מחטף בעוטף? במועצה האזורית שער הנגב טוענים כי ראש העיר שדרות, אלון דוידי, קידם תוכנית לסיפוח שטחים להרחבת שדרות, ללא ידיעת המועצה - וכעת היא יוצאת למאבק.
האירועים שהובילו למחלוקת שהתגלתה כעת החלו בחודש יולי 2020, אז נכנסו לתוקף הסכמות בין המועצה אזורית שער הנגב לבין עיריית שדרות לשינוי גבולות שיפוט וחלוקת הכנסות. הוסכם בזמנו כי יועברו 4,000 דונם משטח שיפוט של המועצה האזורית שער הנגב לשטח השיפוט של שדרות, כדי לייצר פוטנציאל שיביא את העיר לגידול אוכלוסייה לעד 70,000 תושבים. גם נושא חלוקת הארנונה בין הרשויות הוסכם ונחתם.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
אלון דוידי
אלון דוידי
ראש עיריית שדרות אלון דוידי ואחד השטחים שסיפח לכאורה
( צילום: יריב כץ)
אלא שלטענת המועצה האזורית שער הנגב, המצב הפוליטי עורר את התיאבון של דוידי: ראש העיר, המקורב לשרת הפנים איילת שקד ולשר הבינוי והשיכון זאב אלקין, ומי שבעבר היה במפלגת ימינה וחזר בו, הוביל מהלך שקט, ללא ידיעת הרשות המקומית, כך לטענתם. במועצה טוענים כי דוידי קידם מול מנהל התכנון תוכנית לסיפוח שטחים נוספים שנמצאים כיום בתחום השיפוט של המועצה האזורית שער הנגב. מדובר ב-1,150 דונמים שגובלים לקיבוץ ניר עם וכיום משמשים לחקלאות (אבוקדו והדרים וכן תוכנית לחווה סולרית). את הבשורה על כך שמע ראש המועצה האזורית שער הנגב, אופיר ליבשטין, במכתב שהגיע מהותמ"ל (ועדה ארצית לתכנות ובנייה).
כרגע, מדובר על שטחים c ו-d שנמצאים בסלע המחלוקת. "פיתוח מתחם C צפוי להביא לפגיעה נופית וקשיים תחבורתיים וסביבתיים ואף מנוגד לעמדה המקצועית של משרד הפנים ומוסדות התכנון, עקב הצורך לעבור מעל כביש 34, מסילת הרכבת וסוללה מסיבית. פינוי מתחם D והוצאתו משטח השיפוט של שער הנגב, יביא לפגיעה קשה באיתנות הכלכלית של המועצה המוערך בנזק של שישה מליון שקל לשנה נכון להיום, ו-10 מיליון שקל לשנה בעתיד. מרבית שטחי התעסוקה המועצתיים מצויים במתחם זה ומהווים מקור ההכנסה העיקרי של המועצה", נכתב במכתב שהוציאה המועצה האזורית.
במועצה האזורית שער הנגב מבהירים כי הם תומכים בצמיחה של שדרות ואף הסכימו למסור שטחים לטובת כך, אך בשלב הזה, עד שלא יאוכלסו השטחים שכבר הועברו, אין צורך במסירת שטחים נוספים. לטענתם ראש העיר שדרות רוצה כעת לספח לשדרות שטחים נוספים כי מבחינתו בשלו התנאים הפוליטים. לטענתם, דוידי נחשב למקורב של שרת הפנים שקד ושר הבינוי והשיכון אלקין, והם שסייעו לו בקידום ובאישור התוכנית.
2 צפייה בגלריה
מפת השטח שנטען כי שדרות סיפחה משער הנגב
מפת השטח שנטען כי שדרות סיפחה משער הנגב
מפת השטחים המסופחים לכאורה (מסומנים בצהוב)
ראש המועצה ליבשין מתח ביקורת קשה על דוידי: "לצערי, בתקופה האחרונה נוצר מצב פוליטי שמאפשר לשדרות לנסות לנכס לעצמה שטחים נוספים. לא בגלל שיש לה צורך בכך, אלא בגלל שלאלון דוידי יש היום את היכולת, בסיטואציה הפוליטית, ובתמיכה ודחיפה של חבריו שר השיכון זאב אלקין ושרת הפנים איילת שקד. זהו מהלך דורסני וחסר היגיון - להשתלט על שטחים פתוחים וחקלאיים ללא שום צורך. בישיבת השרים זכינו לתמיכתן של מפלגות כחול לבן, העבודה ומרצ, אך לצערי ולאכזבתי השותפים שאפשרו את המהלך הזה הם דווקא נציגי יש עתיד בממשלה. אני שמח שכחול לבן בהובלת אלון שוסטר, הסכימו להתגייס ולעמוד על כך שלא יהיה פה מחטף פוליטי ויהיה תהליך של הוגנות והסכמות", כתב ליבשטין.
ראש העיר שדרות אלון דוידי סירב להגיב.