זה שנים שהנשיא פוטין מזהיר את קבוצת אילי ההון המהווה חלק מהמעגל הקרוב אליו, שעליהם להכין את עצמם ולהגן על נכסיהם והונם מפני האפשרות של סנקציות מערביות קשות וזה אכן קורה. אחד הכלים בהם משתמש המערב בתגובתו נגד הפלישה לאוקראינה הוא סנקציות חמורות לא רק נגד כלכלת רוסיה, אלא גם נגד קבוצת אילי ההון הזו.
כתבות נוספות למנויי +ynet:
בעוד שחלקם קיבלו את עצתו וריכזו את עיקר השקעותיהם ברוסיה פנימה, אחרים העדיפו לפזר את הכסף באחוזות ענק ברחבי אירופה, במועדוני כדורגל נוצצים, ובחלק מהמקרים אף השאירו את החברות הציבוריות שלהם להיסחר בבורסות העולם. כעת הם מוצאים את עצמם בבעיה גדולה מאוד, מנסים בכל כוחם לשמור על הנכסים. מדובר, למשל, ביאכטות ענק מפוארות בשווי עשרות מיליוני דולרים, ובאחוזות מגורים מנקרות עיניים בבריטניה, צרפת, איטליה ושווייץ. הם מתמודדים מול חבילת הסנקציות אולי הכי חריפה והכי מקיפה שהוטלה בתקופה המודרנית על אישים ספציפיים.
לא רוצים לפספס אף כתבה? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
סוכנות הידיעות הרוסית "טאס" דיווחה, כי ביומה הראשון של הרחבת הפעולה הצבאית נגד אוקראינה הזמין הנשיא פוטין לפגישה דחופה בקרמלין לפחות 13 מהמיליארדרים במדינה. על פי הדיווח, פוטין אמר להם בין השאר: "מה שמתרחש כעת הוא מהלך נדרש מבחינתנו. השאירו אותנו ללא שום ברירה אחרת". אף אחד מאילי ההון שהשתתפו בפגישה לא העז למחות על המהלך או להביע ולו ביקורת מרומזת על הנשיא או על החלטתו.
6 צפייה בגלריה
היאכטה "אמורה ורו"
היאכטה "אמורה ורו"
אילי ההון לא מעבירים ביקורת. היאכטה ''אמורה ורו''
(צילום: AFP)
עוד לפני שהחלה המלחמה הפסידו רבים מאילי ההון הרוסים סכומי עתק כשהמטבע הרוסי, הרובל, צלל בערכו. על פי חישוב שערך המגזין "פורבס", בין ה־16 ל־24 בפברואר הפסידו 116 המיליארדרים של רוסיה לא פחות מ־126 מיליארד דולר. 71 מיליארד דולר מהסכום הזה נמחקו ביום פתיחת המלחמה לבדו, כתוצאה מהתרסקות הבורסה במוסקבה ב־33% ביום אחד. זו כנראה הייתה רק ההתחלה, משום שבימים הבאים הודיעו ארה"ב, בריטניה והאיחוד האירופי על שורת סנקציות אישיות שיוטלו על חלק מאילי ההון המקורבים לנשיא ועל בני משפחותיהם. מיהם האנשים הללו, ואיך ישפיעו עליהם הסנקציות? הנה חמשת הבולטים.
יליד אוזבקיסטן, בן 68. הונו מוערך בכ־21 מיליארד דולר, והוטלו עליו סנקציות על ידי ארה"ב, האיחוד האירופי ובריטניה. אוסמאנוב נחשב לאחד האוליגרכים החביבים על פוטין. האיחוד האירופי הגדירו "איש עסקים ממלכתי", המסייע לנשיא פוטין בעסקיו. בשנות ה־80 ישב שש שנים בכלא הרוסי. הוא בעליה של חברת האחזקות הגדולה USM, הכוללת חברות כרייה ותקשורת, כולל הרשת הסלולרית השנייה בגודלה ברוסיה, "מגפון", ובעל מניות בעיתון קומרסאנט. אוסמאנוב הוא גם בעל "זכות ראשונים" לשם האצטדיון שבונה קבוצת הכדורגל האנגלית אברטון. הוא נשוי למאמנת ההתעמלות האמנותית הרוסייה ממוצא יהודי, אירינה וינר.
6 צפייה בגלריה
אלישר אוסמאנוב
אלישר אוסמאנוב
אחד החביבים על פוטין. אלישר אוסמאנוב
(צילום: AP)
בעקבות הפלישה לאוקראינה החרימה איטליה וילה בסרדיניה הנמצאת בבעלותו של אוסמאנוב ובשבוע שעבר דווח בגרמניה, כי הרשויות שם החרימו את היאכטה המפוארת של אוסמאנוב, הקרויה "דילבאר", ששווייה 600 מיליון דולר. היאכטה המפוארת כוללת גם את הבריכה הגדולה ביותר שנבנתה אי פעם על יאכטה וכן שני מנחתי מסוקים, סאונה, סלון יופי ומכון כושר כדי שלא יהיה לו משעמם. גם נכסי הנדל"ן שלו בלונדון - אחוזה בשווי 65 מיליון פאונד ואחת נוספת בחבל סארי, מחוץ ללונדון - הוקפאו בידי הרשויות הבריטיות.
יליד לנינגרד (היום סנט־פטרבורג), בן 61. הוטלו עליו סנקציות על ידי ארה"ב והאיחוד האירופי. אינו איל הון רגיל, משום שהוא נושא בתפקיד רשמי, אך נכלל ברשימה בשל קרבתו הגדולה לנשיא פוטין מזה שנים ארוכות, והעובדה שהוא עומד בראש תאגיד הנפט הממלכתי "רוסנפט". סצ'ין כיהן בעבר ארבע שנים, מ־2008 עד 2012, כסגן ראש ממשלת רוסיה, ולפני כן היה סגן ראש סגל הקרמלין ועוזרו האישי של הנשיא.
בתאגיד "רוסנפט" הוא מכהן במקביל לקריירה הפוליטית שלו, כעשר שנים, בתחילה כיו"ר מועצת המנהלים ובחמש השנים האחרונות כנשיא החברה. העמדה הזו מעניקה לו כוח ועוצמה רבה וככל הנראה הון עצום - המוערך בכמה עשרות מיליארדי דולרים.
6 צפייה בגלריה
איגור סצ'ין
איגור סצ'ין
כמה עשרות מיליארדים. איגור סצ'ין
(צילום: AP)
סצ'ין נחשב למי שהרוויח ממעצרו של המיליארדר מיכאיל חודורקובסקי, יריבו של פוטין, וממיזוגה של חברת "יוקוס" עם "רוסנפט" ב־2007. הוא נחשב לאחד האנשים הקרובים ביותר לנשיא הרוסי, חבר אישי, ונאמן לו לחלוטין. מעין "קרדינל אפור", שבמבט ראשון אין לו יכולות של מנהיג, אך הוא מסוגל להשפיע השפעה עצומה על הממונים עליו. סצ'ין נחשב חסר מעצורים מול מתנגדיו. כבר לאחר סיפוח חצי האי קרים הטילה עליו ארה"ב סנקציות, שאותן גינה והגדיר כ"לא חוקיות". אחרי הפלישה לאוקראינה רשויות המכס בצרפת פשטו על היאכטה הענקית שלו, ה"אמורה ורו", שעגנה סמוך לנמל מארסיי, והחרימו אותה. שוויה עומד על 120 מיליון דולר.
בן למשפחה יהודית מלבוב (לשעבר בברה"מ, כיום לביב, אוקראינה), בן 57. הונו הוערך על ידי "פורבס" ב־15 מיליארד יורו, והוטלו עליו סנקציות על ידי האיחוד האירופי. "הוא נהנה מההחלטות לסיפוח חצי האי קרים ולערעור היציבות באוקראינה", נאמר בהודעת האיחוד.
פרידמן עשה את הונו בתחום הסחורות והנפט, ועומד יחד עם מיליארדר אחר המקורב לפוטין, פיטר אוון, בראש חברת האחזקות "אלפא גרופ", הכוללת בין השאר את הבנק הפרטי הגדול ברוסיה, "אלפא בנק", חברות תקשורת, חברות ביטוח ואת רשת הסופרמרקטים X5. הוא גם השקיע כ־200 מיליון דולר בחברת "אובר" באמצעות חברת ההשקעות שלו בלונדון, שם הוא גם מתגורר כעת רוב הזמן. יש לו שם חברות ונכסים, בהם אחוזת ענק שרכש בצפון לונדון ב־2016 תמורת 65 מיליון פאונד.
6 צפייה בגלריה
מיכאיל פרידמן וולדימיר פוטין
מיכאיל פרידמן וולדימיר פוטין
השמיע קול נגד המלחמה. פוטין ומיכאיל פרידמן
(צילום: EPA)
פרידמן מכחיש את ההאשמות נגדו, ואף שלח השבוע מכתב לממשלת בריטניה ולמטה האיחוד בבריסל, שבו הוא קורא להוציא את שמו מהרשימה. באופן חריג, פרידמן, שהוריו עדיין מתגוררים בלבוב, היה אחד הקולות הבודדים שהעזו להשמיע דברי ביקורת על המלחמה בלי לתקוף את האדם העומד מאחוריה. במסיבת עיתונאים בלונדון בשבוע שעבר אמר, כי המלחמה היא "טרגדיה ענקית" ושהוא מקווה שיהיה סוף ל"שפיכות הדמים".
יליד צ'רפובץ, רוסיה, בן 56, נשוי פלוס שישה. לפי פורבס, הונו מוערך בכ־29 מיליארד דולר, ולפי בלומברג הוא האדם העשיר ברוסיה. מורדשוב הוא בעל המניות העיקרי של קונצרן "סברסטל", המתמקד בתעשיית המתכות, האנרגיה והכרייה; בעל המניות הגדול ביותר בחברת התיירות הגרמנית־בריטית והגדולה באירופה, TUI; ושותף בבנק רוסיה.
על מנת למנוע עד כמה שניתן את הפגיעה הצפויה בו בעקבות הסנקציות, מורדשוב העביר לאשתו מרינה כ־1.1 מיליארד דולר, חלקו בחברת כריית הזהב הרוסית "נורדגולד". באופן מעניין, ארה"ב עדיין לא הטילה עליו סנקציות.
6 צפייה בגלריה
אלכסיי מורדשוב
אלכסיי מורדשוב
איבד סכומי עתק. אלכסיי מורדשוב
(צילום: AP)
ברשותו של מורדשוב מטוס פרטי וכמה וכמה יאכטות מפוארות, הגדולה שבהן היא ה"נורד", ששוויה 500 מיליון דולר. בשבוע שעבר החרימה משטרת איטליה יאכטה אחרת שלו, "ליידי M" בנמל אימפריה. בתקשורת האיטלקית פורסם שמורדשוב מחזיק גם בווילה בשווי 72 מיליון דולר על חופי האי סרדיניה, אך לא ברור אם גם היא הוחרמה על ידי הרשויות. גם הוא, כמו כל שאר חבריו האוליגרכים, איבד בשבועות האחרונים סכומי עתק כתוצאה מהתרסקות הבורסה הרוסית והירידה החריפה בערך הקונצרן שבבעלותו.
יליד סראטוב, ברה"מ, בן 55, יהודי, מוכר מאוד בעולם היהודי ובישראל. הונו מוערך בכ־12.4 מיליארד דולר. לעת עתה לא הוטלו עליו סנקציות, אך זה עשוי להשתנות בקרוב. אברמוביץ' הוא אחד מאילי ההון המוכרים ביותר מחוץ לרוסיה, גם בארץ, הרבה בזכות העובדה שעד לאחרונה היה הבעלים של קבוצת הכדורגל הלונדונית צ'לסי, שאותה רכש ב־2003.
יש הערכות שונות באשר למידת קרבתו של אברמוביץ' לנשיא פוטין. מול הסבורים שאין כלל קרבה בין השניים, אחרים בטוחים כי יש ביניהם קשר קרוב. המיליארדר עצמו מקפיד להכחיש זאת, אך אם יוטלו עליו סנקציות הונו הגדול צפוי להיפגע. כרגע הוא מעוניין למכור את האחוזה שלו בלונדון, ששוויה מוערך ב־150 מיליון פאונד. בישראל הוא בעליה של אחוזה בהרצליה פיתוח, שנרכשה תמורת כ־226 מיליון שקל ומתפרשת על שטח שנולד מחיבור של ארבע חלקות שונות.
6 צפייה בגלריה
רומן אברמוביץ'
רומן אברמוביץ'
מכחיש את הקשר לפוטין. רומן אברמוביץ'
(צילום: AP)
אברמוביץ' החל את דרכו תחת הנשיא ילצין במהלך שנות התשעים, אז גם עשה הון כשקנה במחיר נמוך מאוד את חברת הנפט "סיבנפט". הוא מחזיק כיום בבעלותו נכסים רבים בעולם, כולל בישראל, את היאכטה השלישית בגודלה בעולם ועוד אחת, גדולה ומפוארת גם היא. בשנים האחרונות מנעו הרשויות בבריטניה את כניסתו לשטח בריטניה, והדבר התאפשר לו לבסוף רק כשעשה שימוש בדרכונו הישראלי.
אלה הם כאמור רק חמישה המושפעים באופן ישיר מהמלחמה, בין אם בשל הסנקציות ובין אם בשל הפסדי הענק שרשמו בתקופה שקדמה למלחמה ולאחריה. בין האחרים אפשר לציין גם את האחים ארקדי ובוריס רוטנברג, שלמדו ג'ודו לצד פוטין, ובזכות קשריהם עמו הפכו לאילי הון, כשזכו בחוזי עתק ממשלתיים לחברת הבנייה והתשתיות שלהם. גם ולדימיר פוטנין בן ה־61, האיש השני בעושרו ברוסיה, עם הון מוערך של כמעט 20 מיליארד דולר, לשעבר סגן ראש ממשלת רוסיה, העומד בראש קונצרן "אינטרוס" שבבעלותו חברות בענפי הכרייה, המתכות, פיננסים, אנרגיה ונדל"ן. פוטנין לא נכלל ברשימת האישים עליהם הטיל המערב סנקציות.