בשיתוף אתר "המקצוענים"

ישראלים רבים נוטים לזלזל בשלב תכנון החשמל. אם בעבר, ניתן היה לבצע תוספת נקודתית, גם אם פחות אסתטית, הרי שכיום ריבוי מכשירי החשמל והשימוש בגבס, גוררים עלויות גבוהות במקרה של טעות.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
המעבר לבית-חכם, ריבוי מכשירי התקשורת, הטמעת מערכות בתוך הקירות והתקרה – כל אלו לא היו כאן לפני עשור או שניים.
אז אם אתם בשלבי שיפוץ, בנייה או שינויי דיירים בדירת קבלן, והגעתם לשלב החשוב, אך המשעמם (יש להודות) של התאמת תכנית החשמל לצרכים שלכם, קחו אוויר.
הפשרות, העלויות הגבוהות בהתאמות והפגיעה המשמעותית בנוחות שלכם בחלל הציבורי של הבית – כל אלו יגיעו אם לא תיצמדו להמלצות של טכנאי החשמל, מעצבי הפנים ויועצי המיזוג. אנחנו כאן כדי למנוע מכם את הטעויות. לקרוא, להעתיק, לשמור וליישם.
דאגו מראש להכנות ליחידות המיזוג, לתאורה ולרמקולים בתוך תקרת הגבס
חשוב לזכור למקם נקודת חשמל תלת-פאזי למזגן, ולדאוג גם למיקום של יחידת ההפעלה. אם אתם מתכננים למקם את היחידות של מערכת מזגן מיני-מרכזי בתוך קיר, תקרה מונמכת מגבס או מאחורי פריט נגרות כלשהו, חשוב מאוד לתכנן זאת מראש ולעדכן את בעלי המקצוע הרלוונטיים.
אחרת, הנמכת תקרת גבס שלא לוקחת בחשבון את מיקום יחידות המזגן, יכולה לעלות לכם ביוקר: בבחירה במזגן דק יותר, שעולה הרבה יותר מאשר מזגן במידות סטנדרטיות.
כך גם לגבי מיקום של נקודות התאורה והרמקולים. ככל שתהיו מדוייקים יותר, עם שרטוט וצילומים שיעזרו לכם לוודא שהעבודה בוצעה בהתאם לתכנון. בנוסף, בהמשך, הדבר יקל עליכם באיתור נקודות החשמל, התאורה והסאונד. זה ימנע צורך בפתיחה מיותרת של הגבס לצורך מציאת נקודות אלו.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

עמדת מחשב בחלל הציבורי

פינת המחשב המסורתית הולכת ותופסת מקום של כבוד, מאז פרוץ הקורונה, כמעין משרד ביתי. בהיעדר חדר ייעודי לעבודה בבית, כדאי מאוד לדאוג לכל ההכנות הנדרשות. אגב, גם אם הקצתם חדר עבודה, כדאי לשקול תוספת של פינת מחשב נוספת בחלל הציבורי. בכל מקרה, מוטב לדאוג להכנות של תשתית, גם אם תשתמשו בהן מאוחר יותר או בכלל לא. זאת, משום שהתוספת שלהם בשלב שבסיום השיפוץ או הבנייה יעלו לכם ביוקר, וייתכן שאף יצריכו פשרות רבות.
באזור של עמדת המחשב כדאי לדאוג להתקנה של שקעי חשמל במקבץ. כדאי לדאוג לפחות ל-6 שקעים, ואף ל-8 אם ניתן. אלו ישמשו אתכם לצורך חיבור למחשב, מסך, מדפסת, אפשרות להטענת טאבלט ומכשיר נייד. המעבר לשימוש בשני מסכי מחשב הולך וצובר תאוצה, ולא כדאי להפעיל דרך קבע מכשירי חשמל עם כבל מאריך, שיכול לגרום לתקלות. זהו פתרון זמני בלבד, וככל שאתם יכולים לדאוג לכמות מספקת של שקעים ייעודיים בקיר, מוטב לעשות זאת. אגב, בפינה זו כדאי להוסיף גם כמה שקעי USB.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

תאורה: אחת הרעות החולות בסטנדרט שמציעות דירות קבלן

רבים מזלזלים בחשיבות כמות המתגים ואפשרויות ההפעלה, ומניחים שניתן יהיה להסתדר בהמשך כבר, ולהוסיף מתגים בהתאם לצורך. בפועל, מה שלא תעשו מראש בשלב השיפוץ, לא תעשו בהמשך.
התוספת של מתגים ביחס לעלות השיפוץ הכוללת, היא זניחה. אפשרויות תאורה שונות משפיעות משמעותית על איכות החיים בבית. אם לא תהיה תאורה מספקת לקריאה ולעבודה, פשוט לא יהיה נעים לכם לעבוד בחלל הציבורי. אם המתגים יהיו מרוחקים, ונתיב ההליכה אליהם יהיה מסורבל, תתעצלו לכבות ולהדליק אותם.
לכן, כדאי לדאוג למספיק נקודות תאורה: תאורת קריאה, תאורת אווירה, תאורה פונקציונלית, תאורה לאירוח מספר רב של אנשים וכן הלאה. כדאי גם לדאוג למפסקים מתחלפים (המכונים גם מפסקים 'מצליבים'), שיאפשרו לכם הדלקה וכיבוי ממספר מקומות.
מומלץ למקם מתגים בכניסה לבית (שיאפשרו כיבוי נוח כשאתם עוזבים את הבית), וכן מתגים ליד הספות בסלון (שימנעו את הצורך לקום בכל פעם שתרצו להדליק ולכבות את האור). כדאי למקם מתגים במקבץ, ולא בנקודות שונות ברחבי הסלון, שיגרמו לכם התרוצצויות מיותרות. הדלקה וכיבוי מרוכזים הם פתרון הרבה יותר נוח לשימוש.
כדאי לזכור גם למקם שקעי שירות ומתגי תאורה במסדרונות. אלו יאפשרו לכם הפעלה נוחה של כלי עבודה, מכשירי ניקוי חשמליים (הטענת שואב אבק, למשל) וכן הלאה. ריבוי מכשירי החשמל בבית הולך וגובר, ולא כדאי להתרוצץ בבית עם כבלים מאריכים.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

תשתיות נסתרות ומוטמעות: טלוויזיה, טלפון ורמקולים

אמנם בבתים רבים קיר הטלוויזיה נבחר מראש, אך לטווח ארוך, ייתכן שתרצו לעשות שינוי בסידור חלל הסלון. לכן, לטובת שיפוץ עתידי, כדאי מראש להציב נקודה לטלוויזיה ושקעי חשמל ותקשורת בשני מיקומים שונים בסלון. הוספתם בהמשך, תגרור חציבות מיותרות בקירות ותייקר משמעותית את העבודה.
כמו כן, כדאי לדאוג לשקע חשמל בקרבת המקום שבו תרצו להניח את הטלפון האלחוטי בבית. אמנם רובנו משתמשים במכשיר סלולרי, אך הדבר לא תמיד מחליף את השימוש בטלפון קווי.
גם אם נגמר לכם התקציב של השיפוץ, אם אתם מתכננים בהמשך להתקין מערכת קולנוע ביתית, כדאי מאוד לדאוג לכל הפחות לתשתית. הכנה למערכת כולל תשתית למיקום הרמקולים (הטמעת חוטים מאחורי קירות גבס, למשל), תאפשר לכם להוסיף את המערכת עצמה, מבלי להיכנס למיני-שיפוץ, ומבלי להתפשר על חוטי חשמל ותקשורת בולטים ומכוערים בסלון שלכם.
תכננו את מיקום המסך, הממיר, הרמקולים, המגבר וכן הלאה. אגב, ייעוץ עם אינטגרטור (שמומחה לא רק בפיזור הסאונד בחלל, אלא באופן כללי מבין בכל הדרוש להפעלת מערכות מתקדמות, לרבות בית חכם), כדאי לעשות בשלב ראשוני, גם אם התכנון שלכם למערכות כאלה הם רק לשלב מאוחר יותר.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

תמנעו מסלול מכשולים בסלון: תריס חשמלי, מאוורר ואינטרקום

תריס חשמלי: לא כדאי לזלזל במיקום מתג ההפעלה של התריס החשמלי. ככל שנתיב ההליכה אליו יהיה נוח יותר, נקי ממכשולים (ספות, שולחן ופרטי דקורציה גדולים), כך היומיום שלכם יהיה נוח יותר.
לכן, אפילו דבר פשוט כמו בחירה באיזה צד למקם את המתג הזה, יכול לעשות את ההבדל בין פתיחה נוחה לפתיחה מסורבלת שכרוכה ברכינה מעבר לספה גדולה, וניווט סביב שולחן הסלון.
מאוורר תקרה: אם אתם חושבים שתרצו להוסיף מאוורר תקרה בסלון (נפרד או משולב עם גוף תאורה), כדאי מראש לדאוג לנקודת חשמל ייעודית עבורה עם מתג הפעלה מתחלף שיאפשר הדלקה וכיבוי משני מקומות שונים (ליד פינת השיבה ובכניסה לבית). בכך, תימנעו מהפעלה עם שלט (פתרון שלא נוח לרבים, עקב החיפושים החוזרים ונשנים אחר השלט). זכרו שממילא שלט הטלוויזיה ושלט המזגן, יכולים לגרום למריטת עצבים ביומיום, כשממהרים לצאת מהבית ולא מוצאים אותם.
אינטרקום: גם אם בשלב זה אתם לא מעוניינים להשקיע באינטרקום מתקדם, גם בעניין זה כדאי לדאוג לכל הפחות להכנות תשתית. דאגו למקם נקודת הזנה לאינטרקום בשער הכניסה לבית (כחלק מהשער או מוטמעת בחומה), ונקודה נוספת מהמסך לחשמל. כדאי להעביר גם כבל אינטרנטי לאינטרקום החיצוני, למקרה שתרצו לראות את תצוגת המסך ישירות למכשיר הסלולרי שלכם.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מתגוררים בבית פרטי? דאגו אפשרות כיבוי והדלקה של תאורת הגינה מתוך הבית

ממש כפי שהדלקה של כלל האורות בבית מנקודה אחת מרוכזת תקל עליכם ביומיום, כך לגבי כיבוי והדלקה של תאורת הגינה. המיקום המומלץ הוא בכניסה הראשית לבית. אגב, בשעת לילה מאוחרת, כשהתריסים שלכם מוגפים, לא תוכלו לראות אם התאורה בחוץ דולקת. לשם כך, דעו כי ישנו פתרון עם נורה קטנה המאפשרת לכם לזהות מיידית אם האור בחוץ דולק או כבוי. לשם כך, בקשו מהחשמלאי להתקין בבית מפסק ייעודי ולהשחיל חוט חשמל 'מינוס'. זו תוספת קטנה, אך שוב, משמעותית מאוד, שתמנע מצב שבו תשכחו את תאורת הגינה דולקת לילות שלמים.