ארוחת ערב מפוארת שנערכה לכבוד ביקורו של צ'רלס, מלך אנגליה, בפריז בספטמבר 2023, עלתה למשרד הנשיאות הצרפתי כ-475 אלף אירו, כך עולה מדוח שפרסם מבקר המדינה הצרפתי.
האירוע המפואר, שנערך בארמון ורסאי, כלל תפריט עשיר עם לובסטר כחול, עוגות סרטנים ועוף מושרה בשמפניה, שהוגש לכ-180 אורחים. הארוחה הייתה חלק מביקור מדינה בן שלושה ימים של המלך צ'רלס והמלכה קמילה בצרפת, שנדחה מהמועד המקורי שלו בשל מחאות נרחבות נגד רפורמת הפנסיה של נשיא המדינה עמנואל מקרון.
2 צפייה בגלריה
המלכה רעיה קמילה המלך צ'רלס
המלכה רעיה קמילה המלך צ'רלס
צ'רלס וקמילה
(צילום: Andrew Matthews/PA Images via Getty Images)
הוצאות הארוחה היו חלק מחריגה תקציבית כוללת של 8.3 מיליון יורו בתקציב ארמון האליזה בשנה שעברה. על פי הדוח, הוצאות הארמון הסתכמו ב-125 מיליון אירו במהלך 2023 - עלייה של 14% לעומת השנה הקודמת.
פירוט ההוצאות מגלה כי עלות הקייטרינג לבדה הגיעה ליותר מ-166,000 אירו, בעוד שהמשקאות עלו 42,000 אירו. בנוסף, היו הוצאות נוספות על ריהוט, פרחים וקישוטי שולחן.
הארוחה נערכה באולם המראות המפורסם של ארמון ורסאי, אולם באורך של 73 מטרים שבו נהגה המלוכה הצרפתית לערוך נשפים, חתונות ולארח אורחים מדיניים. בין האורחים הנוצצים באירוע עם המלך צ'רלס נמנו הזמר מיק ג'אגר, השחקן יו גרנט ומאמן הכדורגל הצרפתי ארסן ונגר.
משרד מבקר המדינה הצרפתי מזהיר כי "יידרשו מאמצים משמעותיים החל משנת 2024 כדי לשקם ולשמור על האיזון הפיננסי של הנשיאות". הדוח מציין גם כי אירוח של ארוחה נוספת, שנערכה לכבוד ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי, בשנה שעברה במוזיאון הלובר, עלתה 412,000 אירו.
2 צפייה בגלריה
ארמון האליזה מעונו של נשיא צרפת ארכיון
ארמון האליזה מעונו של נשיא צרפת ארכיון
ארמון האליזה
(צילום: shutterstock)
החריגה התקציבית של הנשיאות הצרפתית בעייתית במיוחד על רקע הגירעון בתקציב הממשלה הצרפתי בשנת 2023, שהביא לאזהרה רשמית מהאיחוד האירופי. הגירעון התקציבי של צרפת עמד על 5.5% מהתוצר המקומי הגולמי בשנה שעברה - אחד הגבוהים בקרב 27 המדינות החברות באיחוד. בנוסף, החוב הלאומי של צרפת תפח לכמעט 111% מהתמ"ג.
ההוצאות הגבוהות על אירוח מנהיגים זרים מעוררות שאלות לגבי סדרי העדיפויות של הממשל הצרפתי בתקופה של אתגרים כלכליים. בעוד שאירועים מדיניים מסוג זה נחשבים חשובים ליחסי החוץ של המדינה, הביקורת הציבורית על הבזבזנות עלולה להתגבר על רקע המצב הכלכלי המאתגר.
נכון לעכשיו, ארמון האליזה טרם הגיב לממצאי הדוח ולביקורת על ההוצאות הגבוהות. יהיה מעניין לראות כיצד הממשל הצרפתי יתמודד עם הלחץ לצמצם הוצאות בעתיד, תוך שמירה על מעמדה הדיפלומטי של צרפת בזירה הבינלאומית.