תמרה דירקטור הייתה בת 37 כשמונתה למנכ"לית חטיבת ניירות הערך בבית ההשקעות פסגות, מה שאומר קבלת אחריות על נכסים בהיקף של עשרות מיליארדי שקלים ועל צוות של כמה מאות עובדים. במציאות הגלובלית, ובעיקר הישראלית, היה זה מינוי מעט חריג בשוק ההון, שנחשב גברי ברובו הגדול.
באוגוסט 2021, כחמש שנים לאחר מכן ובתום 15 שנות עבודה באותו מקום, הודיעה דירקטור על סיום ה"רומן" עם בית ההשקעות, לאחר שאיש העסקים רני צים רכש גם את חטיבת ניירות הערך והשלים בכך את רכישת פסגות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
3 צפייה בגלריה
תמרה דירקטור
תמרה דירקטור
תמרה דירקטור
(צילום: רמי זרנגר)
בתחילת השנה הצטרפה דירקטור לקבוצת הסקנדרי מרקט אלפנט, ומונתה למנכ"לית קרן הסקנדרי יולו (YOLO), שמשקיעה במניות של ענקיות הייטק גלובליות פרטיות, בראשן חברות טכנולוגיה בוגרות מארה"ב, אירופה וישראל, שבסבב הגיוס הפרטי האחרון שלהן הוערכו בשווי של יותר ממיליארד דולר.
השתלבת בשוק ההון לפני למעלה מ-20 שנה. האם בזמן הזה השתנה התמהיל המגדרי בעולם הזה? "לצערי הכיוון הוא הפוך. רק לאחרונה הייתי בכנס של קרנות הון סיכון וקרנות הייטק של בנק זר, והיו בו כ-90% היו גברים. זה היה מאוד בולט ודי עצוב. דווקא בישראל של לפני כמה שנים המציאות הייתה שונה. למשל, נשים היוו את הרוב בכהונת הבנקים, כמו גליה מאור ורקפת רוסק-עמינח בלאומי, לילך אשר טופלינסקי בדיסקונט וסמדר ברבר-צדיק, שהודיעה לפני כמה חודשים על פרישתה ממנכ"לות בנק הבינלאומי. כשהן פרשו, התפקידים אוישו ע"י גברים. בשנים בהן ניהלתי בפסגות כל השדרה הניהולית הייתה נשית.
"כדוגמא, מיכל עבאדי הייתה יו"ר דירקטוריון פסגות, זהבית כהן הייתה יו"ר הדירקטוריון במשך תקופה ואז דירקטורית, אישה הייתה סמנכ"לית השקעות, ואישה יועצת משפטית. גם אם ניהולית לא הכל היה מושלם, הארגון איפשר ניהול נשי וזו הייתה אז האווירה. נשים קיבלו את המושכות".
מה שקרה בבנקים קרה גם בפסגות. בהנהלת פסגות של היום יש רוב גברי מוחץ, החל מיו"ר הדירקטוריון והמשך במנכ"לים. נשים נמצאות בתפקיד יועצת משפטית וסמנכ"לית שיווק. האם, לדעתך, יש קשר לעובדה שהבעלים הוא גבר? "שאלה טובה. אני מניחה שכן. אני עוד זוכרת איך מיניתי סמנכ"לית השקעות כשהייתה בחודש השמיני להריונה, ואז גם יצאה לחופשת לידה ארוכה. ידעתי את זה כשמיניתי אותה, אבל הסתכלתי לטווח הארוך מבלי להתייחס למגדר שלה. קשה לי לקבל שוביניזם וגם את ההפך. יושבת לי תמונה בראש מהתקופה בה הייתי סמנכ"לית ניירות ערך, מלילה אחד בו עשינו הפצה של סכום גדול במיוחד של אחד הבנקים הגדולים. ב-1:00 בלילה נסגרו דברים והסוחרת הראשית הגיעה עם התינוקת שלה בידיה. מבינה? את העסקה הכי גדולה של חייה היא עשתה עם תינוקת מול המסך. אני יכולה להעיד על עצמי שב-100% למדתי בעצמי, ושום תפקיד לא קיבלתי בגלל העדפה מתקנת. הדרך שלי הייתה להביא פרויקט לעולם ולקחת עליו בסוף בעלות ניהולית. זו הייתה הדרך שלי בפסגות וכך הגעתי למנכ"לות".
3 צפייה בגלריה
דירקטור בתקופתה בפסגות
דירקטור בתקופתה בפסגות
דירקטור בתקופתה בפסגות
(צילום: אלבום פרטי)
בואי רגע נתמקד בעולם הניהול. יש ניהול נשי ויש ניהול גברי? "כן, וחשוב להבין שניהול נשי לאו דווקא מתבצע ע"י אישה. היו לי המון מנהלים גברים שהסתכלו על הדברים בצורה יותר נשית. תראי את הסרט 'גולדה', תמיד הערצתי את גולדה מאיר. נשים זה לא רק רכות, אלא לדעת להתמודד עם סיטואציות מורכבות בצורה טובה. ויש ניהול נשי, גם אם את לא עונה על הדפוסים 'הרגילים' של נשיות. כשמשה דיין מתפרק היא אומרת לו 'לך תנוח עד שתתאושש', ואומרת לדדו: 'עכשיו זה אתה ואני'. זה ניהול. לדעת להתמודד, לא להישבר. מנהיגות נשית מייצרת מרקם חברתי חדש-הומני, מכיל ומוצלח יותר. לנוכחות נשית בעולם הניהול ולניהול נשי יש חלק גדול ברווחיות ובהצלחה של חברות".

מייקל דאגלס וההתאהבות במניות

היא נולדה בקיבוץ מעיין צבי, ומספרת איך עוד כנערה צעירה אהבה מניות. "רותקתי והתאהבתי בתחום כשראיתי את הסרט 'וול סטריט' עם מייקל דאגלס, שמשחק שם ברוקר צעיר. עוד בזמן הלימודים התחלתי לעבוד כסוחרת בבנק לאומי, אח"כ בקרן גידור, את כל התפקידים שלי תמיד עשיתי מלמטה. זה כדי ללמוד, בלי להתבייש להגיד שאת לא יודעת, זה להתקדם מלמטה ולא מלמעלה. תפקיד המנכ"לות קרה לי מוקדם מדי. ממש רציתי להישאר בתפקיד הקודם, סמנכ"לית פיתוח עסקי, אבל ברור שלא אומרים לא כשמציעים לך תפקיד כזה".
כאמור, מתחילת השנה דירקטור היא שותפה מנהלת בזרוע הקרנות של קבוצת הסקנדרי Elephant, ומנכ"לית קרן 'יולו'. קבוצת אלפנט הוקמה ב-2015 ופועלת בשוק השניוני (Secondary Market), שמתמחה במכירת אחזקות בחברות פרטיות. החברה פיתחה פלטפורמת סקנדרי מרקט דיגיטלית גלובלית שמאפשרת לבעלי מניות פרטיים בחברות הייטק גלובליות בוגרות, בעיקר עובדים ובכירים לשעבר, להעמיד למכירה את מניותיהם.
בנוסף, הפלטפורמה מאפשרת למשקיעים כשרים וגופים מוסדיים לרכוש את המניות וכך להשקיע בחברות הייטק, שעד כה לא היה ניתן להגיע אליהן בשל היותן פרטיות. דירקטור מעדכנת שעל גבי הפלטפורמה מוצעות כיום מניות של מאות עובדים ובכירים לשעבר בענקיות הייטק פרטיות מארה"ב, אירופה וישראל, בשווי מצטבר של יותר מ-800 מיליון דולרים: "מרבית החברות בפלטפורמה גייסו הון לפי שווי של מיליארד דולר לפחות בסבב האחרון, כלומר, הן יוניקורנים".
מה הייחוד של קרן YOLO? "אנחנו יוצרים נזילות במקום שהיא לא קיימת. למשל, עבור עובד בכיר או משקיע ראשוני שעובד בחברה מסוימת כמה שנים וקיבל אופציות כשהחל לעבוד שם, וממשיך להיפגש בכל הזמן הזה עם הכסף רק על הנייר. הוא מאמין בחברה והחברה מוכיחה את עצמה, אבל הוא רוצה את הכסף עכשיו. הוא מסתכל, למשל, על חבר שלו מהלימודים שעובד בחברה בורסאית, שמהרגע הראשון יש לו נזילות. לפה אנחנו נכנסים. יוצרים עבור העובד בחברה הפרטית את הנזילות. אנחנו אוספים את המניות מהעובדים ומנגישים ללקוח כשיר שיכול לקנות אותן, למשל, במיליון דולר. בעסקה כזו גם אין שינוי במבנה ההון של החברה".
יש לשער שבתקופה כמו הנוכחית, של חוסר ודאות כלכלי, יותר ויותר מבקשים להיפגש עם הכסף שלהם במיידי. "זה נכון, למרות שגם בלי קשר לתקופה הנוכחית, תמיד אנשים ירצו נזילות לאחר כמה שנים. המיליונר על הנייר רוצה את הכסף עכשיו, כי עכשיו הוא רוצה לבנות את הבית שהוא חלם עליו מרגע שקיבל את האופציות. בתקופה הנוכחית שוק הסקנדרי נמצא בנקודת רתיחה, ויש הזדמנויות רבות בקרב חברות סטארטאפ והייטק בוגרות בישראל ובארה"ב. ככל שיותר חברות מגיעות לבשלות מוצרית ועסקית לצד דחייה של הנפקה או אקזיט, כך נוצרים תנאי שוק שמאפשרים גם למשקיעים שלא נמנים על צוותי ההנהלה, העובדים או הקרנות שהשקיעו בחברות הללו, לרכוש מניות של המיזמים הטובים ביותר בעולם.
איך את משלבת עבודה תובענית כזו עם חיי המשפחה? "מוניתי למנכ"לית כשהילדים היו קטנים, בני 6 ו -8. אני חייבת המון לבעלי, שהוא הבן זוג והשותף שלי, הכל שוויוני אצלנו. אין עזר כנגדו או עזר כנגדה. אנחנו מפרגנים אחד לשנייה, והיו תקופות ארוכות בהן הוא היה יוצא פעמיים בשבוע מוקדם מהעבודה ואני פעם אחת. צריך לדעת עם מי להתחתן, לבחור נכון את השותף שלך בחיים", היא מחייכת.
3 צפייה בגלריה
דירקטור ובעלה
דירקטור ובעלה
דירקטור ובעלה. "חייבת לו המון"
(צילום: אלבום פרטי)
חצי שנה לאחר שעזבה את פסגות טיילה דירקטור בעולם לפני שקיבלה את ההחלטה להיכנס לאלפנט. כשחזרה ונשאבה מחדש לעבודה כבר נקלעה לתקופה הקשה של עידן הפוסט קורונה מצד אחד, ומהצד השני החלה האטה כלכלית בעולם, ובנוסף בישראל החלו להרגיש בשוק ההון את השפעת הרעיון של הפיכה משטרית. "אנחנו בתקופה קשה במיוחד, אבל כמנהלת השקעות את חייבת לראות את המציאות במשקפיים ורודים. אי אפשר לנהל בעולם ההשקעות אם אין אופטימיות, כך גם לגבי שוק הסקנדרי. שנים שלא היינו בתקופה קשה כזו. הריבית מאד גבוהה באופן יחסי, הדולר ממשיך לעלות, הפיקדון היום הוא המקום הבטוח והתשואה הבטוחה. כל אלו מעיבים על אלטרנטיבות של השקעה. מכאן גם הוקמה yolo, כשלקוחות ביקשו מאיתנו לבחור עבורם במה להשקיע. הבלבול קיים היום בעולם הזה. עליי להדגיש שוב, 80% מהעסקאות שלנו הן בחו"ל ולא בישראל. אם אני מנסה לצפות בכל זאת מה יקרה פה הרי שאין ספק שהריבית בישראל, גם אם היא לא תעלה בעוד הרבה, לא צפויה לרדת בקרוב. ככל הנראה כך גם יהיה בשוק האמריקאי, ולשוק הזה ולמתרחש בעולם יש השפעות על האינפלציה והריבית בישראל. כל זה עוד בלי קשר להפיכה המשטרית, שאין ספק שהנושא הזה גם משפיע על כל עסקה שנייה בשוק ההון. עובדה שרואים הרבה פחות השקעות בהייטק הישראלי, והמצב עלול להיות גרוע יותר. אם רכבת ההרים הזו לא תיעצר, אם ההאטה הכלכלית תגיע גם לארה"ב, גם בישראל יקרה כך".
ואת, איפה את רואה את עצמך בהמשך? "המטרה שלי היא תמיד ליצור. מגיעים לשלב שכבר רוצים לעשות דברים לעצמנו. מי שיודע לנהל יכול לנהל כל תחום. אני מעריכה שגם הרגע הזה יגיע, למרות שאני אוהבת את שוק ההון וטוב לי בו בעת הזו".