האינפלציה באיחוד האירופי בחודש נובמבר ירדה ל-10%, אחרי שכבר הגיעה ל-10.6% באוקטובר, כך פרסמה היום (רביעי) סוכנות הסטטיסטיקה של האיחוד (Eurostat).
הסיבות לירידה היא הוזלה במחירי הדלק והאנרגיה ביבשת, אחרי שהגיעו כבר לשיאים חדשים בחודשים הקודמים, לצד הוזלה בשירותים נוספים שגרמו למשקי הבית להוצאות גדולות. יש לציין כי מדובר בירידה הראשונה במדד המחירים לצרכן באירופה מאז יוני 2021.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
דגל האיחוד האירופי
דגל האיחוד האירופי
דגל האיחוד האירופי
(צילום: רויטרס)
באוקטובר, שיעור העלייה של מחירי האנרגיה עמד על 41.9%, ואילו בפרסום מדד המחירים לצרכן הנוכחי הם ירדו ל-34.9%, עדיין גבוה מאוד, אבל פחות מהשיא של החודש הקודם. מנגד, מחירי המזון, האלכוהול והטבק, ממשיכים לעלות, והם נמצאים בקצב שנתי של 13.6% לעומת 13.1% באוקטובר.
האינפלציה, שיצאה מכלל שליטה ברחבי העולם, ניזונה ממחירי אנרגיה גבוהים, שנגמרו עקב הפסקת אספקת הגז הטבעי מרוסיה לאור המלחמה באוקראינה, כמו גם בעיות בשרשרת האספקה של חומרי גלם ומוצרים והתאוששות הביקוש מאז שהוסרו מגבלות הקורונה.
השאלה המרכזית כעת היא האם הבנק המרכזי באירופה, שכבר העלה פעמיים ברציפות את הריבית (בפעם האחרונה ב-0.75%), אחרי שנים בהן היא הייתה אפסית, ימשיך באותה מגמה כשיודיע על החלטתו ב-15 בדצמבר, או שלאור האטת קצב האינפלציה יחליט על עצירה, או אולי העלאה מתונה יותר של הריבית, שנמצאת כעת ברמה של 2%.