בית המשפט המחוזי מרכז אישר השבוע הסדר חוב לחברת "מנהלים נכון אחזקות", העוסקת בניהול ואחזקת מבנים, ומתמחה בניהול בנייני מגורים רבי קומות. החברה מספקת שירותים לעשרות בניינים. בינואר האחרון הגישה החברה בקשה לעיכוב הליכים, לאחר שנקלעה לחובות של כ-9 מיליון שקל. הסדר החוב אושר למרות התנגדות של חלק מהנושים.
1 צפייה בגלריה
פטיש בית משפט
פטיש בית משפט
בית משפט
(צילום: shutterstock)
"מנהלים נכון אחזקות", שהוקמה בשנת 2018, טענה באמצעות עו"ד מיכאל חינצ'ין ועו"ד דפנה גבע ממשרדו כי היא נקלעה לקשיים בשל הסכם שחתמה עם קבוצת נצבא, שבמסגרתו התחייבה לתת לנצבא שירותים ל-1,450 דירות בפרויקט ראש העין. לפי טענת החברה, כ-600 דירות בפרויקט נשארו בבעלות נצבא, אולם הקבוצה נמנעה מלשלם חלק מהותי מהתשלומים. על פי טענת "מנהלים נכון", גורם נוסף שתרם להצטברות החוב הוא משבר הקורונה. בהסכם פשרה שנחתם בין החברה לבין נצבא, הוסכם כי האחרונה תשלם ל"מנהלים נכון" 750 אלף שקל, אולם הסכום הזה לא כיסה את הגירעון של החברה.
בחוות הדעת שנתן עו"ד משה אביקם, שמונה על ידי בית משפט כמנהל הסדר החוב, הוא המליץ לתת צו עיכוב הליכים כנגד החברה, מתוך כוונה להגן על בעלי המניות. בית המשפט נעתר לבקשתו והוציא צווי עיכוב הליכים.
בהחלטת בית המשפט נקבע כי החוב של החברה, בסך של 9.3 מיליון שקל, מורכב מחובות של כ-8.2 מיליון שקל לנושים כלליים (כ-1.8 מיליון שקל מחוב זה מובטחים בערבויות אישיות) ו-1.1 מיליון שקל נוספים לעובדים ולרשויות המס (חובות שמסווגים ב"דין קדימה"). מתוך הסכום הכולל, "מנהלים נכון" חייבת כ-4 מיליון שקל לחברה קשורה ולבני משפחתו של בעל המניות – שלא ייכללו בהסדר.
החברה הציעה לנושים הסדר חוב שלפיו קבוצת הנושים ב"דין קדימה" (כלומר העובדים והרשויות) תקבל החזר מלא על ההחובות המאושרים, שישולם לקופת ההסדר בתשלומים. על פי אותה הצעה, קבוצת הנושים האוחזים בערבות אישית תקבל דיבידנד בשיעור 100% מהחובות המאושרים, שישולמו גם הם לקופת ההסדר בתשלומים, ואילו קבוצת הנושים הכלליים (נושים רגילים) תקבל דיבידנד בשיעור 25% מהחובות המאושרים, שישולמו לקופת ההסדר בתשלומים.
קבוצת הנושים הרגילים התנגדה להצעה, אולם בית המשפט שוכנע כי מדובר בהצעה הוגנת והורה לאשר את ההסדר. "ככלל, המדיניות השיפוטית והתכליות העומדות בבסיס החוק תומכות ככל שניתן בהעדפתם של הסדרי נושים על פני הליכי פירוק, שכן קיים ערך רב בניסיון למצות הליכי שיקום והבראה של תאגיד", קבעה השופטת עירית וינברג-נוטוביץ. "ככל שלא תאושר הצעת ההסדר, לא יהיה מנוס מהפסקת פעילות החברה וממתן צו פירוק כנגדה. במקרה זה, בשים לב לכך שלחברה אין נכסים ממשיים ונכסיה הם הסכמים עם לקוחות ומוניטין בלבד, הסיכויים שקבוצת הנושים הכלליים תהיה זכאית לדיבידנד כלשהו בהליכי פירוק הם קלושים".
יש לציין כי המקור לתשלומים לנושים נעוץ בעבודה השוטפת של החברה.