עובדי מפעלי בואינג בחוף המערבי של ארצות הברית הכריזו על שביתה אחרי שדחו את הסכם השכר החדש שהוצע להם על ידי ההנהלה. השביתה, הראשונה מאז 2008 במפעלים של בואינג, צפויה לפגוע בשרשרת הייצור של החברה ולעצור לחלוטין את הייצור של המטוס המבוקש ביותר שלה, ה-737 מקס.
כ-30 אלף חברי איגוד העובדים (IAM) הצביעו השביתה הראשונה כאמור מזה 16 שנים, לאחר שההנהלה הציעה הסכם שכר שכולל העלאה של 25% על פני ארבע שנים, נמוך משמעותית מדרישת העובדים ל-40%.
1 צפייה בגלריה
עובדי בואינג שובתים
עובדי בואינג שובתים
עובדי בואינג שובתים
(צילום: Lindsey Wasson \ AP)
השביתה מתרחשת בעיתוי לא מוצלח במיוחד עבור בואינג, שנמצאת תחת פיקוח מוגבר בעקבות תקריות בטיחות בתקופה האחרונה, ובראשן התקרית בה דלת המטוס התעופפה ממטוס 737 מקס בעודו באוויר. המשבר הוביל לירידה חדה במניה שנפלה כמעט ב-38% מתחילת 2024, ולחילופי הנהלה. המנכ"ל החדש קלי אורטברג, הובא לפני שבועות ספורים כדי לשקם את האמון ביצרנית המטוסים.
המטוס שנפער בו חור מחברת אלסקה איירליינס
(צילום: רויטרס)

ההשלכות הכלכליות עלולות להיות חמורות עבור החברה, שכבר מתמודדת עם חובות של 60 מיליארד דולר. על פי הערכות, שביתה של 50 יום עשויה לעלות לבואינג 3 עד 3.5 מיליארד דולר. השביתה הקודמת ב-2008 נמשכה 52 יום ופגעה בהכנסות בכ-100 מיליון דולר ליום.
ההשפעות מורגשות גם בתעשיית התעופה הרחבה יותר. חברות תעופה, כמו אייר אינדיה, כבר מדווחות על עיכובים צפויים במסירות מטוסים. סוכנויות דירוג האשראי מזהירות כי שביתה ממושכת עלולה לפגוע בדירוג האשראי של בואינג, שכבר נמצא רק דרגה אחת מעל דירוג "זבל".
בזמן שהעובדים נחושים להשיג את דרישותיהם, בואינג מתמודדת עם אתגר מורכב של איזון בין צרכי העובדים, לחצים פיננסיים, ודרישות הבטיחות והאיכות המוגברות בעקבות האירועים האחרונים. על כן, התפתחות המשא ומתן בימים הקרובים תהיה קריטית לעתיד החברה.