עם כל הכבוד לכדורסל, בייסבול והוקי קרח, פוטבול הוא עדיין, וכנראה יישאר ככה שנים רבות, הספורט הפופולרי ביותר בארצות הברית. לכן לא מפתיע שחברות ענק בשוק הטלוויזיה מתחרות על זכויות השידור של הענף. העונה נשבר מחסום כשחברה עם שירות סטרימינג חתמה על הסכם זכויות שידור עם ה-NFL (ליגת הפוטבול האמריקנית). ומי זאת החברה? אמזון, שתשלם לליגה, לפי בלומברג, סכום עתק של 13 מיליארד דולר ל-11 שנים על שידור של משחק אחד בלבד בשבוע.
אמזון חתמה על הסכם שהופך אותה לזכיינית הבלעדית לשידורי Thursday Night Football, שנחשב לאחד המשחקים הגדולים בכל שבוע ב-NFL. כבר ביום חמישי הבא היא תשדר את משחק הבכורה שלה כשלוס אנג'לס צ'רג'רס תפגוש את קנזס סיטי צ'יפס.
כאמור, זאת הפעם הראשונה ששירות סטרימינג חותם על הסכם זכויות שידור לאורך העונה עם ה-NFL, וזה חתיכת קריאת תיגר על הרשתות האמריקניות הגדולות והמסורתיות כמו NBC, ESPN, CBS ו-FOX, ששלטו בשידורי הספורט בארה"ב במשך דורות.
אמזון תנסה כמובן למשוך כמה שיותר צופים לשידורים שלה, בכך שיצטרכו לרכוש את שירות הסטרימינג שלה (Prime Video), שעולה 139 דולר בשנה, וכולל גם שירותי שילוח מהיר וללא עלות נוספת, ובמקביל למשוך מפרסמים, כמו שבדרך כלל הפוטבול האמריקני מביא איתו.
"נקודת מפנה בשידורי הספורט"
עד כמה מפרסמים נוהרים לשידורי ה-NFL? מספיק שנזכיר כי בסופרבול בעונה האחרונה צפו 112 מיליון איש בארה"ב, בערך פי 7 ממספר האנשים שצפו בגמר גביע העולם בכדורגל ארבע שנים קודם לכן. וכתוצאה מכך, ומהעובדה שמדובר באחד מאירועי הספורט היוקרתיים ביותר, מחירי הפרסומות בסופרבול מגיעים למיליוני דולרים לפעמים לכמה עשרות שניות.
"אנחנו נסתכל אחורה על העונה הזאת בה אמזון הפכה לזכיינית של שידורי ה-NFL כנקודת מפנה בשידורי הספורט", אמר לבלומברג דניאל כהן, סגן נשיא לייעוץ בנושא זכויות שידור באוקטגון, חטיבה בתוך ענקית הפרסום Interpublic Group of Cos.
העסקה הנוכחית קרמה עור וגידים בזכות מארי דונוהו, סגנית נשיא החברה לווידאו וספורט עולמי, שעבדה במשך כמעט 20 שנה ב-NFL, ועברה ב-2018 לחברה. דונוהו שכנעה את הבוסים שלה להגיש את ההצעה הגבוהה (13 מיליארד דולר ל-11 שנים) תוך כדי שהיא מנסחת מסמך שמתאר את כל הסיבות לכך שזכויות השידור של ליגת הפוטבול יועילו מאוד לחברה וללקוחותיה.
שידורי הספורט הם פחות או יותר העוגן האחרון שנותר לרשתות המסורתיות, בזמן שסרטים וסדרות טלוויזיה כבר מזמן עברו לסטרימינג. לדוגמה, 75 מתוך 100 השידורים הנצפים ביותר בטלוויזיה בשנת 2021 היו של אירועי ספורט. באמזון מודעים לכך, וכאמור בעיקר לכל נושא הפרסום, ועל פי ההערכות החברה צפויה לקחת נתח נכבד משוק הפרסום בטלוויזיה בארה"ב שמוערך ב-66 מיליארד דולר בשנה.
שידור משחקים ואירועי ספורט הם לא משהו זר לאמזון, אפל וחברות נוספות שמספקות שירותי סטרימינג. בעבר הן כבר רכשו זכויות לשידור משחקי בייסבול, כדורגל, טניס וענפים נוספים ברחבי העולם. אבל העסקאות הללו היו בעיקר במסגרת חבילות חלקיות או בשווקים קטנים יותר. אמזון ביצעה "ניסויים" טרם רכשה את זכויות השידור מה-NFL, כשחתמה על הסכמים לשדר את אליפות ארה"ב בטניס, משחקי הפרמייר-ליג באנגליה ושידורי ליגת האלופות בכדורגל בבריטניה, איטליה וגרמניה.
בארה"ב החלה אמזון לשדר בלעדית משחקים של ניו יורק יאנקיז בליגת הבייסבול, ושל סיאטל סאונדרס בכדורגל. אבל היה לה קשה בהתחלה לשכנע את ליגות הספורט הגדולות להפקיד בידיה את שידורי המשחקים.
600 אלף דולר על חצי דקת פרסום
האתגר הראשון של אמזון יהיה לוודא שחובבי הפוטבול יידעו הכין ניתן למצוא את שידורי “Thursday Night Football". לשם כך החברה מתכננת לקנות מודעות בערוצי הכבלים כדי להזכיר לאנשים שמשחקי יום חמישי כבר לא משודרים יותר בערוצים המסורתיים. במקביל, אמזון מתכוונת לקדם את השידורים גם בדף הבית שלה ואפילו עם פרסום על גבי חבילות השילוח שלה עבור מינויי ה-Prime.
מבחינת פרסומות, אמזון מתכננת לגבות 600 אלף דולר עבור פרסום של 30 שניות בשידורי ליגת הפוטבול, כאשר פוקס, ששידרה לפניה את משחקי יום חמישי, דרשה 500 אלף דולר. לטענת החברה, יש לה שפע של נתונים על מינויי ה-Prime שלה, והיא יכולה להציג מודעות ממוקדות שמובילות לרכישות מוצרים. כמו כן, אמזון מבטיחה למפרסמים שהיא תגיע ליותר מ-12 מיליון צופים למשחק. אמנם מדובר בירידה לעומת 16.4 מיליון הצופים שצפו במשחק בעונה שעברה, אבל צריך לזכור שמדובר בשירות סטרימינג ולא ברשת טלוויזיה מסורתית.
למרות חגיגת הזכייה בזכויות השידור בפוטבול, אמזון עדין נתקלת בקשיים במשאים ומתנים האחרים שלה בעולם הספורט. כך למשל, היא הפסידה במאבק שלה לשדר את ליגת האלופות בכדורגל בארה"ב ל-CBS, ולא הצליחה לזכות בשידורי ה-Big Ten, אחד המחוזות החזקים של פוטבול המכללות, כש-NBC ו-CBS קיבלו את העסקה. בנוסף, ESPN ניצחה את אמזון ונטפליקס בתחרות על זכויות השידור של פורמולה 1. לטענת גורמים בשוק הטלוויזיה, אם אמזון הייתה מתחילה לשדר את ליגת ה-NFL קודם לכן, סיכוי גדול שהייתה מצליחה לזכות באחד מהחוזים שהפסידה.
במקביל, החברה עדיין מנסה לזכות בחוזי שידור אחרים, כמו למשל שידורי משחקי ה-NFL ביום ראשון, עליהם היא מתחרה עם אפל וגוגל. המטרה הבאה שלה, ככל הנראה, היא שידורי ה-NBA. ליגת הכדורסל צפויה לדרוש בקרוב הרבה יותר כסף למשחקיה מזכייניות השידור הנוכחיות שלה - ESPN, WB ודיסקוברי, שלא בטוח שיוכלו לעמוד בכך. בסיטואציה הזאת, הנהלת ה-NBA עשויה לשלב גם שירות סטרימינג כדי לקבל את הכסף שהיא רוצה.