צפו: Wiz מוותרת על העסקה
(צילום: מיקי שמידט)

כדי להסביר את הסירוב של חברת אבטחת המידע Wiz בראשות המנכ"ל שלה אסף רפפורט, להימכר לגוגל לפי שווי של 23 מיליארד דולר, לפי הדיווחים בכלי תקשורת בחו"ל, צריך להסתכל על חברה אחרת לאבטחת מידע, פאלו אלטו.
אף ששמה לא מרמז על כך, פאלו אלטו הוקמה על ידי איש הטכנולוגיה הישראלי ניר צוק ב-2005, מהנדס ומתמטיקאי יוצא 8200. צוק פרש בטריקת דלת מחברת סייבר ישראלית מובילה אחרת, צ'ק פוינט, ופנה לדרך עצמאית. פאלו אלטו בהנהגתו רכשה לא מעט חברות סטארטאפ בתחומה, גם בארץ. היא התרחבה והונפקה למסחר בנאסד"ק בדיוק לפני 12 שנים לפי שווי של פחות מ-3 מיליארד דולר. שוויה הבורסאי היום עולה על 105 מיליארד דולר, פי 35.
1 צפייה בגלריה
 אסף רפפורט, אחד ממייסדי Wiz
 אסף רפפורט, אחד ממייסדי Wiz
אסף רפפורט, אחד ממייסדי Wiz
(צילום: עומר הכהן)
ניר צוק עבר בינתיים להתגורר בארץ, השקיע כאן גם בתחומים שאינם קשורים לסייבר וממשיך לשאת בתואר של מנהל טכנולוגיה ראשי של פאלו אלטו.
בצדק שאלו את עצמם המייסדים של וויז, שהיא עדיין חברה פרטית שלא הונפקה ולא חשפה לציבור את דוחותיה הכספיים המלאים, למה שנסכים להיבלע בבטן הענקית של גוגל ולא נאמץ במקום זאת את דרך הצמיחה וההתפתחות העצמית של פאלו אלטו?
גוגל, כזכור, רכשה ב-2013 את חברת הניווט הישראלית Waze בנזיד עדשים, לפי שווי של פחות ממיליארד דולר – ומאז הרכישה כמעט ולא הפנתה משאבים לשדרוג, שיפור והרחבה שלה. למעשה, גוגל קנתה את המתחרה הכי משמעותי ליישום המפות שלה כדי לבלום את התחרות. תקדים לא סימפטי, במיוחד בעיני יזמי טכנולוגיה ישראליים מצליחים כמו מייסדי Wiz.
בעוד זמן לא רב וויז תונפק בבורסה אמריקנית כזו או אחרת, ומה שישראל צריכה לעשות זה להשתדל מאוד מאוד לשכנע את בעלי השליטה בה, המייסדים הישראליים וקרנות השקעה למיניהן, להירשם למסחר גם בתל-אביב ולהמשיך לפתח מוצרים ושירותים בארץ עד שתעבור גם היא את משוכת 100 מיליארד הדולר.
זה אפשרי וחשוב יותר מההכנסות ממיסים על רווחי ההון מההנפקה שיקבלו בעלי המניות הישראלים. על ההכנסות ההיפותטיות הללו אמר בסוף השבוע שחלף בראיון ל"ממון", ראש המועצה הלאומית לכלכלה פרופ' אבי שמחון: "הדב טרם ניצוד". נתקן: "הדב" של וויז זה לא מחיר המכירה שלה, זה המוח של עובדיה. ואותו לא צריך לצוד, רק להשאירו כאן.