נתונים מפתיעים לטובה: למרות מלחמת חרבות ברזל, הריבית הגבוהה ועוד, נתוני הממונה על חדלות פירעון מצביעים על כך כי מתחילת 2024 חלה ירידה בבקשות שהגישו אנשים פרטיים לכניסה להליך של חדלות פירעון בשל חובות שנקלעו אליהם.
מהנתונים עולה כי מינואר עד אמצע יולי 2023 (לפני המלחמה) הוגשו 12,910 בקשות של אנשים פרטיים לפתיחה בהליכי חדלות פירעון. כלומר, כניסה להליכי חדלות פירעון (בעבר זה נקרא הליך פשיטת רגל - ל"ד). זאת, לעומת 10,496 בקשות שהוגשו על ידי אנשים פרטיים לפתיחה בהליכי חדלות פירעון בין ינואר לאמצע יולי בשנת 2024, לאחר המלחמה. כלומר, מדובר בירידה של 18.7% בבקשות לחדלות פירעון של אנשים פרטיים. יש לציין כי גם בקורונה היו שחזו "צונאמי" במספר הבקשות לחדלות הפירעון, ולא כך היה.
2 צפייה בגלריה
חובות חוב חשבונות זוג אילוס אילוסטרציה
חובות חוב חשבונות זוג אילוס אילוסטרציה
אילוסטרציה
(shutterstock)
בנוסף, הנתונים מצביעים על כך כי חלה ירידה גם במספר הבקשות שהוגשו בתיקי הפעלה מורכבים של חברות. מדובר בתיקים שבהם ממונה לחברה נאמן לאלתר, או חברה מבקשת צו עיכוב הליכים לפי תיקון 4 שנחקק על מנת לסייע לחברות בעקבות הקורונה.
מנתוני הממונה על חדלות פירעון עולה כי בשנת 2023 עד אמצע יולי הוגשו 65 בקשות כאלה לעומת 53 בקשות כאלה מינואר עד אמצע יולי בשנת 2024. כלומר, ירידה בשיעור של 19%.
מלחמת חרבות ברזל החלה באוקטובר 2023, יש לשער כי חודשים מפרוץ המלחמה לאנשים ולחברות לא הייתה יכולת ופניות להגיש בקשות לחדלות פירעון, אולם גם כמעט שנה לאחר מכן, ניתן לראות כי אין עלייה בכמות הבקשות של יחידים ושל חברות בתיקים מורכבים, אלא אף ירידה. יש שיטענו כי הירידה נובעת מכך כי המדינה מספקת נכון לעתה אלטרנטיבות כלכליות ומשפטיות המקלות במעט על חייבים וחברות, אולם בשלב זה טרם ניתן לחזות האם נראה בהמשך עלייה בכמות הבקשות לחדלות פירעון. ימים יגידו.

דגש על סיוע

מהממונה על חדלות פירעון ושיקום כלכלי, עו"ד ורו"ח אשר אנגלמן, נמסר בתגובה: "כפי שצוין בכתבה, נתוני פתיחת הליכי חדלות פירעון ליחידים ולחברות מצביעים על מגמת ירידה בין השנים 2023 ל-2024. בשלב זה מוקדם לדעת מה תהיה תמונת המצב בהמשך. אנו, בממונה על הליכי חדל"פ ושיקום כלכלי, שמים דגש על סיוע לחייבים ולעסקים שנפגעו נוכח מלחמת חרבות ברזל וכן נערכים לכל תרחיש על מנת לתת את המענה המיטבי לכל הצדדים בהליך".
2 צפייה בגלריה
הממונה על חדלות הפירעון, עו"ד אשר אנגלמן
הממונה על חדלות הפירעון, עו"ד אשר אנגלמן
עו"ד ורו"ח אשר אנגלמן, הממונה על חדלות פירעון ושיקום כלכלי
(צילום: עוז מועלם)

מצב העסקים

בתוך כך, רשות המיסים פרסמה אתמול כי מתחילת השנה יש ירידה במספר העסקים שחוו קיטון בהכנסות לעומת השנה שעברה. החטיבה לתכנון וכלכלה ברשות המיסים ערכה ניתוח קצר על סמך נתוני הדיווחים של עוסקים מורשים למערכת מע"מ בתקופה שמחודש מאי 2023 עד אפריל 2024, בהשוואה לתקופות דיווח מקבילות של שנה קודמת.
הסקירה נערכה על רקע ההשפעה של המלחמה, וממנה עולה, בין היתר, כי מאז ינואר 2024 חל שיפור במצבם של עסקים בישראל לעומת החודשיים הראשונים למלחמה. מספר העסקים שחוו ירידה בפעילות לעומת השנה שעברה ירד מ-62% בנובמבר-דצמבר 2023, ל-55.2% בינואר-פברואר ו-52.8% בחודשים מרץ-אפריל, שיעור הקרוב לרמה המוכרת בתקופת פעילות כלכלית "רגילה" (כ-50%). נתון זה מעיד על איתנותה של כלכלת ישראל, וזאת למרות שיש ענפים ואזורים שחווים עדיין האטה בפעילות בעקבות המלחמה.