בעוד שהממשלה מתכננת להודיע השבוע על הפחתות מיסים, קרן המטבע הבינלאומית קוראת לה לנהוג בדיוק להפך, ולהעלות מיסים, בעיקר לעשירונים העליונים, אולם מצדדת בהפחתת מכסים גבוהים הנהוגים בישראל כדי להגביר את כושר התחרות במשק.
כמו כן, קוראים כלכלני הקרן לבנק ישראל, בדוח הביניים השנתי שפרסמו היום (ראשון), להפחית ולצמצם מאוד רכישת כמויות גדולות של דולרים בשוק מטבע החוץ, כדי למנוע התחזקות של השקל הישראלי. משלחת קרן המטבע ציינה לשבח את טיפול הממשלה במגיפת הקורונה, הן בהשגה מהירה של החיסונים על ידי הממשלה הקודמת, והן על התמיכה הרבה בנפגעי הקורונה כלכלית.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
בנט, ליברמן ולפיד במסיבת עיתונאים
בנט, ליברמן ולפיד במסיבת עיתונאים
בנט, ליברמן ולפיד
(צילום: חיים צח, לע"מ)
בדוח שהוגש לשר האוצר ולנגיד בנק ישראל קובעים כלכלני קרן המטבע, הגוף הכלכלי הבינלאומי הנחשב ביותר בעולם, כי בסך הכל המיסים בישראל נמוכים בכ-10% לעומת מדינות ה-OECD, ומהווים רק 30% מהתוצר בהשוואה לממוצע של 33% מהתוצר במדינות ארגון המדינות המתקדמות. לדעת הכלכלנים, המס על בעלי ההכנסות הגבוהות ביותר בישראל נמוך מדי ויש להעלותו בהקדם. על חברות לבטל הטבות מס מיטיבות מדי במסגרת החוק לעידוד השקעות הון.
כלכלני הקרן מציעים לישראל לא להתרגש מהחוב הגבוה ביחס לתוצר, ולצמצמו רק בהדרגה כדי לאפשר השקעות בתשתיות ובמיזמים מקדמי צמיחה, לחינוך ולעידוד שוק העבודה.

מה שוויו האמיתי של השקל?

בתחום האינפלציה, מציעה קרן המטבע הבינלאומית לבנק ישראל (שחוזה אינפלציה של 1.6% בלבד השנה, ובינתיים לא מעדכן את תחזיתו) לעקוב מקרוב אחרי סימני האינפלציה ולהיות קשוב למצב שיחייב צעדים מוניטריים, כמו העלאות ריבית.
את רכישות הדולרים יש להפסיק לחלוטין ולאפשר לשקל להגיע לפי כוחות השוק לשוויו האמיתי, בין השאר כדי להיאבק באינפלציה. למעשה, הקרן לא תומכת בעמדת בנק ישראל להחליש את השקל כדי לסייע ליצואנים ולתעשיינים לקבל יותר שקלים על היצוא שלהם.
2 צפייה בגלריה
נגיד בנק ישראל פרופסור אמיר ירון
נגיד בנק ישראל פרופסור אמיר ירון
פרופ' ירון. בנק ישראל יקבל את ההמלצות?
(צילום: דוברות בנק ישראל )
הקרן חוששת מההלוואות העצומות שנוטלים הישראלים כדי לרכוש דירות, ומציעה להגביל את היכולת של משקי הבית ליטול הלוואות משכנתא בהיקף גבוה בהרבה מכושר ההחזר שלהם. על בנק ישראל להורות על נוסחה חדשה של יכולת החזר לפי המשכורות שמקבלים נוטלי המשכנתאות כדי שלא יהיה מינוף יתר שלהן.
בראש המשלחת השנתית של קרן המטבע הבינלאומית (IMF) עמדה השנה אווה פטרובה, שגם הגישה לשר האוצר ולנגיד בנק ישראל את מסמך הסיכום הראשוני, עם סיום פגישות המשלחת בארץ. קרן המטבע צפויה לפרסם בחודשים הקרובים את הדו"ח הסופי על כלכלת ישראל לשנת 2021.
שר האוצר אביגדור ליברמן: "ההודעה של קרן המטבע מהווה תעודת הוקרה לניהול מדיניות פיסקלית זהירה ואחראית על בסיס שיקולים כלכליים ומקצועיים בלבד, ומצביעה על החוסן והדינמיות של הכלכלה הישראלית בהשוואה למדינות מפותחות אחרות."
נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון: "אני מודה לאנשי קרן המטבע על עבודתם היסודית והמקצועית בשבועות האחרונים. הדו"ח מצביע על מגוון צעדי המדיניות החיוניים שהפעילו בנק ישראל ומשרד האוצר, כל אחד בכליו בהתמודדות עם המשבר. נלמד כמובן לעומק את הדוח הסופי שייצא בהמשך לתקציר זה על שלל המלצותיו החשובות."