ראש רשות האוכלוסין וההגירה, תומר מוסקוביץ, הודיע היום (ג') לממלא מקום שר הפנים, מיכאל מלכיאלי, על הפסקת כהונתו כראש רשות האוכלוסין וההגירה. מוסקוביץ מסר כי הוא עומד לרשות שר הפנים בכל נושא, למען הצלחת הרשות ועובדיה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
במהלך כהונתו, מוסקוביץ ניסה לטפל במשבר הכי גדול שידעה הרשות - היעדר התורים בלשכות למשך חודשים ארוכים ובכל רחבים הארץ. המצוקה גרמה לכך שאזרחים לא הצליחו לחדש את תעודת הזהות או את הדרכון שלהם - שירות שבעבר היה מתקבל תוך ימים בודדים.
2 צפייה בגלריה
ראש רשות האוכלוסין וההגירה, תומר מוסקוביץ, ודרכון ישראלי
ראש רשות האוכלוסין וההגירה, תומר מוסקוביץ, ודרכון ישראלי
ראש רשות האוכלוסין וההגירה, תומר מוסקוביץ, ודרכון ישראלי
(צילום: אלכס קולומויסקי, Shutterstock)
בשנה וחצי האחרונות מוסקוביץ קידם עם שרת הפנים לשעבר, איילת שקד, פתרונות קצרי טווח למצוקה בעיקר באמצעות דרכונים זמניים, אך לא הצליח לקצר את זמני ההמתנה במשך תקופה ארוכה. כעת, מוסקוביץ מתפטר כאמור בטרם נפתר המשבר, וזאת על אף שיו"ר ש"ס, אריה דרעי, שנכנס לתפקיד (לפני שנפסל) הצהיר שיטפל במהרה במצוקה.
מוסקוביץ מסר כי "אני מבקש להודות לשרה איילת שקד על מינויי לתפקיד החשוב בתקופה לא פשוטה, ולשרים דרעי ומלכיאלי על האמון שנתנו בי. בעזרת ה' אעמוד לרשות מחליפי ככל שיידרש, למען הצלחתו והצלחת רשות האוכלוסין וההגירה".

הסבר מינהל האוכלוסין: "מטפלים ב-70 אלף עולים"

לפני פחות מחודש נערך דיון בנושא בוועדת הפנים של הכנסת, במהלכו יו"ר ועדת הפנים, ח"כ יעקב אשר, הבהיר כי הוא מצפה מרשות האוכלוסין וההגירה להציג לוועדת הפנים בתוך שבועיים תוכנית שתצמצם את זמני ההמתנה הארוכים להנפקת דרכונים. "אני מצפה שרשות האוכלוסין וההגירה תציג לוועדת הפנים תוכנית ליציאה ממשבר הדרכונים", אמר והדגיש כי בימים הקרובים שר הפנים יצרף פרוייקטורים שיעסקו בייעול שירות הלקוחות.
2 צפייה בגלריה
תורים בלשכת מינהל האוכלוסין
תורים בלשכת מינהל האוכלוסין
תורים בלשכת מינהל האוכלוסין
(צילום: דני שדה)
סגן שר הפנים, ח"כ משה ארבל, הוסיף כי "בעקבות הדיון היום, יתקיימו מספר דיונים בלשכת השר ואני רוצה להביא לידיעת הוועדה כי הבוקר הוציא שר הפנים מכתב למנכ"ל משרד הפנים שדורש בדיקה של התנהלות רשות האוכלוסין וההגירה. אבקשך לבצע בדיקה מקיפה של התנהלותה של הרשות, ולבחון את הכשלים הנוגעים למילוי תפקידיה הבסיסיים ביותר בנוגע להנפקת תעודות זהות וחידוש והנפקת דרכונים".
יואל ליפובצקי, מנהל מינהל האוכלוסין, ענה כי "בכוח האדם הקיים כיום אין מספיק עובדים על מנת לקיים שתי משמרות בכל יום". כמו כן, הסביר כי "ברשות האוכלוסין עובדים חמישה ימים בשבוע ובכמה לשכות עובדים גם בימי שישי". הוא תלה את הבעיה בין היתר בהסטת עובדים לטיפול ב-70 אלף העולים שעלו לישראל השנה. "בעבר העולים הגיעו לארץ לרוב עם אשרת עולה בדרכון ולא הגיעו בכלל ללשכות. מה שקרה בעלייה הזאת - הרוב מגיעים כתיירים לכן הבדיקות שלהם ארוכות הרבה יותר ודורשות יותר משאבים. בין 50 ל-60 עובדים מטפלים בעולים שמגיעים ארצה".
עוד אמר, כי יש בעיה בגיוס עובדים: "מתוך 100 עובדים שהובטחו, נכנסו רק 46 והם עוברים תהליך חפיפה". לדבריו, יש צורך בתיקון חקיקה על מנת שלא על כל חידוש דרכון ביומטרי יצטרכו להגיע ללשכות ולהוסיף כוח אדם שייתן שירות ותקציב נוסף לעוד לשכות שמנפיקות דרכונים ביומטריים. עוד אמר כי הצטבר פער משמעותי כי אנשים לא חידשו דרכונים בתקופת הקורונה וכי מדובר במאות אלפי תורים שחסרים.