קמעונאי רשתות המסחר האופנה וההסעדה דורשים לחזור מיידית לתו הסגול בטענה שמתווה התו הירוק הוא "כישלון חרוץ שגורם לעסקים לדמם". לטענת התאגדות הרשתות, הפדיון בקניונים התרסק ב-30%. מספר העובדים קוצץ בשליש בשל השעיית עובדים לא מחוסנים.
1 צפייה בגלריה
הגבלות הקורונה בקניון עזריאלי
הגבלות הקורונה בקניון עזריאלי
בדיקת תו ירוק בקניון עזריאלי
(צילום: שאול גולן)
"אני קורא לאביר קארה ולשרת הכלכלה להוביל מהלך בו ממשלת ישראל אומרת את האמת - המתווה הירוק לא עובד, הוא פייק ומס שפתיים", טוען שחר תורג'מן העומד בראש ההתאגדות במסיבת עיתונאים שקיימו הקמעונאים היום (ה'). לטענתו, אתמול פקדו את הקניונים בחיפה 50 אלף איש. למרות שבכל הקניונים בעיר יש עמדות התחסנות, מתוכם התחסנו פחות מ-70 איש. ממחר משרד הבריאות יקפל את עמדות החיסונים.
"אנחנו לא יכולים לריב עם אנשים (בכניסה לקניון, מ.ק), אתם הופכים אותנו לאויבים, אתם חושפים אתנו לאלימות", כך אמר הבעלים של המשביר רמי שביט, שאיים בפנייה לבג"ץ. "אנחנו נאלצים למנוע מאנשים ללא תו ירוק להיכנס, אבל כשבנט נכנס לבידוד הוא יכול לצאת ממנו עם המכונית והשומרים שלו, שחררת את עצמך כשהיית צריך, אבל שכחת אותנו.
"הצלחנו להסתדר עם נושא הסגרים, אבל פה יש סגר לא מוכרז. במקום עונש לעם ישראל תנו הטבות למי שכן, תנו תמריץ שיעודד אנשים להתחסן. אתם יודעים שאי אפשר להתנהל עם התו הירוק ונאלץ לפטר עשרות אלפי עובדים בקצב של ההתנהלות הזו. שחררו אותנו מהתו הירוק, תנו לנו לנהל את העסקים שלנו כמו שאנחנו יודעים ותאפשרו לנו לחיות לצד הקורונה".

"למה אני סופג הפסדים כי המדינה לא יודעת להתמודד עם המצב"?

איציק זאדה, בעלים של סיגולד תכשיטים ונציג הרשתות הקטנות אמר: "מאז ההנחיה המופרכת שגורמת לאנשים לא להגיע לקניונים בגלל התו הירוק, מורגשת ירידה דרסטית במספר המבקרים. יש בקניון אווירת נכאים, עובדים יושבים חסרי מעש בכניסה לחנויות ומגרשים זבובים. כולם מחפשים תו ירוק וזה יוצר כאוס.
"המדינה שוכחת שמחצית השוכרים בקניון הם בבעלות פרטית וקטנה, לא כולם שועי עולם שמחזיקים מגדלים ובניינים וצריכים להביא פרנסה הביתה. רוב השוכרים לא יוכלו להמשיך להתקיים בשלב הזה. ממשלת ישראל והעומד בראשה חייבים להבין שאי אפשר להעניש את מי שמנסה לפרנס את משפחתו משום שהם לא מצליחים לתמרץ את מי שלא התחסן עד כה. נראה שאין למדינה יכולת לשכנע את מי שנמנע מכך, למה אני והחנויות שלי צריכים לספוג הפסדים אדירים כי המדינה לא יודעת להתמודד עם המצב? אני מקווה שהמדינה תתעשת ותוציא אותנו מהפארסה המיותרת ויפה שעה אחת קודם".
גם המסעדנים טוענים לפגיעה. גיא יקר, מנכ"ל קבוצת פלאפל בריבוע ונציג הרשתות הקטנות בצוות ההתאגדות, אמר: "מאוד תמוה בעיני איך אפשר לאסור מכירה לאנשים אם כולם מתקהלים באותו מקום. איך אפשר לאסור מכירה כזו? בענף שלנו יש עסקים מתים-חיים שלא יכולים כמעט לאף אחד, למי שאין תו ירוק לא ניתן למכור. אם היו פותחים שטח ישיבה ייעודי, זה היה חבל הצלה. לא בטוח שמישהו יכול להבין או להסביר את המתווה. או שסוגרים את כל המדינה או שמאפשרים לכולם להתפרנס. אני קורא למדינה לרדת מהעץ הזה".