סגירתו העתידית של קפה פינגוין המיתולוגי בנהריה בינואר 2023 טומנת בחובה עסקת נדל"ן גדולה בשווי מוערך של 20 עד 25 מיליון שקל. העסקה היא חלק ממספר עסקאות שהולכות לשנות את פני רחוב געתון, שמאופיין בבנייה נמוכה עד חד-קומתית. ברחוב הראשי של העיר, שבמרכזו זורם נחל הגעתון, צפויים לקום בעתיד בניינים גבוהים יותר. שינוי התב"ע שהעירייה מתכננת במסגרת תוכנית התחדשות עירונית מאפשר עירוב שימושים והגדלת זכויות בנייה, ומתדלק את מחירי הנדל"ן במקום.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
קפה פינגווין, שבבעלות אילן אופנהיימר ואחותו, מצוי על שטח של 2.5 דונם בפריים לוקיישין במרכז הגעתון. שוויו של דונם במרכז העיר מגיע לכ-10 מיליון שקל, כך שההערכה היא שבעבור סגירת בית הקפה ומכירת השטח שולמו כ-20 עד 25 מיליון שקל. הרוכש הוא יזם הנדל"ן המקומי אלון גבע, שהגיש כבר בקשה לעירייה להיתר בנייה לקומפלקס בגובה של שש קומות שיכלול מסחר, משרדים וחדרי מלון, ובעתיד בשטח מאחור - מגורים רבי קומות.
2 צפייה בגלריה
קפה פינגווין
קפה פינגווין
קפה פינגווין
(צילום: יח"צ)

תחרות אדריכלים

עוד נודע כי עיריית נהריה נמצאת בעיצומה של תחרות לתכנון מחדש של שדרות הגעתון בהשתתפות 19 משרדי אדריכלים מהארץ ומחו"ל, ובסוף דצמבר הקרוב תיחשף ההצעה הזוכה ויחל קידום התב"ע הנדרשת למימושה. גם בעלי חברת נצבא, שהתחנה המרכזית אגד בפתחו של הגעתון מצויה בבעלותה, מתכננת השבחת הקרקע לטובת בניית מיזם מעורב. מהעירייה נמסר כי "התכנון לגבי התחנה המרכזית יקודם בקרוב אחרי שתוכרז ההצעה הזוכה בתחרות האדריכלות".
גם בעלי מלון קרלטון שעל הגעתון מתכננים להרוס אותו ולהקים קומפלקס חדש על השטח. אל כל אלה מצטרפת משפחת זוגלובק, שכבר מכרה לפני שנה את שטח המפעל שלה - 11.5 דונם, שפעל בתחילת השדרות בכניסה לעיר, במחיר של 77.5 מיליון שקל לקרן ריאליטי שתקים קומפלקס מגורים, מסחר ומלונאות.
מעיריית נהריה נמסר: "העירייה ומשרד השיכון מקדמים תוכנית התחדשות על שטח של 90 דונם, שכוללת את שטחה של זוגלובק ומתייחסת גם לתחנת הרכבת הנמצאת ממול - ותאפשר בנייה לגובה של תעסוקה, מלונאות ומסחר. התוכנית תידון בקרוב בישיבת הוועדה המקומית".
2 צפייה בגלריה
שדרות הגעתון
שדרות הגעתון
שדרות הגעתון
(צילום: שרון צור)
אילן אופנהיימר הסביר את הסיבה לסגירת הקפה: "בחרנו לממש את הנכס ולחלק את הכסף לפני שיחלו המריבות בדור הבא בין הילדים שלי ושל אחותי. חשבתי בהתחלה להשביח את הקרקע בעצמי, ראינו שאנחנו הולכים להסתבך אז החלטנו שעדיף למכור במחירי שיא. אני זוכר שהגעתי עד לבג"ץ כדי למנוע בנייה של ארבע קומות בשכונה שלי בנהריה על שפת הים, אבל הזמנים והצרכים משתנים".
לדברי מיכל קורלנד, זכיינית רימקס נהריה, "יש עלייה משמעותית בביקושים למכירת מגרשים בכל נהריה ולא רק בגעתון, שחד משמעית משנה את פניו. ראש העירייה רונן מרלי הכריז לאחרונה בכנס של התחדשות עירונית שיש שני נכסים אסטרטגיים לנהריה - הים ושדרות הגעתון. לתושבי העיר לא משנה כמה קניונים יוקמו, חייהם ממוקדים סביב הגעתון. בתי הקפה, הבנקים, הטיילת שיוצאת מהשדרה - רוב התנהלות התושבים מצריכה הגעה לאזור. רוב הקרקעות הפכו להיות עירוב שימושים על ידי שינוי תב"ע, מה שמעלה את הביקושים והמחיר".
יצוין, כי נהריה סבלה בשנים האחרונות מנזקים כבדים בעקבות הצפות שאירעו בגעתון, שהובילו לא רק לפגיעות כלכליות של עשרות מיליוני שקלים, אלא גם גבו חיי אדם. כך, בינואר 2020 נפל על נהריה אסון כבד. הצפות קשות שיתקו את העיר, תלמידים נלכדו בבתי ספר, ובתי מגורים ובתי עסק ספגו נזקים משמעותיים. מוטי בן שבת, תושב העיר, נספה בזמן שניסה לחלץ משפחה שנלכדה ברכב במהלך השיטפון. האסון הנורא הוביל את הממשלה לפעול ולהעביר במהירות את החלטה 4822, שכוללת סיוע כספי בגובה מיליוני שקלים לשיקום פגעי ההצפות - וכן סעיף שמורה על "הגנה על העיר נהריה מפני הצפות". כיום, מעל שנתיים מאז קבלת החלטת הממשלה, נעשות עבודות שמיועדות לענות על הדרישות של סעיף זה. הבעיה אמורה להיפתר בכך שנבנו אגני ניקוז לפני הכניסה של הגעתון בעיר, שמווסתים את כמות המים שזורמת לעיר.