חברת "העין השלישית מערכות" זינקה היום בבורסה בת"א בכ-12% לאחר שהודיעה כי "זכתה במכרז בהיקף מהותי ביחס לפעילותה מלקוח ביטחוני". זאת למרות שבהודעה לא נמסר סכום או פרטי לקוח "שממתינים לאישור סופי".
מתחילת השנה המניה זינקה בכ-127%, אז מה הפך חברה קטנה ולא ידועה עד 7 באוקטובר ללהיט בקרב המשקיעים? העין השלישית עוסקת בתחום החם של התעשיות הביטחוניות: הרחפנים. החברה מפתחת מערכות אלקטרו אופטיות מבוססות בינה מלאכותית, שמותקנות על גבי רחפנים לסריקה וגילוי אויב על הקרקע, ומערכות קרקע לגילוי רחפנים וכטב"מים בשמיים, שזוכות לביקוש עולמי גבוה מאז שנכנסו לשימוש מוגבר במלחמת רוסיה-אוקראינה וכעת במלחמת חרבות ברזל.
1 צפייה בגלריה
כטב"מ איראני 14.4.24
כטב"מ איראני 14.4.24
כטב"מ איראני
(צילום: AFP)
מאז 7 באוקטובר קיבלה החברה הזמנות ממשרד הביטחון בשווי של 21 מיליון שקל למערכות ההתראה למטרות שטסות בגובה נמוך ביום ובלילה (מחיר כל מערכת עומד על כמה מאות אלפי שקלים).
בהתחשב במחזור החברה לשנת 2023 כולה שעמד על 15 מיליון שקל, הרי שמדובר בגידול מואץ של ההכנסות, שמלהיב את המשקיעים. לפי הערכות, ב-2024 החברה תכפיל את מחזורה, כאשר ההזמנה הנוכחית שבהיקף מהותי ביחס לפעילותה – כפי שדווחה החברה, תהווה קפיצת מדרגה נוספת במכירות.
בדיווח היום נאמר כי "להערכת החברה, זכייה זו משקפת את הצלחת פעילותה להגדלה משמעותית של היקף המכירות השנתיות שלה בדרך של התמודדות על פרויקטים בהיקפים גדולים יותר. כל זאת, לצד המשך השקעה בתהליכי מחקר ופיתוח".
החברה נוסדה בשנת 2010 והונפקה לראשונה במרץ 2021 לפי שווי של 112 מיליון שקל. מאז ידעה תקופות קשות: בדצמבר 2022 ירד מחיר המניה לשפל של 1.91 שקלים למניה ומאז 7 באוקטובר זינק מחירה ל-6.23 שקלים למניה.
החברה מייצרת את המערכות במתקן ייצור משלה בנתניה. לדברי ליאור סגל, מייסד ומנכ"ל החברה, "את הקפיצה הגדולה עשינו מאז 7 באוקטובר, כשמערכות שלנו לגילוי רחפנים נכנסו לשימוש מבצעי בצה"ל, הייחוד שלנו הוא שהמערכת האלקטרו-אופטימית שלנו, מסוגלת לגלות אובייקטים יותר מאתגרים שטסים יותר נמוך עם חתימת אש נמוכה. האתגר של כלי הטיסה הלא מאוישים גדול מאוד, רק לגלות לא מספיק, צריך גם יכולות יירוט. בינתיים, המערכת שלנו עוד לא עובדת בכל מקום בארץ".