בזמן שההסתדרות מנהלת קמפיין בנושא יוקר המחייה נגד התנהלות חברות גדולות במשק המבקשות להעלות מחירים, היא מתנגדת למהלך של המדינה לקיצור הפקק בנמלים, שעולה למשק מיליארדי שקלים בשנה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, דורש ממשרדי התחבורה והאוצר לנהל עם הארגון משא ומתן מיידי לגבי הכוונה לבטל את הגבלות הפריקה שהוטלו על נמל מספנות ישראל. זאת, לאחר שהמדינה הודיעה לבר-דוד כי בכוונתה לבטל את המגבלה שהוטלה על הנמל הפרטי הראשון בארץ, שמנעה ממנו לשנע יותר מ-5% מכמות המטענים שמשנעים נמלי חיפה ואשדוד הממשלתיים, שעובדיהם מאוגדים בהסתדרות.
2 צפייה בגלריה
יו"ר ההסתדרות, ארנון בר דוד
יו"ר ההסתדרות, ארנון בר דוד
יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד
(צילום: ארן דולב)
במכתב ששלח בר-דוד למנכ"לית משרת התחבורה - מיכל פרנק, לאפי מלכין - משנה לממונה על השכר ולאיליה כץ - סגן הממונה על התקציבים, תחת הכותרת "פריצה נוספת של שוק ניטול המטענים לתחרות בלתי מבוקרת", טען כי "מדינת ישראל ונמל המספנות נהנו מהסכמת ההסתדרות לניטול המטען בנמל המספנות מהשקט התעשייתי ב-17 השנים שחלפו ממועד חתימת ההסכם שקבע מגבלות ניטול על הנמל".
לדבריו, את שינוי המגבלות לא ניתן להוציא אל הפועל בהודעה חד-צדדית, או לאחר 'בקשה למתן התייחסות בכתב', כלשון המכתב ששלחתם. ההסתדרות שוקדת על דרישותיה אל מול שינוי ההגבלות, שלפי מנכ"ל נמל חיפה צפוי ליצור לנמל נזקים שישליכו על רווחת העובדים וביטחונם התעסוקתי. לא נוכל להסכים לקידום היזומה מבלי שקשיים אלה יבואו על פתרונם".
2 צפייה בגלריה
הפקק ליד נמל אשדוד
הפקק ליד נמל אשדוד
הפקק ליד נמל אשדוד
(צילום: גדי קבלו)
לפי נתוני חברת נמלי ישראל, המתינו אמש להיכנס לנמלי ישראל 47 אוניות, מהן 32 לנמל חיפה. כל יום המתנה עולה למזמיני האוניות אלפי דולרים והם נקנסים בעשרות אלפי דולרים כאשר האוניות מתעכבות שבועות מחוץ לרציפים. לפי נתוני האוצר, עולה פקק האוניות למשק כ-40 מיליון שקל, כולל עלויות ליצואנים שגם המשלוחים שלהן מתייקרים, וכשלושה מיליארד שקל בשנה.
יצוין כי בשנים האחרונות, בגלל התארכות פקק האוניות, המדינה "העלימה עין" מהגידול בפעילות נמל המספנות, שמתמחה בטיפול במטעני מלט וברזל, והגיע לכמעט 8% מכמות המטענים שמשנעים נמלי חיפה ואשדוד.
אבי אדרי, יו"ר עובדי התחבורה בהסתדרות, אמר ל-ynet כי "אין היום פקק בנמלים. חזרנו לרמה הרגילה של ספינות מחוץ לנמלים, כך שאין פה עניין של יוקר המחייה. יש פה עניין של הפרת הסכמה עם ההסתדרות, שמסכנת את הביטחון התעסוקתי של עובדי הנמלים שאנחנו מייצגים, ולכן אנחנו דורשים לנהל בדחיפות משא ומתן בנושא".