כסף חדש
הטריקים החדשים בתקציב, המפקח על הבנקים מגיב לביקורת והאם שווה לחברות הייטק למחות | 24.5.23
33:46

יאיר אבידן, המפקח על הבנקים לשעבר שסיים את תפקידו לאחרונה התייחס היום (שלישי) לכוונת שר האוצר סמוטריץ' לחוקק חוק שיגדיל את המיסים שישלמו הבנקים על רווחי העתק שלהם וטען: "אין מקום להטיל מס מיוחד על רווחי הבנקים ובוודאי לא בלי לשקול את העניין היטב".
אבידן, שסמוטריץ' טען אתמול בוועדת הכספים שלא עשה מספיק כדי להגביל את הבנקים הוסיף: "טלו קורה מבין עיניכם. רפורמת הבנקאות הפתוחה למשל, באה רק אחרי הכנה מוקדמת". את הדברים אמר בכנס השנתי של לשכת רו"ח באילת.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet

1 צפייה בגלריה
הנגיד אמיר ירון והמפקח על הבנקים יאיר אבידן
הנגיד אמיר ירון והמפקח על הבנקים יאיר אבידן
הנגיד אמיר ירון והמפקח על הבנקים לשעבר יאיר אבידן
(צילום: רמי זרניגר, אלכס קולומויסקי)
בפודקאסט הכלכלי של ynet "כסף חדש", אמר אבידן כבר לפני כחודש בנוגע להצעת המיסוי: "אני לא הייתי תומך בזה. פעם אחת אפשר להגיד: למה צריך להיות מיסוי סקטוריאלי? פעם שנייה, צריך לזכור שיש בעלי מניות לתאגידים האלה והם מצפים לקבל פיצוי לסיכון שלו. אז או שהמשקיעים, וחלקם משקיעי חוץ, ידירו רגליהם מהשקעה במערכת הבנקאית - מה שכנראה אף אחד מאיתנו לא מעוניין בו - או לחילופין שיגידו 'אם זו הרמה המינימלית שאנחנו רוצים אז יכול להיות שהמערכת הבנקאית תגרום לסיטואציה שיעלה התיאבון לסיכון, יעלו המחירים ונרצה לבוא לברך ונצא מקללים".
אבידן הוסיף ואמר לפני חודש כי "כל אזרחי מדינת ישראל צריכים לשמוח במדינה מסוימת שהבנקים רווחיים, כי זה חלק מהיציבות המשקית". לצד זאת, אמר גם כי "הרווחיות הזו ככל הנראה לא תימשך בשיעור הזה לאורך זמן. היא לא ברת קיימא בשיעור הזה".
אבידן הביע היום כצפוי תמיכה בעמדתו של נגיד בנק ישראל אמיר ירון נגד החוק שיאפשר לו לחייב את הבנקים בשיעור ריבית מינימלי וטען: "יש מקום לקרוא למערכת הבנקאית לגלגל יותר מהר את הריבית ולהסתכל על האוכלוסיות היותר חלשות".
לגבי נושא העמלות ציין: "יש שתי עמלות שצריך לטפל בהן: עמלות ניירות ערך ועמלות העברות לחו"ל. להערכתי המערכת החוץ בנקאית תתחרה בבנקאית בנושא העברות חוצות גבולות ועמלות המינימום התפעוליות יצטרכו להשתנות".