4 צפייה בגלריה
אורי שקד (מימין) ולני רקנאטי
אורי שקד (מימין) ולני רקנאטי
אורי שקד (מימין) ולני רקנאטי
(צילום: דודי לזר)
מעל 20 שנה מייצר יקב רקנאטי יינות ישראליים איכותיים ומוקפדים, שמענגים את החיך וזוכים בפרסים מקומיים ובינלאומיים חשובים ויוקרתיים. לאחרונה ציין היקב נקודת ציון משמעותית - השקת יין הדגל החדש והייחודי "JACOB", באירוע מרגש במוזיאון העם היהודי "אנו" שברמת אביב.
הסדרה, שנקראת על־שם האבות של מייסדי היקב - לני רקנאטי ואורי שקד, מונה רק 3,000 בקבוקים, כולם ממוספרים, כולם מבציר 2017, והיא עדות לשותפות בת עשרות שנים בין שני אנשים מיוחדים ושונים זה מזה, עם תשוקה גדולה ליין.
"JACOB" הוא בלנד של ענבי קברנה סוביניון מכרם יפתח המשובח בגליל העליון וקריניאן מכרם פרא שבשפלת יהודה. הוא עבר יישון בחביות במשך כשנתיים ועוד כחמש שנים בבקבוקים, ויוצא כעת לשוק, בשל ועשיר בטעם, עם יכולות יישון לשנים קדימה. אלא שהחגיגה הזו מקפלת בתוכה סיפור הרבה יותר גדול.

7.67 ק"מ מלבנון

לני רקנאטי - בעל הבנה עמוקה בעולם היין, המקומי והבינלאומי, ואורי שקד – ממפתחי ומובילי תרבות היין בישראל שנים רבות, הקימו בשנת 2000 בעמק חפר את יקב רקנאטי. מחויבותם להפיק יין עם טעם אופייני, הנטוע עמוק בשורשי האזור, הביאה אותם ב־2015 להחלטה להעתיק את מיקומו של היקב קרוב מאוד לכרמי הגליל ורמת הגולן שמזינים אותו, צעד שיתחבר באופן מלא ל"אני מאמין" שלהם – חדשנות טכנולוגית בשילוב חיבור עמוק למקום ולתרבותו.
כחלק מהתפיסה, הוחלט להקים ביקב החדש גם מרכז מבקרים, שיאפשר לאורחים ללמוד על פעילותו, להרחיב אופקים בתחום תרבות היין וכמובן, ללגום מיינותיו, לצד מנות אוכל משובחות. למלאכת התכנון והעיצוב נבחרה חברת LKS הספרדית, שלה פורטפוליו עשיר בתכנון יקבים ברחבי העולם.
ב־2021, בתום שש שנות תכנון והקמה, התמקם יקב רקנאטי במשכנו החדש והמרהיב ברמת דלתון, 7.67 ק"מ מהגבול עם לבנון. כעבור שנה כבר נקלט בו הבציר הראשון, ובתחילת ספטמבר 2023 נפתח מרכז המבקרים לקהל הרחב. "היקב יושב על צוק ומשקיף לחרמון, לבנון, עמק דישון ועמק החולה – מהיפים בנופי המדינה", מספר אלי גידור, מנכ"ל היקב. "מרכז המבקרים תוכנן על־פי קונספט ששם דגש על חוויית יין ותרבות יין, והוא מעוצב כלאונג' שמחבר בין אנשים ליין. יש בו ספריית יינות עשירה, שמכילה את כל סדרות היקב לאורך שנותיו, ומרפסת רחבת ידיים שמשקיפה על הנוף המרהיב. פרט לאירוח חובבי יין, המרכז תוכנן לארח גם אירועי תרבות מגוונים".
4 צפייה בגלריה
אלי גידור
אלי גידור
אלי גידור
(צילום: אנצ'ו גוש)

הצגתו של "JACOB" הייתה אמורה להיות אירוע השיא בחנוכת מרכז המבקרים, ונקבעה ל־24 באוקטובר 2023. את שאירע שבועיים לפני המועד המתוכנן לא קשה לנחש. "ב־1 בספטמבר פתחנו את מרכז המבקרים, וב־7.10 נאלצנו לסגור", מתאר גידור את שאירע. "40% מהעובדים היו קשורים למלחמה בדרך כזו או אחרת – חלקם גויסו, חלק פונו וחלק התפנו".
אולם חרף המיקום הרגיש והמצב המורכב, שגרת ייצור היין לא פסקה לרגע. אל הצוות המקצועי של היקב, המגיע מדי יום מהמרכז לצפון, הצטרפו עובדים מקומיים, חלקם מפונים על־פי מדיניות הצבא ואחרים שלא היו זכאים לפינוי אך פינו עצמם בשל המצב. "הלויאליות והאחריות להמשיך להפעיל את היקב אפשרו לנו להמשיך לעבוד, כשחלק מהמפונים לטבריה המשיכו לעלות ליקב מדי יום", מציין גידור ומסביר, כי לאורך כל תקופת המלחמה היקב ממשיך לייצר יין, בהתאם לתוכניות, עם כוח אדם מצומצם, ואף מארח קבוצות חיילים מפיקודים שונים, מתוך כוונה לתרום את חלקו למאמץ המלחמתי.
4 צפייה בגלריה
אורי שקד (מימין) ולני רקנאטי
אורי שקד (מימין) ולני רקנאטי
אורי שקד (מימין) ולני רקנאטי
(צילום: דודי לזר)

עוגנים משפחתיים

יקב רקנאטי פועל על־פי פילוסופיה ייננית שמדגישה את הטרואר המקומי ואת האקלים האופייני, והביטוי לכך הוא סוגי הזנים שנבחרים ליינות השונים.
ליקב, הבינוני בגודלו ובעל האופי הבוטיקי, סדרות בסיס לצד סדרות של כרם יחידני בכמויות קטנות. היינות מופצים בכ־20 מדינות באירופה, אמריקה והמזרח הרחוק, וכבר שמונה שנים ברציפות הם נמנים בין 250 היינות הטובים בעולם על־פי אחד מהמגזינים היוקרתיים בארצות הברית.
"מאז 2016 מקדם היינן שלנו, קובי ארביב, יינות קולינריים, עם רמות סוכר נמוכות יחסית, המתאימים לסביבה הים־תיכונית החמה. אפשר ללוות איתם ארוחה, או ליהנות מהם באווירה חברתית. על העשייה הייחודית היקב זוכה לביקורות נלהבות ברחבי העולם", מספר גידור ומתאר את האסטרטגיה המובילה את תפיסת היקב – "דיוק מתוך שפע. יש לנו 2,000 דונם כרמי גפנים, שאנחנו מעורבים באופן מוחלט בגידולם. העשייה הייננית מדויקת מאוד ומקבלת ביטוי בסדרות השונות. מסיבה זו יין הדגל, בשל איכותו, ייוצר רק באותן שנים שיימצא מתאים לכך".
4 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)

"יקב זה דבר מדהים שמשלב תעשייה וחקלאות. מחד הפן החקלאי, כשיש לכל עונה ובציר סיפור ייחודי משלהם, ומאידך תעשייה, המשלבת מכונות ואוטומציה. אנחנו משלבים את חזית הטכנולוגיה עם יצירתיות אנושית ביקב, שהוא בבעלות פרטית של שתי משפחות הקשורות ליין עשרות שנים, ומנוהל באווירה משפחתית. יין הדגל 'JACOB', שמנציח את אבות המייסדים, הוא עוגן חשוב נוסף בהשארת היקב משפחתי ו'בוטיקי' למרות גודלו", חותם גידור.
על השאלה מתי יהיה אפשר לשבת על כוס יין משובח מול נוף עוצר נשימה במרפסת היקב בגליל העליון, עדיין מוקדם להשיב, אבל ככל שזה תלוי באנשי היקב, היום הזה בוא יבוא.