בשיתוף בנק הפועלים
מי אנחנו
לפני כשלוש שנים עזב יצחק אבן רם (63) את עבודתו כמנהל כספים כדי להגשים חלום ישן ולפתוח יקב בוטיק שמייצר ליקרים. מה שהתחיל כתחביב בביתו מתוך חיבור לאדמה ופירותיה, הפך לעסק שמייצר ומוכר ליקרים איכותיים בעבודת יד במגוון טעמים בקיבוץ רמת רחל. יצחק: "הכל התחיל בהדרגה. בגינה שלנו צומחים עצי פרי, דובדבן ומשמש, רקחתי יחד עם אשתי בבית ריבות וחילקנו לחברים ומשפחה. כשנשאר פרי מהדובדבן החלטנו לנסות להכין ליקר – וכך, בשנת 2018, התחלתי לעשות ליקרים מפירות שונים, חברים ומשפחה היו מגיעים כדי לטעום ולשתות וראיתי שיש למוצר ביקוש והערכה. בסופו של דבר החלטתי ללכת עם הלב ולעשות את מה שאני באמת אוהב".
את קפיצת המדרגה בתחום עשה בזמן שהיו בארה"ב לצורך לימודים של אשתו. "למדתי את עולם הליקרים באופן מקצועי ושם גם התבשל הרעיון להפוך את התחביב לעיסוקי המרכזי. מבחינתי זאת ממש הגשמה של חלום והמשפחה הייתה איתי ותמכה לאורך הדרך".
איך הכל התחיל
"בתחילת שנת 2019 החלטתי יחד עם קיבוץ רמת רחל להקים את היקב במתחם החקלאי בין מטעי הדובדבנים והחממות. לאחר קבלת האישורים המתאימים התחלנו לבנות ולעצב את היקב תוך שמירה על האופי הכפרי של המבנה. הבנייה לקחה כשנה ובתחילת 2020 פתחנו את היקב ובתחושת סיפוק התחלנו לייצר את הליקרים הראשונים", מספר אבן רם.
"ביקב אנו מייצרים ליקרים טבעיים מפירות מחקלאות ישראלית, יש לנו כ־20 טעמים מגוונים של ליקרים כשהפופולריים ביניהם הם דובדבן, פסיפלורה והאהוב עליי – ליקר חרובים. תהליך הכנת ליקר לוקח בין מספר שבועות למספר חודשים וכיקב בוטיק, הליקרים משווקים ישירות ללקוחות דרך האתר ו/או במכירה ישירה. בנוסף, ביקב יש מרכז מבקרים ואנשים מגיעים לטעימות ולסדנאות. התוכנית שלנו היא להרחיב את השיווק לרשתות יין ואלכוהול, מעדניות ובתי מלון וגם למארזי מתנות".
חושבים צעד קדימה
"אנחנו עובדים על מרכז מבקרים ומחכים לאישור הסופי לפתוח אותו. יהיו סיורים ביקב, אנשים יטעמו את הליקרים, ויוכלו להשתתף בסדנאות של הכנת ליקרים וקוקטלים". עם פתיחת העסק, נאלץ היקב להתמודד עם מגפת הקורונה. "היה כמעט בלתי אפשרי להחדיר מוצר חדש לשוק, אבל הצלחנו לחשוף את הציבור לליקרים שלנו והבנו שיש כאן פוטנציאל. כשהמשק חזר לפעילות השתתפנו בפסטיבלי יין, בחוצות היוצר בירושלים, ובירידים שונים".
האתגרים שלנו
האתגר הגדול ביותר הוא להגדיל את היקף הייצור, "תוך שמירה על האיכות והדיוק של הליקרים", אומר יצחק ומוסיף כי הוא רוצה גם להגיע לשיווק מסחרי, "לחנויות ואתרי אלכוהול ולשוק בתי המלון. בנוסף אנחנו רוצים להגדיל את היקף הסיורים והסדנאות ביקב". אתגר נוסף איתו מתמודד היקב הוא לייצא את הליקרים לחו"ל, "בעיקר לשוק היהודי בארה"ב".
הדרייב שלי
יצחק מספר שהפרסום הראשוני של התחרות כבר הביא אליהם לקוחות חדשים. "לאחר הפרסום התקשר אליי מישהו בן 94 וביקש לטעום את הליקרים שלנו", משתף יצחק, "אני נוסע אליו הביתה להביא לו ליקרים ועבורי זה הסיפוק הכי גדול. זה מה שנותן לי דרייב". לדבריו, נושא המעורבות החברתית חשוב לו בעסק. "את המארזים אני רוכש מכפר של נגמלים מסמים, אנחנו עושים סדנאות לאנשים עיוורים ואנחנו מעסיקים אנשים עם צרכים מיוחדים וזה דגש שחשוב לנו מאוד בעשייה שלנו".
בשיתוף בנק הפועלים