שלוש שנים אחרי שנחנך ברעש תקשורתי בניין "קמפוס העיר ע"ש לורי לוקי" של אוניברסיטת חיפה, השנה הוא סוף סוף יאויש. עם תחילת שנת הלימודים הקרובה - התשפ"ג יעתיקו אלף סטודנטים וסטודנטיות מהחוג למדעי הנתונים את מקום לימודיהם מהאוניברסיטה בהר הכרמל לקמפוס החדש בעיר התחתית, שם ילמדו בחוגים, כמו מדעי המחשב, מערכות מידע וסטטיסטיקה.
"קמפוס העיר" - שהוקם בתמיכתם של לורי לוקי (פילנטרופ ידוע, מייסד חברת ביזנס וויר) ופרופ' פרד טאובר ובשיתוף עם העירייה - הוא חלומו של כל סטודנט: תפרן או מליין, יזם או בליין. הקמפוס צמוד לתחנת הרכבת מרכז השמונה, נמצא על הציר של המטרונית ובמרחק נסיעה קצרה באוטובוס ממסוף הרכבלית החדש.
והוא לא הוקם דווקא שם סתם כך. מדובר בחלק מהתוכנית לשיפור נגישות הסטודנטים וחברי הסגל של האוניברסיטה לסביבה העירונית ולמרכזי ההייטק של חיפה. "הקמת הקמפוס היא חלק מחזונה החדש של אוניברסיטת חיפה, שהתחייבה לעמוד ב־17 מדדי האו"ם להתפתחות בת־קיימא", מאשר רקטור האוניברסיטה פרופ' גור אלרואי. "כחלק מחזון זה האוניברסיטה רואה חשיבות רבה בירידה שלנו לתוך העיר".
1 צפייה בגלריה
    בניין דילן טאובר
    בניין דילן טאובר
בניין דילן טאובר
(צילום: יח"צ)
בשנים האחרונות אזור העיר התחתית נמצא בתנופת התחדשות. יזמי הייטק צעירים, בעיקר בתחום הרפואה הדיגיטלית, בחרו להקים את משרדיהם בסביבה המתפתחת. גם מוקדי הבילויים, חיי הלילה והקולינריה עברו לאזור, והפאבים התוססים בו הם מוקד משיכה לרבים. קברניטי האוניברסיטה זיהו מיד את הפוטנציאל הגלום במקום, והחלו לממש את המשמעות של אוניברסיטה עירונית ושל חזון המולטיברסיטה. זה המבקש להיות חלק בלתי נפרד מהמרקם החברתי, כשהסטודנטים והסטודנטיות עצמם מהווים חלק בלתי נפרד מהעיר.
לדברי נשיא אוניברסיטת חיפה פרופ' רון רובין, מיקומו של קמפוס העיר במקום האטרקטיבי ביותר, בלב החדשנות הצעיר והמתפתח של חיפה, וסמיכותו לאמצעי תחבורה מגוונים - יגבירו את הנגישות ויהפכו את "קמפוס העיר" לאטרקטיבי במיוחד עבור הסטודנטים וחברי הסגל. הסטודנט יגיע אליו בקלות ברכבת מכל רחבי הארץ, ייצא מהכיתה וייכנס היישר לתוך אחת מחממות ההייטק הרבות שצמודות לקמפוס, ויסיים את היום באזור הצעיר והתוסס ביותר של העיר, וזה יתרון משמעותי.

בניין דילן וכל השאר

"קמפוס העיר" משתרע על פני שלושה מתחמים, המרוחקים זה מזה כ־200 מטר בלבד. עובדה זאת תאפשר בפועל יצירת אינטרקציה בין הסטודנטים מהחוגים השונים ועם המרצים, ותעודד מפגשים חברתיים בזמן ההפסקות וביניהן. הקמפוס, הנמצא במרחק נגיעה מהמרכז השוקק של העיר התחתית, יאפשר לסטודנטים לצאת ולבלות בהפסקות בין השיעורים או בתום יום הלימודים במגוון האטרקציות שהוא מציע: בילוי בבתי הקפה, פאבים ומסעדות או יציאה לסידורים דחופים בסניף הדואר הקרוב, בית המרקחת או חנות לציוד משרדי.
המתחם הראשון בקמפוס החדש הוא הבניין ע"ש דילן טאובר. הוא יכלול את מעבדות החוג למדעי המחשב, יילמדו בו תוכניות מיוחדות וייערכו בו כנסים ואירועים. בניין דילן משתרע על פני כ־2,600 מ"ר, וכולל 10 כיתות לימוד, מכיתות קטנות עם 20 מקומות ועד לאולמות של 160 מקומות. עוד יפעל במקום מתחם לימודים משותף לתלמידי תואר ראשון, שישתרע על פני שטח של 400 מ"ר, ויהיה פתוח 24/7.
המתחם השני יכלול משרדים ו־17 חללי עבודה, מעבדות מחקר ומעבדות החדשנות של האוניברסיטה (HIL) ברחוב פלמר 4.
המתחם האחרון, במתחם הבניינים ברחוב הנמל (63-67), יכלול תשע מעבדות, 54 חללי עבודה פתוחים, אולם כנסים וכן את משרדי חברי הסגל ומזכירויות החוגים. כל הכיתות והמעבדות יוקמו בסטנדרט הגבוה והחדשני ביותר.

השפיץ של ההייטק

כל זה נשמע טוב ויפה, אך מלבד המיקום הנוח של הקמפוס או קירבתו לאזור הצעיר והתוסס, נשאלת השאלה מה ירוויחו בפועל הסטודנטים והסטודנטיות שילמדו בקמפוס החדש - לעומת חבריהם שיישארו ללמוד על הר הכרמל.
קברניטי האוניברסיטה מסבירים בתגובה, כי תחום מדעי הנתונים הוא ייחודי, והפך בשנים האחרונות לתחום המרכזי בכל תחומי החיים: BIG DATA, בינה מלאכותית, כריית נתונים, למידת מכונה ועוד. מדובר במושגים שאין כיום תחום לימודים, החל במדעי הרוח ועד לשפיץ של עולם ההייטק – שהם לא מושגי מפתח בו.
כלומר? חוגי היסוד של מדעי הנתונים הם מדעי המחשב, מערכות מידע וסטטיסטיקה. העובדה שהקמפוס מוקדש כולו לתחומים אלו, מאפשרת לסטודנטים בו להתמקצע, לפתח רשת מקצועית וחברתית ולשתף פעולה באופן בין־תחומי, וכל זאת עדיין בתוך התחום של מדעי הנתונים.
כדי לאפשר לסטודנטים ולסגל להתמקצע עוד יותר, יפעלו גם מעבדות החוגים בקמפוס החדש, ויאפשרו לסטודנטים להתמחות ולעבור התנסויות מחקריות, למשל במסגרות המעבדה לרובוטיקה וביג דאטה. מעבדות החדשנות, המתמקדות בחדשנות חברתית ויזמות אימפקט - יעברו אף הן בהמשך לקמפוס החדש. אפילו מרכז המחקר במדעי הנתונים ומכון קיסריה למחקר בין־תחומי של יישומים במדעי המחשב יעברו לקמפוס החדש ויעניקו לסטודנטים מעטפת אפשרויות ללימודים אקדמיים מעשיים.

לב יזמות ההייטק

לצד החיזוקים שיקבל "קמפוס העיר" ממעבדות החוגים וממרכזי המחקר - החיזוק המשמעותי ביותר, לדברי קברניטי המוסד, היא מיקומו ברובע החדשנות - הוא אזור יזמות ההייטק. כיום פועלים בו כ־80 חממות סטארטאפים, ויזמים שעמלים למצוא את הדבר הבא.
"העובדה שהסטודנטים והסטודנטיות שלנו לומדים בלב האזור הזה היא יתרון עצום מבחינת אפשרויות תעסוקה", מדגישים גורמים המקורבים לפרויקט באוניברסיטה. "הבוגרים שלנו לא ייאלצו לחפש את היזמים, משום שהם נמצאים סביבם כל הזמן. הם יוכלו לפגוש אותם בבית הקפה שצמוד לקמפוס או במעבדה של המרצה – ואם יש להם רעיון ממש טוב, יוכלו להקיש בדלת המשרד ולהיכנס".
אז איך יתקיימו מעתה הלימודים בקמפוס החדש?
"מאחר שהלימודים בשלושת החוגים במדעי המחשב, מערכות מידע וסטטיסטיקה עוברים במלואם לקמפוס החדש - מי שלומד תואר חד־חוגי או דו־חוגי, המורכב משניים מתוך שלושת החוגים, ילמד רק בקמפוס החדש".
ואיך הם יסתייעו במידת הצורך במאגרי הנתונים של האוניברסיטה עצמה?
"יהיו חיבורים מהירים למאגרי הנתונים המלאים של הספרייה הראשית של האוניברסיטה, שיאפשרו נגישות מלאה למשאבים האקדמיים של הקמפוס שבהר הכרמל. האוניברסיטה אף פועלת כדי לסייע לסטודנטים שרוצים לקחת תואר דו־חוגי עם חוג אחר".
כיצד זה יקרה בפועל?
"במידת הצורך יופעלו שאטלים בין קמפוס העיר החדש לקמפוס הר הכרמל. מה גם שהלמידה המקוונת, שהוטמעה עקב הקורונה, תאפשר לסטודנטים לקחת חלק מהקורסים בזום. כמו בכל תואר דו־חוגי, הסטודנט יידרש לוודא, שאין קורסים מתנגשים, ושהוא מסוגל לעמוד בכל אילוצי מערכות השיעורים".

קמפוס הבשורה

הסטודנטים שילמדו בקמפוס העיר התחתית, יוכלו לגור ב"מעונות הבנקים" - מעונות פרטיים והגדולים ביותר, שהכשירה העירייה ברחוב הבנק באזור. מדובר: 100 דירות, מרביתן דירות סטודיו וחלקן 3 חדרים. המרתף יוכשר כמועדון וכמרחב מוגן, הכולל חדרי שירות. הגג יותאם לאירועים, על־פי צורכי הסטודנטים.
"הירידה לקמפוס העיר היא בשורה גדולה עבור אוניברסיטת חיפה", שב ומדגיש נשיא האוניברסיטה פרופ' רובין. לדבריו, "החוויה האקדמית והסטודנטיאלית הולכת להיות כזאת שמוכרת לנו רק מאוניברסיטאות מובילות בחו"ל. קרי: קמפוס חדש וחדשני, שמעניק הוראה אקדמית מצטיינת, אקו־סיסטם יזמי וטכנולוגי, המאפשר לסטודנטים להיות בלב תעשיית ההייטק, ואזור צעיר, תוסס ומלא באפשרויות בילוי". המשמעות היא שלמעלה מ־1,000 סטודנטים נמצאים כל הזמן בעיר התחתית. במסעדות ובבתי הקפה, בקשר בלתי אמצעי עם היזמים וחברות ההזנק במקום, ומשתתפים בפעילות החברתית של התושבים. "מדובר בפועל בירידה ממגדל השן ונטילת חלק פעיל בחיי העיר", הוא מסכם.

החלה ההרשמה לחוגים למדעי המחשב, מערכות מידע וסטטיסטיקה. פרטים מלאים על ההרשמה ניתן לקבל באתר אוניברסיטת חיפה, בכתובת:
או בטלפון: 6569*