משבר בקרת האיכות של בואינג מחריף והולך, ובמפעל הגדול ביותר של יצרנית המטוסים, באוורט, וושינגטון, מתארים עובדים "מצב של פאניקה". לפי דיווח ב"גרדיאן" הבריטי, מנהלים לוחצים על העובדים לשמור על חשאיות בכל הנוגע לחששותיהם סביב סוגיות של בקרת איכות.
בשבוע החולף נפגשו בכירים בבואינג עם נציגי רשות התעופה הפדרלית (FAA) כדי לדון באופן שבו מטפלת החברה בבעיות הבטיחות והאיכות במפעליה. ביום חמישי האחרון הציגו המנהלים תוכנית עבודה, שתכלול, בין השאר, הקצאת מאות שעות הכשרה לעובדים חדשים והרחבת שעות הפיקוח של מנהלים על קו הייצור.
2 צפייה בגלריה
מטוס בואינג
מטוס בואינג
מטוס בואינג
(צילום: רויטרס)
ה-FAA הורתה לחברה לגבש תוכנית כזו עוד בפברואר, אחרי ששתי בדיקות שערכו בעקבות התנתקות דלת ממטוס של אלסקה איירליינס במהלך טיסה בינואר, חשפו בעיות חמורות וכשלים מרובים במנגנוני בקרת האיכות במפעלי החברה. באותן בדיקות נמצא שבואינג מסרה את המטוס לחברת התעופה כאשר חסרים בו ארבעה ברגים המסייעים בקיבוע הדלת.
עם תחילת החקירה, בואינג הדיחה את אד קלארק, סגן נשיא ומנהל כללי של המפעל בסיאטל שממנו יצא המטוס הפגום. מנכ"ל בואינג דייב קלהון הודה בקיומה של "בעיה באיכות", ובחודש מרץ האחרון הודיע כי יפרוש מתפקידו בעקבות הבעיות המתמשכות שהתגלו תחת הנהגתו. למרות זאת, קלהון, שנכנס לתפקיד בינואר 2020, ייהנה מחבילת פרישה בשווי 45 מיליון דולר, זאת אחרי שעלות שכרו זינקה ב-45% בשנה שעברה ל-33 מיליון דולר בעקבות צמצום הפסדי החברה בכ-60%.
בעקבות אירוע התנתקות הדלת קרקעה ה-FAA כ-100 מטוסים של החברה לשלושה שבועות תוך פרסום אזהרה חריגה. המקרה האיץ חקירה של הרשות, שימוע בפני הקונגרס, עדויות מצד חושפי שחיתויות, וכן פיטורים והתפטרויות בדרג ההנהלה הבכירה, כולל, כאמור, קלהון עצמו. בשימוע בקונגרס שנערך באפריל העיד מהנדס מבואינג, סם סאלהפור, כי פס הייצור של ה-787 (דרימליינר) רצוף פגמים באיכות והמליץ לקרקע את כל המטוסים הללו.
מחדלי הבטיחות החלו עם התרסקות שני מטוסים מדגם מקס ב-2018 ומותם של 346 נוסעים ואנשי צוות. ההתרסקויות הללו הביאו לקרקוע מטוסי מקס על ידי חברות תעופה ברחבי העולם במהלך מהיר יחסית, אף שהחברה תלתה את האשם בטייסים. בסופו של דבר, גם ה-FAA הודיעה על קרקוע ופתחה בחקירה.
2 צפייה בגלריה
הדלת שנעקרה ממטוס בואינג של חברת אלסקה
הדלת שנעקרה ממטוס בואינג של חברת אלסקה
הדלת שנעקרה ממטוס בואינג של חברת אלסקה
(צילום: רויטרס)
המשבר סביב הדגמים הללו הביא להתרסקות של כ-50% במניית בואינג בחמש השנים האחרונות, כאשר בפרק הזמן הזה טיפסה המתחרה האירופית איירבוס ב-25% ועקפה את שווי השוק של בואינג. התקופה המטלטלת הזו הותירה את בואינג מאחור בדואופול התעשייה, כשאיירבוס שוברת שיא אחרי שיא: בהזמנות, במסירות ובשורת הרווח. איירבוס, שהוקמה 84 שנים אחרי בואינג, הצליחה לעקוף את בואינג במאי 2022 ושומרת עד היום על ההובלה כיצרנית המטוסים המסחריים הגדולה בעולם. איירבוס סיכמה את 2023 עם מסירת 2,094 מטוסים מסחריים, הזמנות ל-8,598 מטוסים ורווח נקי של 3.8 מיליארד יורו. בואינג, לעומתה, מסרה 528 מטוסים, קיבלה 1,576 הזמנות וחתמה את השנה בהפסד של 2.2 מיליארד דולר.
"זהו מדריך לדרך פעולה חדשה עבור בואינג", אמר ראש ה-FAA מייק וויטאקר לאחר הפגישה בסוף השבוע האחרון, שבמהלכה ציין כי הוא מצפה מהחברה לבצע "שינוי מערכתי". הדברים הללו נאמרו לאחר שבתחילת השנה התייחס ל"ניתוק" הקיים בין ההנהלה לעובדים בתחום הבטיחות והקציב לבואינג 90 יום לפיתוח תוכנית התייעלות. כעת, מנהלי בואינג צפויים להיפגש מדי שבוע כדי לדווח על התקדמותם.
בהצהרה שמסרו בשבוע שעבר ציינו בבואינג, כי תוכנית הפעולה התבססה על משוב שקיבלו מהעובדים ומהרגולטור. לפי וויטאקר, ה-FAA לא תאפשר להגדיל את מספר המטוסים בפס הייצור של המקס עד שיהיו מרוצים מאיכות הייצור. "אני לא חושב שזה יקרה בחודשים הקרובים", הדגיש, והנחית בכך עוד מכה על בואינג.
יצרנית המטוסים עדיין מתמודדת עם ההשלכות המשפטיות של שתי ההתרסקויות. בחודשים האחרונים בחן משרד המשפטים האם החברה הפרה הסכם תביעה דחוי מ-2021. לפי הסכם זה, לא יוגש נגדה כתב אישום בקשירת קשר או כל תביעה פלילית, כל עוד תעמוד בתנאיו במשך שלוש השנים שיסתיימו ב-7 בינואר 2024. עם זאת, יומיים לפני מועד זה נתלשה הדלת של אלסקה איירליינס, ובמשרד המשפטים בחנו האם התקרית אירעה בשל אי-עמידה בהסכם. בואינג קיבלה ארכה עד 13 ביוני כדי להראות כי עמדה בו, ומשרד המשפטים יוכל לקבל החלטה עד 7 ביולי. לפי ההערכות, לא קיימות ראיות לפשעים שבוצעו באותה תקופה, ומשרד המשפטים לא יוכל להוכיח הונאה או גרימת מוות.