אגרה בסך 15 דולר תוטל על רוב הנהגים שיכנסו למתחם העסקים המרכזי והעמוס בדרום מנהטן החל מ-30 ביוני. כך אמרו אתמול ברשות התחבורה המטרופולינית בניו יורק לפי דיווח בסוכנות הידיעות AP.
לפי תוכנית אגרת הגודש, העמלה תחול על האזור שדרומית לרחוב 60 במהלך שעות היום. האגרה תהיה גבוהה יותר עבור נהגים של כלי רכב גדולים יותר כמו משאיות ואוטובוסים ותעמוד על 24 דולר, ואילו בשעות הלילה היא תהיה נמוכה יותר ותחל מ-3.75 דולר. רוכבי אופנועים ישלמו תעריף של 7.50 דולר ביום ו-1.75 דולר בלילה.
התוכנית להטיל אגרת גודש באזורים פקוקים בניו יורק מתעכבת כבר שנים, אך היא התקדמה משמעותית לאחר שמינהל הכבישים הפדרלי בארה"ב (MTA) פרסם לפני כשנה את ההערכות הסביבתיות החיוביות בנוגע אליה.
התוכנית, שאושרה על ידי בית המחוקקים של מדינת ניו יורק בשנת 2019, אמורה לגייס מיליארד דולר בשנה כדי לממן תחבורה ציבורית עבור מיליוני הנוסעים היומיים בעיר.
"90% מהאנשים שמגיעים לאזור הגודש, לרובע העסקים המרכזי, עושים זאת בהליכה, בנסיעה על אופניים ובעיקר באמצעות התחבורה הציבורית", אמר מנכ"ל רשות התחבורה מטרופולין (MTA), ג'אנו ליבר. "אנחנו עיר של תחבורה ציבורית ואנחנו נהפוך את הביקור בניו יורק למשופר יותר".
התומכים באגרה טוענים שבנוסף לגיוס הכסף לאוטובוסים ולרכבות תחתיות, תמחור הגודש יפחית את זיהום האוויר. "אגרת הגודש תספק מימון קריטי לשדרוג מערכת הסעת ההמונים שלנו, לטובת מיליוני הנוסעים היומיומיים ברחבי האזור ותעודד נהגים רבים לעזוב את המכוניות הזוללות דלק שלהם", אמרה ג'ולי טיי, נשיאת ליגת השמרנים של ניו יורק, שתמכה בחוק.
המתנגדים אומרים שהעמלות יהוו נטל על הנוסעים, שכבר משלמים אגרה לגשרים ולמנהרות, ויעלו את המחירים של מוצרי יסוד המוסעים לעיר באמצעות משאיות.
כך או כך, מדינת ניו ג'רזי הגישה תביעה נגד תוכנית אגרת הגודש, שתהיה הראשונה מסוג זה בארצות הברית.