"מפעל פרי הגליל זה מפעל העוגן של חצור הגלילית, ב-15 שנה האחרונות אנחנו עוברים את כל מדורי הגיהינום, האם זה המתנה שמגיעה לעובד יצור? לא באתי לבקשה תרומה, ולא להתחנן, באנו לבקש דבר מינימלי - תנו את הזכות לעובד לעבוד במדינת ישראל, גם את הזכות הזו לוקחים לנו? יש לנו אימהות ואבות שהילדים שלהם נלחמים בעזה, והם מקבלים מכתב שימוע לפני פיטורין. במה הם יתעסקו? במצב הכלכלי או הנפשי?". את הדברים אמר היום (שלישי) בוועדת הכספים מוטי חזיזה, מוועד העובדים של מפעל פרי גליל, ש-53 מעובדיו (מתוך כ-130 עובדים) קיבלו השבוע מכתבי פיטורים. נציין כי מנכ"ל המפעל לא הגיע לדיון.
בדיון שנערך בנושא צמצום הפעילות של המפעל בכנסת, הוסיף חזיזה כי "אני לא רוצה אגורה מבעל הבית, אבל לא יתכן שזו המדיניות של ממשלת ישראל, לפנות לטורקיה, לקפריסין, לסין. פונים לאנטישמיים וגומרים אותנו ואת החקלאים. המגדלים בצפון העבירו שאם לא יהיה פרי גליל לא תהיה חקלאות בצפון. באתי לפה כי אין מי שישמע אותנו. בעל הבית אומר 'למה שאני אעבוד אם מורידים את המכסים ופותחים את הכל'. היה לנו מפעל טונה בעבר, אמרו היבוא והיבוא - ובסוף התחילו לייבא, סגרו את המפעל והמחירים גבוהים יותר. העובדים לא חטאו, עשו הכל, עובדים 30 ו-40 שנה במפעל. מה נשאר לנו לעשות אם לוקחים לנו את הזכות הבסיסית?".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
חברי הוועדה קראו בתום הדיון לעצור את הפיטורים במפעל ויטה פרי הגליל ולבטל את הפחתות המכס על יבוא של ירקות קפואים ומוצרי חקלאות מתועשים, שהופכים את ייצור הירקות הקפואים במפעל ללא רווחיים. כפי שפורסם ב-ynet, בעלי המפעל זכי שלום ומשפחת קופרלי, החליטו על הפסקת ייצור הירקות הקפואים, מוצר הדגל של המפעל, מפאת אי כדאיות כלכלית מול היבוא הזול שמתחרה בהם בתנאים לא שוויוניים לטענתם, במיוחד לאחר ביטול המכס על היבוא.
כזכור, במסגרת הרפורמה לחקלאות שיזם שר החלקאות לשעבר עודד פורר, הורדת המכסים הובאה כפתרון ליוקר המחייה ולהורדת מחירים, אלא שמדובר בפתרון קצר טווח - בטווח הארוך הפגיעה במפעלים המקומיים מצמצמת את התחרות בכך שהיא מחסלת מתחרים מקומיים לטובת היבואנים ורשתות השיווק. בנוסף, נפגעו כעת גם המגדלים בצפון שבמשך שנים גידלו עבור פרי הגליל תוצרת חלקאית, שכוללת תירס, ברוקלי וכו'.
בדיון צויין כי המלצות הארגונים הבינ"ל הינם לתמיכה של יותר מפי 10 מהתמיכות המוצעות לתעשייה החקלאית בישראל במידה שמורידים מכסים אלה המהווים הגנה על תוצרת מקומית - מה שלא מתבצע בישראל.
מוטי חזיזה, נציג ועד העובדים פרי גליל: "אילולי אתה נותן לנו את הזכות לדבר לעובדי הייצור, אף אחד לא שומע אותנו, , כדי שנוכל לומר לכם עד כמה המצב קשה בצפון, וכמה עובדי הייצור מטלטלים ואבודים בין הכיסאות. אני מנסה להשיג את שר הכלכלה, אני לא יודע מי השר לפיתוח הפריפריה, אין לנו מענה".
יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, פנה למנכ"ל המפעל וביקש כי יעצור את המהלך וימצא בשיתוף הוועדה פתרון למצב, וכן דרש מהאוצר תשובה לגבי ביטול הורדת המכסים: "אם מישהו חושב שאנחנו עושים דיון והולכים לדרכנו, הוא טועה, זו דוגמא לחקלאות בכל הארץ. לפני שאאשר תקציב אדון בפרי גליל פעם נוספת.
"זו לא פעם ראשונה שאנחנו דנים בעניינו של המפעל הזה", הוסיף גפני. בעבר הממשלה שמה סכום נדרש והקימו אפילו אגפים נוספים, והמפעל עבד. הפיטורין כעת נוגעים לכך שהממשלה לא מפנה את תשומת ליבה לסיוע לחקלאים באזור הגליל שיוכלו לספק את התוצרת למפעל. מביאים את היבוא מטורקיה או לא יודע מאיפה. התוצאה שלמפעל הזה לא תהיה זכות קיום".
במשרד החקלאות הביעו דאגה מכך שהקו ייסגר וציינו כי חלק מתוצרי המפעל מהווים 50% מהתוצרת המקומית בישראל, וכי לא קל להחליף את הגידולים המסופקים באזור למפעל בגידולים אחרים. כך ציינו כי יש לתקן את הטעויות שנעשו לעמדתם עם הפחתת המיסוי על יבוא מוצרי החקלאות התעשייתיים.
מרבית חברי הוועדה הביעו ברובם הזדהות עם הקריאה לבטל את הפחתות המיסוי על יבוא סחורה חקלאית תעשייתית. ח"כ ינון אזולאי אמר: "פרי גליל ייסגר, היה ויש עוד מפעל כזה בארץ גם הוא ייסגר, היבואנים יראו שללא תחרות - הם יכולים להעלות את המחירים. איפה הבקרה שזה לא יקרה?".
נציג ההסתדרות, אליעזר בלו, הציע לממן את שכר העובדים לתקופה, על מנת לצמצם את היקף הפיטורין ולהשאיר את האגף פתוח עד למציאת קונה או פתרון אחר. חברי הוועדה ציינו כי הם מתנגדים לפיטורין כל שהם, והזכירו כי מדובר במפעל שמנה 350 עובדים וכבר בוצעו בו פיטורים משמעותיים לאורך השנים.