זכות להורות היא אחת מזכויות האדם הבסיסיות ביותר. כאשר מדובר בהורות שאינה "במסגרת המסורתית" של בני זוג בהורות ביולוגית משותפת, כמו מסגרות של הורות משותפת, פונדקאות או אימוץ - עולות שאלות רבות בנוגע לזכויות ההורים בשוק העבודה.
עו"ד לימור ארגוב-שנהב, שותפה ומנהלת מחלקת דיני עבודה במשרד וקסלר ברגמן ושות', מציינת כי "אין זכויות ייחודיות המוקנות להורים מעצם היותם להט"בים למשל, אבל בחקיקות חירום ובתיקוני חקיקה הכרחיים שנולדו בעקבות מלחמת חרבות ברזל, הוכללו אוכלוסיות שפעם נותרו מחוץ לחוק. בכך התקבעה זכותם של הורים בהורות משותפת או בני אותו מין להגנות הניתנות מכוח צווי ההרחבה". למשל, הורים שאינם חיים יחד ואינם בני זוג, אך מגדלים ילד בהורות משותפת, ואחד מהם נקרא לשירות מילואים – תהיה הגנה מפיטורים גם להורה השני, אף שלא מדובר בבני זוג. אותה הגנה תחול על הורים בני אותו מין שלהם ילד משותף. "זה שינוי תפיסתי מהותי שיש לקוות כי ילווה אותנו בעתיד בחקיקה נוספת, לאו דווקא כזו הנוגעת למלחמה".
1 צפייה בגלריה
הורים ועבודה מהבית
הורים ועבודה מהבית
אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
באמצעות עו"ד ארגוב-שנהב גיבשנו מדריך הנוגע להגנות מפיטורים ומפגיעה בהכנסה למשפחות והורים להט"בים, תוך התייחסות למלחמה.
איזו הגנה יש לעובדים שעוברים טיפולי פוריות? כלל העובדים בישראל זכאים להגנה מפיטורים או פגיעה בהיקף ההכנסה במהלך טיפולי פוריות או IVF (הפריה חוץ-גופית). ההגנה חלה על העובד/ת העובר/ת את הטיפולים ושנעדרו מהעבודה בימי הטיפולים ובמשך 150 ימים לאחריהם, ללא תלות בוותק במקום העבודה. יש להציג למעסיק אישור רפואי על הטיפול ולהודיע על ההיעדרות הצפויה.
לעובדים בעלי ותק של חצי שנה ויותר במקום העבודה יש בכל מקרה הגנה מפיטורים או מפגיעה בהיקף משרה והכנסה. במקרה של פיטורים או פגיעה כזאת, שנעשו במהלך טיפולי פוריות, יש להודיע למעסיק על הטיפולים לא יאוחר משלושה ימים לאחר מתן ההודעה על הפיטורים, תוך הצגת אישור רפואי תומך.
ההגנות חלות על טיפולי פוריות עד שתי לידות באותו מקום עבודה, או עד שתי לידות מאותו בן/בת זוג.
עו"ד ארגוב-שנהב מציינת: "למעסיק יש זכות לבקש מהממונה על חוק עבודת נשים במשרד העבודה היתר לפיטורים או לפגיעה בהיקף משרה או הכנסה של נשים, אבל הממונה לא תתיר זאת אם תשתכנע שיש קשר בין הפיטורים או הפגיעה לבין טיפולי הפוריות. גם אם הוכיח שאין קשר, יש לממונה שיקול דעת שלא להתיר את הפיטורים או הפגיעה, בהתאם לנסיבות המקרה".
האם מעסיק יכול לפטר או לפגוע בתנאי עבודה של הורה מיועד, כלומר הורה בתהליך פונדקאות? עו"ד ארגוב-שנהב: "למעסיק אסור לפטר או לפגוע בהיקף המשרה ובשכר של עובד/ת המוגדרים הורה מיועד, מהרגע שהודיעו על הריונה של האם הנושאת את הילד (הפונדקאית) ועד לקבלת הילד למשמורת – אלא בהיתר הממונה על חוק עבודת נשים במשרד העבודה. ההגנה חלה על בני זוג, לרבות בני זוג מאותו המין (הורים מיועדים שהם בני זוג) או על איש או אישה ללא בן זוג (הורה מיועד/ת יחיד/ה). מובן שהסכם הפונדקאות צריך לעמוד בתנאי הוועדה לאישור הסכמים לנשיאת עוברים. ההגנה חלה על הורה מיועד שעבד לכל הפחות שישה חודשים אצל המעסיק, ושהודיע למעסיק על ההריון של האם הנושאת. ההגנה תחול גם על הליכי פונדקאות המבוצעים בחו"ל".
אני רוצה לנסוע לאמץ ילד בחו"ל. האם ניתן לפטר אותי? "הורה הנוסע לחו"ל כדי לאמץ ילד באמצעות עמותה מוכרת זכאי להיעדר מהעבודה עד ל-45 ימים, שייחשבו כחל"ת. במהלך תקופה זו אסור לפטר אותו, ובלבד שהודיע למעסיק לפחות שבוע לפני המועד, בטופס מיועד".
אני אמא יחידנית לילד מתרומת זרע. מהן זכויותיי אם בית הספר של ילדי נסגר בשל המצב הביטחוני? בהתאם להוראות צו ההרחבה, למעסיק אסור לפטר עובד שהוא הורה יחיד (כלומר שההורה האחר אינו בחיים או שזהותו אינו ידועה), שנעדר מהעבודה לצורך השגחה על ילדיו עקב סגירת מוסד החינוך שבו לומדים הילדים, וכאשר מתקיימים כל התנאים הבאים: הילדים לא עברו את גיל 14, ואם מדובר בתלמידים עם צרכים מיוחדים – לא עברו את גיל 21; מוסד החינוך נסגר בשל הוראה של פיקוד העורף; ובמקום העבודה אין סידור הולם להשגחה על הילד.
אני אבא לילד בהורות משותפת, ואם הילד (שאינה בת זוגי) נקראה לשירות מילואים. האם ניתן לפטר אותי או להוציא אותי לחל"ת? עו"ד ארגוב-שנהב: "תיקון לחוק חיילים משוחררים, שאושר בסוף מאי, קובע הגנה מפיטורים בדיוק למקרים כאלו, וחל על בן הזוג וגם על 'ההורה האחר' של ילדיו של המשרת במילואים. החוק הרחיב את ההגדרה כך שתכלול הגנה מפיטורים לכל הורה משותף במשפחה שבה אחד ההורים נקרא למילואים, לרבות במשפחות בהורות משותפת או הורים בני אותו מין. התיקון קובע שאסור לפטר או להוציא לחל"ת עובד בשל שירות מילואים של בן זוגו, או של ההורה הנוסף שמקיים עימו הורות משותפת לילדים עד גיל 14, או לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים, וזאת בתקופת המילואים ועד 14 ימים לאחר סיומם, אלא אם למעסיק ניתן היתר מוועדת התעסוקה. האיסור חל עד 31 בדצמבר 2025, ורק בתנאי שהשירות הוא בצו 8, או שצפוי להימשך למעלה מ-21 ימים רצופים".