ועדת הכספים אישרה היום (ג') תקנות חדשות המשוות לראשונה את גובה אגרת הרישוי של רכבים חשמליים לאגרת הרישוי על רכבים שאינם חשמליים. התקנות ייקרו בממוצע את עלות האגרה לבעל רכב חשמלי ב-2,300 שקל בשנה, וצפויות להכניס לקופת המדינה כ-230 מיליון שקל בשנה.
ועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני, אישרה בכך למעשה את ביטול ההפחתה על אגרת רישוי לרכב חשמלי עד 3,500 ק"ג, לעומת רכבים המונעים בבנזין או בדיזל. בהמשך להחלטת הממשלה מחודש ינואר בנושא זה, נקבע כי האגרות לרכבים חשמליים אלה יחולו בהתאם לקבוצת המחיר והגיל של הרכב, בהתעלם מסוג ההנעה.
1 צפייה בגלריה
רכב חשמלי בעמדת טעינה
רכב חשמלי בעמדת טעינה
רכב חשמלי בעמדת טעינה
(צילום: תומר הדר)
למרות פגרת הכנסת אושרה האגרה החדשה, כאשר יש כיום בישראל כבר כ-120 אלף רכבים חשמליים מתוך צי רכב שמגיע לארבעה מיליון מכוניות. ההערכות הן שבשנים הקרובות יגדל מספר כלי הרכב החשמליים במאות אלפי מכוניות חדשות.
יצוין שבו בזמן שהוועדה אישרה את השינוי באגרת הרכב, עדיין לא אושרו בוועדת הכספים של הכנסת העלאת מס הפחמן ומיסים בענף הנדל"ן, כאשר יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני מתנה בין השאר את ההתקדמות בחקיקה הזאת, שנכללה במקור בחוק התקציב לשנת 2024, בהעברת מאות מיליוני השקלים להעלאת שכר המורים במוסדות החרדיים.
כמה עלתה לנו ההגנה האווירית מהמתקפה האיראנית
(צילום: ליאור שרון, ירון ברנר)

"המדינה לא מעודדת רכב חשמלי - היא מחפשת הכנסות"

בדברי ההסבר לתקנות החדשות צוין כי השפעת הרכבים החשמליים על התשתיות, הגודש בכבישים והעלויות המשקיות כתוצאה מכך, וכן עלויות הטיפול בהם במערך הרישוי, אינם שונים משל רכבים שאינם חשמליים. עוד טענו באוצר כי צמצום זיהום האוויר מגולם בכך שהם אינם משלמים מס על דלק.
נציגת משרד האוצר בדיון הודתה כי לא ניתן להתעלם מכך שגם הצורך בהגדלת ההכנסות לקופת המדינה עומד בבסיס ההחלטה, אשר צפויה להכניס לקופת המדינה כ-230 מיליון שקל בשנה.
ח"כ ינון אזולאי: "לא יכול להיות שביד אחת אומרים לנו שמעודדים ירוק וביד השנייה עושים הפוך. אתם רוצים להביא מס נסועה? מתי? כמה? ואיך זה מסתדר עם איכות הסביבה והבריאות? זה יועיל לפקקים? יסעו פחות?".
יו"ר הוועדה, ח"כ גפני, הודה גם הוא כי התקנה אושרה מטעמי צורך במימון: "קיימנו דיון, הועלו שאלות שונות, אנחנו נשמע את התשובות השונות ואני מתכוון להעלות את הנוסח להצבעה. הסכמתי לכך נוכח כך שהוסבר לי שבלי המימון הזה אין תקציב לרפורמה של התחבורה הציבורית, אם לא יהיה לזה רוב - לא יהיה".
ח"כ נאור שירי: "המדינה לא רוצה לעודד רכב חשמלי, זה כסף, זה הכנסות עבורה". ח"כ אימטן חאטיב יאסין: "רכבים חשמליים נרכשים היום גם ע"י מעמד הביניים, על ידי מי שרוצה לחסוך בדלק".
איתן פרנס, איגוד חברות אנרגיה ירוקה לישראל: "אחרי כל כך הרבה שנים של מיסוי ירוק רשות המיסים מחריבה את הנושא של הרכב החשמלי, הם מאותתים לציבור אל תקנו רכב חשמלי. בואו תציגו הכל, אתם מביאים את ביטול ההטבה, אח"כ תביאו את מס הנסועה. כולם ישלמו את אותו מס, אתם מגדירים את הרכב החשמלי רק למי שיש מטען פרטי. אתה לא מנהלים דיאלוג, אתם רצים להביא כסף. יש 100 אלף רכבים חשמליים, תטילו את המס על 3.3 מיליון רכבים מזהמים".
איתי ראב"ד, מנכ"ל טסלה ישראל: "הטסלה היקרה בעולם נמכרת בישראל, בעולם היא נמכרת ב-40 אלף אירו, בישראל היא מתחילה ב-220 אלף שקל. מה שמדינת ישראל עושה, דרך המס שטיפס ל-35% - אחוז מסירת המכוניות הולך לרדת, אנחנו הולכים לכיוון ההפוך. אירופה נותנת הטבות לרוכשים, ליצרנים, ליבואנים, אנחנו הולכים לכיוון ההפוך. רכב הבסיס יעלה בקרוב 300 אלף שקל, אנחנו מרחיקים את הרכב החשמלי מהישראלים".
באוצר הציגו את עמדתם מול הביקורת. ספיר איפרגן מאגף התקציבים אמרה: "ננסה לשכנע אתכם שנעשתה עבודה מאוד מקצועית. תמיד לנגד עיננו אנחנו בוחנים מי מושפע, נראה לכם שמי שמושפע זה בעיקר עשירונים 8 עד 10. לעניין התפיסה ההוליסטית הכוללת, יש החלטת ממשלה מפורטת שמציגה את כלל צעדי המדיניות שהממשלה אישרה לעניין הרכב החשמלי, אפילו התזכיר לעניין מס נסועה כבר פורסם להערות ציבור. כל המדיניות בחוץ, כל התוכניות ידועות לכל, קיבלנו הערות ציבור לעניין מס נסועה, אנחנו לומדים, ומשפרים חלק בהתאם להערות. המדיניות היא לעודד כניסת רכבים חשמליים על פני רכבים רגילים, אבל אנחנו לא מעודדים רכב פרטי. אנחנו מעודדים תחבורה ציבורית ואם כבר רכב פרטי אז שיהיה חשמלי. לצד זה יש הוזלה משמעותית במס הרכישה".
באוצר הציגו עוד כי סך הגבייה מאגרות רכב פרטי עומדת על כ-5.3 מיליארד שקל בשנה, וכי רכבים חשמליים זוכים כיום להנחה באגרת הרישוי העומדת בממוצע על 2,300 שקל בשנה. עוד צוין כי האגרה נגבית כנגד שימוש ואחזקה בתשתיות תחבורה, ניהול מערך הרישוי והפנמה של עלויות חיצוניות, וכי בהיבטים אלו אין הבדל בין רכב חשמלי לרכב בנזין, לדבריהם.
לעניין העתיד לבוא, הציגו באוצר כי על מנת לעודד קניית רכבים חשמליים על פני רכבי בנזין, מוצע כי שיעור מס קנייה יישאר נמוך ב-3 השנים הקרובות, וכי מס הנסועה הצפוי יעמוד על 15 שקל ל-100 ק"מ, "נמוך ממיסוי בלו שברכבים יעילים עומד על 20 ש"ח ל-100 ק"מ".
לטענת מומחים בתחום הרכב אין שחר למה שהאוצר הציג בפני הוועדה כאילו ההטבות בישראל לרכבים חשמליים גבוהות מהנהוג בעולם, וציינו כי המצב הוא הפוך למעשה. עוד נטען באוצר כי גם בעולם הופחתו לאחרונה ההטבות לרכבים חשמליים - וגם הטיעון הזה חסר בסיס. "כל מה שהאוצר רוצה זאת הכנסה נוספת לתקציב המדינה, באופן בלתי הגיוני לחלוטין על חשבון רוכשי המכוניות החשמליות", אמרו היום מומחים בתחום הרכב.
לדרישת יו"ר הוועדה, נקבע כי התיקון יכנס לתוקף רק בחודש ינואר 2025, במקום בחודש יולי השנה לפי נוסח התקנות המקורי.