בית משפט המחוזי בנצרת נעתר היום (חמישי) לבקשת רשת האופנה גליתה, והוציא צו עיכוב הליכים לרשת ולבעליה. המשמעות הינה כי נושי הרשת לא יכולים לפתוח נגדה או בעליה בהליכים משפטיים. זאת, על מנת לאפשר לה להגיע איתם להסדר חוב.
גליתה, אשר עד לאחרונה הפעילה 30 סניפים ומעסיקה כיום כ-80 עובדים, פנתה אתמול לבית המשפט בבקשה להוציא את הצו, זאת לאחר שצברה חובות בסך 26 מיליון שקל. מתוך סכום זה החוב למערכת הבנקאית מסתכם בכ-8.4 מיליון שקל וחוב של כ-13 מיליון שקל לספקים ונותני שירותים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
אתר האינטרנט של גליתה
אתר האינטרנט של גליתה
אתר האינטרנט של גליתה
(צילום מסך)
הבקשה שהגישה הרשת באמצעות עו"ד חובב ביטון ועו"ד זכריא קאסם ממשרד חובב ביטון, הוגשה על פי תיקון 4 לחוק חדלות הפירעון שנוצר במיוחד במרץ 2021 למען עסקים שנקלעו לקשיים בעקבות הקורונה.
תיקון 4 לחוק מאפשר לחברה שנקלעה לקשיים בעקבות מגפת הקורונה לקבל צו עיכוב הליכים (צו שלא מאפשר לנושים של הרשת לפתוח נגדה בהליכים משפטיים) לתקופה של עד ארבעה חודשים על מנת להגיע להסדר עם נושיה. יש להדגיש כי על פי התיקון, לחברה לא ממונה נאמן שמשתלט עליה, אלא החברה ממשיכה להיות מנוהלת על ידי הנהלתה הנוכחית וממונה לה מנהל הסדר, שהוא גורם מפקח שמסייע בגיבוש הסדר עם הנושים.
במסגרת הבקשה לצו עיכוב הליכים מציינת הרשת כי היא פועלת בתחום האופנה מזה למעלה מ-25 שנה. עד לאחרונה היו לה 30 סניפים ברחבי הארץ וכעת 13. יש סניפים שהם בזכיינות, ולהם אין כל קשר לבקשה שהוגשה.
הרשת טוענת כי עם פרוץ משבר הקורונה היא החלה לנקוט בתהליכי התייעלות, בין היתר סגירת סניפים שאינם יעילים ו/או לאור התמורות ושינויים שחווה עולם האופנה כתוצאה ממשבר הקורונה. במקביל, חיזקה את מכירות האונליין שלה. הרשת מעריכה כי למותג כ-200,000 לקוחות פעילים.
עו"ד חובב ביטון (מימין)עו"ד חובב ביטוןצילום: אוראל כהן
הרשת טוענת כי היא מצויה בימים אלה תחת מצוקה תזרימית קשה. נטען כי "התפרצות מגפת הקורונה השליכה באופן ישיר ופגעה בזרמי הכנסותיה משני טעמים עיקריים: עסקינן בחברה שעיקר הכנסותיה ממכירת בגדי ערב 'שמלות לאירועים'. כידוע, התפרצות המגפה פגעה בכל הענפים במשק, אך הפגיעה הישירה המשמעותית הייתה במגזר האירועים שהשפיעה בצורה ניכרת על פעילותה. כמו כן, הסגרים הרבים שהוטלו אילצו את החברה לסגור סניפים, בהתאמה, הדבר הוביל לירידה חדה בהכנסות החברה. ניסיונות החברה לפריסת חובותיה צלחו אולם הכבידו על פעילותה עד מאוד כאשר גל האומיקרון האחרון חרץ את ניסיונות הרשת להשתקם והובילו למצוקה תזרימית חריפה שאין ביכולתה לעמוד בהחזר מלוא חובותיה לכלל נושיה, ועל כן מוגש ההליך".
עו"ד חובב ביטון, בא כוח הרשת, מסר בתגובה: "החברה צלחה את גלי הקורונה האחרונים והתאימה את פעילותה למציאות הכלכלית שנוצרה בעטייה של מגיפת הקורונה, אולם הוכרעה נוכח משבר האומיקרון שהוביל לירידה חדה בפעילות ובהיעדר סיוע ממשלתי נאלצה לבקש סעדים מתאימים מבית המשפט . החברה בטוחה שהליך הסדרי ישקם את פעילותה ויחזיר אותה חזרה לפעילות מלאה".

גידול בהיקף הליכי חדלות פירעון של חברות ויחידים

בתוך כך, מנתוני הממונה על חדלות פירעון עולה כי חלה עלייה במספר הבקשות שהגישו חברות בקשיים ואנשים יחידים לפתיחת הליכי חדלות פירעון. בינואר-פברואר 2021 הגישו 135 חברות בקשות למתן צו פתיחת הליכים (הליך שבמסגרתו חברה נכנסת להליך חדלות פירעון או למטרת שיקום או למטרת פירוק-ל.ד) לעומת 224 חברות שהגישו בקשות כאלו בינואר-פברואר 2022.
יש לציין כי הנתונים המובאים אינם קשורים לתיקון 4 לחוק חדלות פירעון. תיקון 4 שרשת גליתה הגישה על פיו את בקשת עיכוב ההליכים לבית משפט נחקק לפני כשנה במטרה להתמודד עם עלייה צפויה בהיקף החייבים שיבקשו לפתוח בהליכי חדלות פירעון בשל קשיים כלכליים כתוצאה ממגפת הקורונה. זאת, באמצעות יצירת מסלול מיוחד בחוק שיתאים למאפיינים המיוחדים של חייבים אלה ויעודד אותם לפנות להליכים של הסדר חוב כדי לאפשר להם לטפל בחובותיהם ולשוב לפעילות כלכלית מלאה.
בתקופה שחלפה מאז כניסת תיקון 4 לחוק לתוקף ועד סוף שנת 2021, הוגשו כ-57 בקשות לעיכוב הליכים לפי המסלול הייחודי האמור על ידי חייבים תאגידים, שברובן המכריע (כ-75% מהבקשות) בית המשפט הורה על עיכוב הליכים.
בגזרת היחידים, הוגשו 3,299 בקשות בינואר-פברואר 2021, הרי שבינואר-פברואר 2022 הוגשו כבר 3,613 בקשות כאלה. מעניין לגלות מהנתונים כי חלה עלייה גם בבקשות שהגישו נושים לפתוח בהליכי חדלות פירעון נגד חייבים. כך למשל, בינואר-פברואר 2021 הוגשו 73 בקשות של נושים נגד חייבים לפתיחה בהליך פשיטת רגל, לעומת 96 בקשות בינואר-פברואר 2022. עוד ניתן לראות מהנתונים כי חלה עלייה גם בבקשות יחידים לפתוח בתיק חדלות פירעון במערכת ההוצאה לפועל. כיום, חייב יכול לפתוח הליך חדלות פירעון או בהוצאה לפועל או בבית משפט בהתאם לגובה החוב. בינואר-פברואר 2021 הוגשו 835 בקשות על ידי יחידים להוצל"פ לעומת 996 בינואר-פברואר 2022.
עו"ד סיגל יעקבי, הממונה על הליכי חדלות פירעון בישראל מסרה בתגובה כי "מאחר שמדובר בתקופה קצרה ייתכן ומדובר בנתון אקראי. הממונה על הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי ימשיך לעקוב אחר הנתונים ולנתח את הסיבות לגידול בהיקף התיקים". מנהל רשות האכיפה והגבייה, עו"ד אורי ולרשטיין הוסיף: "השלכותיו הכלכליות של משבר הקורונה על עולם החובות הנגבים ברשות האכיפה והגבייה, לא ניכרות משמעותית בשלב זה, בין היתר, לאור מענים ממשלתיים במענקים ובחקיקה"
פורסם לראשונה: 06:33, 03.03.22