בית המשפט למשפחה בקריית גת דחה לאחרונה תביעת אישה לקבל חצי מדירת מגורים שנקנתה מכספי בן זוגה לשעבר ונרשמה על שמו בלבד. השופט בן שלו קבע ששתיקתה לאורך השנים ביחס לרישום החד-הצדדי בטאבו, לצד הסכם ממון שעליו חתמה, מלמדות שהדירה אינה שייכת לה.
השניים – שהוגדרו בפסק הדין "אינטליגנטיים, מנוסים בהתנהלות כלכלית ואסרטיביים" – ניהלו זוגיות החל מ-2012. זו לא הייתה מערכת היחסים הראשונה שלהם - בעבר הם כבר חיו יחד ואף הביאו ילדים משותפים. באפריל 2017 הם חתמו על הסכם ממון שהחיל עליהם משטר של הפרדה רכושית. עם זאת נקבע בו שאם הם יקנו רכוש כלשהו "שלא יירשם" – הוא יחולק ביניהם בפרידה באופן שווה.
1 צפייה בגלריה
גירושים גירושין ריב פרידה סכסוך
גירושים גירושין ריב פרידה סכסוך
אילוסטרציה
(shutterstock)
בשלוש השנים שקדמו לכריתת ההסכם הזרים הבעל לחשבון המשותף כארבעה מיליון שקל ששימשו אותו לרכישת הדירה שמחלוקת. לפני כשלוש שנים חלה הידרדרות ביחסיהם ובספטמבר אותה שנה הגישה האישה את תביעתה לבית המשפט לאכיפת הסכם הממון.
לטענתה, מאחר שאת אותם מיליוני שקלים הזרים בן זוגה לשעבר לחשבונם המשותף, הרי שיש לראותם כמשותפים, וכפועל יוצא גם את הדירה שנקנתה באמצעותם. לשיטתה, הסעיף שהוזכר בהסכם מלמד שיש לראות בדירה כמשותפת, חרף רישומה על שם הגבר לבדו. הואיל והנכס נמכר, היא עתרה לקבל לידה מחצית מהתמורה – כשני מיליון שקל.
עו"ד יוסף אמרעו"ד יוסף אמר
לעומתה טען הגבר שכספיו הועברו לחשבון המשותף כ"צינור" בלבד לצורך השקעותיו האישיות, ואין לזוגתו לשעבר חלק בהם. מכל מקום, הוסיף, הוראות הסכם הממון מלמדות שהנכס שייך לו בלעדית ועל התביעה להידחות.
השופט שלו הדגיש שהדירה הייתה רשומה על הבעל מאז 2018, כשלוש שנים לפני הפרידה. הוא קבע שטענת האישה שלפיהן הכספים ששימשו לקניית הדירה הם משותפים, מה שהופך את הדירה למשותפת, היא בבחינת מעט מדי ומאוחר מדי.
"מה מנע מן האישה להירשם לצד האיש כבעלת זכויות בנכס?", תהה. "לשאלה זו לא קיבלתי מענה של ממש". בהיעדר הוכחה, הוא דחה את ההסבר של האישה שלפיו נמנעה מעמידה על זכויותיה בשל אלימות נפשית וכלכלית מצד בן הזוג.
עוד נקבע שהסכם הממון תומך בפרשנות שלפיה הדירה שייכת רק לבעל. הסעיף בהסכם שממנו ניסתה האישה להיבנות קובע כי רק נכס שלא יירשם במרשם כלשהו ייחשב למשותף. אלא שהדירה כן נרשמה, ועל שם הבעל בלבד. סעיף נוסף בהסכם הורה שרישום נכס על שם אחד מבני הזוג בלבד מהווה "ראיה חלוטה" לבעלותו עליו.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ האישה: עו"ד שירה קופמן • ב"כ האיש: עו"ד שגית חי • עו"ד יוסף אמר עוסק בדיני משפחה • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין