אחרי שברגע האחרון ביטול הפטור ממס על מוצרי העישון בדיוטי פרי לא נכנס לתקציב המתוקן לשנת 2024, באגודה למלחמה בסרטן הגישו היום (רביעי) עתירה לבג"ץ בבקשה לבטל את הפטור בטענה כי "האינטרס הציבורי נחטף".
האגודה מבקשת למעשה באמצעות משרד עו"ד ש. הורביץ לקבל צווים על תנאי לביטול מלא ולאלתר של הפטור ממס על מוצרי העישון הנכנסים לישראל וטוענת: "מדובר בסבסוד מסכן חיים היוצר עיוות קשה שאין לו הצדקה עניינית. נזקי הסיגריות בדיוטי פרי זהים לנזקי הסיגריות בכל מקום אחר ועם אותן השלכות הרסניות". העתירה הוגשה בין השאר נגד שר האוצר, שר הבריאות, ועדת הכספים של הכנסת ורשות שדות התעופה.
2 צפייה בגלריה
דיוטי פרי
דיוטי פרי
דיוטי פרי
(צילום: יח"צ ג'יימס ריצ'רדסון)
כזכור, בהצעת התקציב המתוקן ל-2024 נכללה גם הצעת החוק שיזם האוצר, לפיה יוגדל המס על כל מוצרי עישון ב-10%-20%, מה שאכן נכנס לתוקף, וגם יבוטל הפטור ממס על סיגריות ומוצרי עישון אחרים בחנויות הדיוטי פרי וביבוא אישי מחו"ל - מה שלא קרה לבסוף אחרי התנגדות של חלק מהח"כים בדיונים בוועדת הכספים.
במסגרת הדיונים הסוערים בוועדת הכספים, אף הודה ח"כ אליהו רביבו כי הוא ימנע את ביטול הפטור ממס בדיוטי פרי כדי לשמור על עובדי רשות שדות התעופה, מכיוון שהם קהל בוחריו. האגודה למלחמה בסרטן טוענת כי "השינוי הדרמטי בצו - שהמשמעות שלו היא פגיעה קשה בבריאות הציבור - נובע מ'דיל' פסול שנרקם מאחורי גבם של הדרגים המקצועיים במשרדי הממשלה ומחוץ לכתלי ועדת הכספים, ושמקורו בכניעה של שר האוצר לשיקול זר בעליל של חבר ועדת הכספים, שהצהיר קבל עם וועדה, שהוא מונע התקנת הצו המקורי לטובת עובדי רשות שדות התעופה שהם קהל בוחריו בפריימריז".
עוד מפרטת האגודה בעתירה כי בינואר 2024 החליטה ממשלת ישראל לשים קץ לעיוות הקיים והורתה לבטל את הפטור ממס בדיוטי פרי, "אלא שטרם יבשה הדיו על הצו המקורי החליט שר האוצר לפתע לסגת ממנו, באופן קיצוני, ולהתקין תחתיו צו אחר, הוא הצו השני, הסוטה לחלוטין מהחלטת הממשלה. לפי הצו השני, רק בעוד ארבע שנים, בשנת 2028, יבוטל הפטור ממס; בינתיים, הכמות הפטורה ממס תישאר בעינה בשנתיים הקרובות, ותצומצם במחצית שנת 2026 ".
עוד טענו באגודה למלחמה בסרטן כי בשבוע שעבר גם הצו השני פקע, "הואיל ולא אושר בהחלטה של ועדת הכספים, כנדרש על-פי חוק כתנאי לתוקפו למן אותו מועד".
כעת, בעתירה שהגישה האגודה למלחמה בסרטן נכתב כי "החלטת הממשלה מורה את שר האוצר לעשות שימוש בסמכות המוקנית לו בחוק מס קניה, ולבטל, באופן מלא, ולאלתר, הפטור ממס הניתן בגין מוצרי עישון הנכנסים לישראל על-ידי ישראלים במעברי הגבול, לרבות הפטור הניתן למוצרי עישון הנרכשים על-ידי תושבי ישראל בחנויות הדיוטי פרי, ונשמרים עבורם עד חזרתם ארצה. עתירה זו מוגשת הואיל והפטור ממס לא בוטל, כנדרש מהדין, מהחלטת הממשלה ומהשכל הישר, כך שהנזקים הקטסטרופליים לבריאות הציבור ולקופה הציבורית הולכים ונערמים", נטען.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutetrstock)
האגודה למלחמה בסרטן טוענת כי במדינת ישראל - בה שיעור המעשנים גבוה במיוחד ועולה בכ-30% אחוז על הממוצע במדינת ה-OECD - צריכת מוצרי עישון גובה מדי שנה את חייהם של כ-8,000 אישה ואישה, גורמת לתחלואה קשה ולנזקים בריאותיים קשים ומקצרת את תוחלת החיים של המעשן הממוצע בכ-10-15 שנה.
עוד נטען בעתירה כי "משך שנים - באופן בלתי נתפס - מוצרי עישון הנכנסים לישראל על-ידי ישראלים השבים מחו"ל, לרבות אלה הנרכשים בדיוטי פרי במסגרת 'הסדר פטור ושמור', זוכים לפטור ממס ונמכרים במחיר הנמוך בעשרות אחוזים מזה שבכל מקום אחר במדינת ישראל... כפועל יוצא מהסבסוד העמוק של מוצרי העישון, הפכו חנויות הדיוטי פרי לחנות ממכר מוצרי עישון הגדולה בישראל, המחזיקה בנתח של כעשרה אחוז משוק הסיגריות הנצרכות בישראל. סבסוד זה מסכן חיים, יוצר עיוות קשה ואין לו הצדקה עניינית. סיגריה שנרכשת בדיוטי פרי - נזקה זהה לנזקה של סיגריה הנרכשת בכל מקום אחר בישראל, ולה אותן השלכות הרסניות".
האגודה טוענת כי לנוכח הפגיעה באינטרס הציבורי, מן הדין ומן הצדק להורות לשר האוצר להתקין צו המבטל, באופן מלא ולאלתר הפטור ממס, בהתאם להחלטת הממשלה, ובהתאם לצו המקורי.
מטעמו של שר הבריאות אוריאל בוסו נמסר: "העישון הוא מהאיומים המשמעותיים על בריאות הציבור ואנו פועלים להפחית את מספר המעשנים באוכלוסייה מחד, ולמנוע הצטרפותם של חדשים למעגל המעשנים מאידך. משרד הבריאות ימשיך להוביל את המאבק בעישון ובנזקיו ויקדם מהלכים בתחום הגבלות פרסום ושיווק, רישוי עסקים, איסוף מידע ועוד".