אור ירוק למאות דירות חדשות ליד אוניברסיטת בן גוריון בנגב ובית החולים סורוקה בבאר שבע: הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור (ותמ"ל), שתפקידה לאשר תוכניות בנייה רחבות היקף בהליך מזורז, בין היתר במסגרת התחדשות עירונית, אישרה היום (ד') להפקדה תוכנית פינוי בינוי בבירת הנגב הכוללת הקמת 874 יחידות דיור חדשות, לצד כ-7,600 מ"ר עבור שטחי מסחר, כ-18,500 מ"ר עבור שטחי תעסוקה וכ-13,300 מ"ר עבור מבני ציבור.
התוכנית, שקודמה ביוזמה משותפת של החברות אלקטרה, אפריקה התחדשות עירונית וב.ס.ר ונערכה על ידי ענבל פלד אדריכלים ומתכנני ערים, ממוקמת בשכונה ד' ומשתרעת על פני שטח כולל של כ-33 דונם. היא כוללת 4 מגדלים בני 20-32 קומות, לצד 2 מבנים בני עד 14 קומות ו-3 מבנים בבנייה מרקמית בני 5-10 קומות, שישולבו בהם קומות מסחר ותעסוקה. כיום מצויים במתחם 6 בניינים ישנים בני 4 קומות עם 136 דירות, שיפונו לטובת הפרויקט החדש.
1 צפייה בגלריה
התחדשות עירונית בבאר שבע
התחדשות עירונית בבאר שבע
התחדשות עירונית בבאר שבע
(הדמיה: איבולב מדייה הדמיות, ענבל פלד אדריכלות)
מתוך כלל הדירות, כ-130 יחידות דיור יוקצו עבור דירות קטנות. במינהל התכנון מסבירים כי המטרה היא לתת מענה למשקי בית צעירים ולמגוון רחב של קבוצות אוכלוסייה. עוד נמסר כי גובה הבינוי בתוכנית נקבע בהתאם לפעילות מנחת המסוקים של המרכז הרפואי סורוקה, שזוהה בתור מנחת מציל חיים.
כמו כן, תבוצע התחדשות של המוסד הציבורי הוותיק "מרכז גרינברג למורים" ותוקם כיכר עירונית רחבה ומוצלת, כהמשך לדרך בן גוריון, אשר משני צידיה ממוקמים אוניברסיטת בן גוריון והמרכז הרפואי סורוקה. התוכנית מקודמת כבר מספר שנים, לאחר שהוועדה המקומית המליצה על הפקדה במרץ 2022 ולאחר מכן החל הליך תיאום התכנון מול הותמ"ל.
יו"ר הותמ"ל וראש מטה התכנון הלאומי, הרב נתן אלנתן, מסר: "מדובר בתוכנית חשובה בבאר שבע, המהווה נדבך משמעותי בתהליכי העצמה והתחדשות עירונית של העיר המתקיימים בה כבר כיום. היא צפויה לסייע בהגדלת היצע המגורים תוך חידוש המרחב הציבורי, שיפור רשת הדרכים הקיימת ויצירת סביבה איכותית לתושבים".
מתכננת הותמ"ל במינהל התכנון, אדריכלית סיגי בארי, ציינה כי "התוכנית מהווה אבן דרך משמעותית במימוש יעדי תוכנית המתאר החדשה של העיר, תוך העצמת ציר רגר כעורק עירוני מרכזי, המשלב אזורי שהייה איכותיים המותאמים לאקלים הייחודי של באר שבע. התוכנית משכילה לייעל את השימוש בקרקע באמצעות עירוב שימושים של מסחר, תעסוקה ומוסדות ציבור".
תמר פוריה שרביט, מהנדסת העיר באר שבע, הוסיפה כי "מדובר בתוכנית פורצת דרך, גם מבחינת הזכויות המוקנות במסגרתה וגם מבחינת הפתרונות שהיא מספקת לכל האזור. לפרויקט איכות תכנונית אינטנסיבית עם עירוב שימושים ופתרונות חדשניים לשילוב שטחי ציבור. הפרויקט ישתלב עם מתחם הבלוק, הסמוך וייצור רצף של התחדשות לכל האזור. המתחם נמצא במיקום אסטרטגי בלב העיר ויתחבר בעתיד לקו הראשון של הרכבת הקלה אשר מתוכנן בימים אלה".
לדברי קובי אוחיון, ראש המנהלת להתחדשות עירונית בבאר שבע, "התוכנית החלה ביוזמת תושבים ומלווה על ידי המנהלת להתחדשות עירונית מתחילת הדרך. המתחם מייצר בינוי מגוון ומעורב שימושים וכן מרחב ציבורי איכותי שהופכים את המתחם לפרויקט מחולל להתחדשות האזור. מיקום הפרויקט בלב רובע החדשנות יאפשר תוספת של מגוון דירות משמעותי ואיכותי וימשוך תושבים ועסקים נוספים ללב שדרות רגר".