה שונים, והשאר יישען על טכנולוגיה וחדשנות. מחשבים ואפליקציות יחליפו אצ האנשים ואת מגע ידי אדם.
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

הינה כמה דוגמאות למקצועות נעלמים:
ענף החקלאות
הרצון והנכונות לעבוד בעבודה אינטנסיבית וקשה פיזית פוחתים, ומכאן שגם מספר החקלאים הולך ופוחת. עד למלחמת "חרבות ברזל" נראו יותר ויותר עובדים זרים בתחום הזה. אומנם המלחמה "הבריחה" אותם מכאן, אבל עם חזרת השגרה, יש לשער שגם הם יחזרו ונראה פחות חקלאים ישראלים.
נציגי שירות ומכירות
כיום כשלכל חברה יש אתר ו/או אפליקציה, ניתן לבצע יותר ויותר פעולות בעצמנו מהמחשב הביתי או מהנייד. מגפת הקורונה, אגב, האיצה גם היא את המעבר למסחר אלקטרוני. כך בלחיצת כפתור אפשר להשתלט, לדוגמה, על תשלום חשבונות, על רכישת מוצרים ושירותים, ואפילו תמיכה טכנית ניתנת היום בצורה זו. מכאן, שנציגי מכירות טלפוניים ונציגים פרונטליים בכל תחום, למשל בנקאות, תיירות ודואר, הולכים ונעלמים. יחד עם זאת כן יזדקקו לעובדים, שיעברו הכשרה של עבודה מול מערכות אוטומטיות, בהתאמה לשירותים.
נגרות
תחום הנגרות סומן בעולם כמקצוע שצפוי להיעלם בשנים הקרובות. אומנם יש עדיין הדורשים נגר פרטי, אבל יותר ויותר תהליכים טכנולוגיים, מהירים ומדויקים תופסים את מקומו. יותר מהיר ויעיל, לפעמים גם יותר זול.
צילום ופיתוח תמונות
ותיקי היישוב ודאי זוכרים פוטו פרג' המיתולוגית ברח' דיזנגוף התל־אביבי. משפחת פרג' הביאה לישראל את הפוטו המקצועי לצילומים משפחתיים ואירועים. חנויות כאלו עדיין קיימות, אבל הן עשו טוויסט, כי מאז נכנסו הטלפונים החכמים לחיינו, רובנו מסתמכים על הנייד שמאפשר לצלם, לראות מיד את התמונות וגם למחוק אותן אם אינן מוצאות חן. חנויות פיתוח עברו להציע אלבומים דיגיטליים, ואת הצלמים המקצועיים אפשר עדיין למצוא באירועים גדולים.
קופאים וקופאיות
ביותר ויותר סופרים, רשתות פארם ורשתות שיווק אחרות אפשר לעשות את החשבון לבד. ככה, מול מכונה. כל מה שנדרש זה למצוא את הברקוד על המוצר ולסרוק. מה שמפחית במספר הדרושים למקצוע הקופאי.
עובדי תחנות דלק
אומנם מסלול שירות מלא עדיין זמין ברוב תחנות הדלק הגדולות, אבל יותר ויותר אנשים עוברים למסלול בשירות עצמי. לבדוק שמן ומים זה עדיין סיפור אחר, אבל מקצוע התדלוק צפוי להיעלם בשנים הקרובות.
אנשי טלמרקטינג
השימוש הגובר באוטומציה מפחית את הצורך באנשי טלמרקטינג, מה גם שיותר ויותר אנשים לא מוכנים לקבל שיחות טלפון שכאלו. גם בתחום הזה הולך ופוחת מספר העובדים.
שען
המכשירים הסלולריים החליפו גם את מקום השעונים הקלאסיים. עדיין יש לא מעט שמתהדרים בשעוני יוקרה, אבל מקצוע השען, שהוא אומנות בפני עצמה, הולך ונעלם. בכלל, מקצועות התיקון נעלמים, בין היתר בשל תרבות הצריכה, שמעדיפה להחליף ישן בחדש.
סנדלר
אט אט נעלמות מהנוף אותן חנויות קטנות, בהן נראה אדם רוכן ומתקן נעליים ומוכר שרוכים. גם במקרה זה רבים מעדיפים כיום לרכוש נעליים חדשות מאשר לתקן את הישנות, חלק מהשינוי בהרגלי הצריכה.
חלבן
רבים מאיתנו הורגלו בילדות לחכות בבוקר לחלבן, שהוביל וחילק חלב ומוצריו ישירות לבתים. המקררים המודרניים החליפו את תפקידו, אם כי באנגליה ובאירלנד המקצוע עדיין נפוץ. n