למרות המלחמה והירידה באהדה לישראל בחו"ל, עונת האבוקדו האחרונה הייתה מצוינת למגדליו הישראלים - בזכות זינוק בייצוא. סה"כ שווקו השנה 240 אלף טון אבוקדו, גידול של 70% לעומת השנה הקודמת שבה היבולים היו דלים בגלל חום קיצוני.
הצטברות של מספר גורמים הביאו השנה להצלחה גדולה לאבוקדו הישראלי בחו"ל. באירופה נוצרו חוסרים גדולים לאחר שהמתחרות סבלו מפגעי אקלים: את ספרד ופורטוגל פקדה בצורת והן סבלו מחוסר במים להשקיה, בצ'ילה היה שוק מקומי מצוין ועיקר הסחורה נותרה במדינה, בקולומביה היו בעיות איכות והמקסיקנים, שקיבלו בארה"ב מחיר יותר טוב מבאירופה, העדיפו לשווק את תוצרתם לשם. בעקבות זאת נוצרה הזדמנות מצוינת עבור האבוקדו הישראלי מזן האס הכהה, שמועדף באירופה.
2 צפייה בגלריה
ארגזי אבוקדו
ארגזי אבוקדו
ארגזי אבוקדו
(צילום: יאיר שגיא)
גיורא מרום, האחראי על תחום האבוקדו בגרנות, הארגון שבבעלות 43 קיבוצים ונחשב למגדל הגדול ביותר בישראל, אמר: "קיבלנו עבור ארגז של 4 ק"ג, שזאת האריזה הסטנדרטית לייצוא, מחיר של 14 אירו לעומת 10‑12 אירו לארגז בשנה הקודמת". סה"כ שיווקה גרנות 50 אלף טונות מתוכן 32 אלף טונות ליצוא.
לדבריו של מרום, "הסיבות לעונה הטובה נעוצות במצב בחו"ל. בשוק המקומי נוצרו עודפי פרי בגלל הפסקת האספקה לעזה ולשטחים. המון פרי נשאר בשוק המקומי ואבוקדו נמכר לרשתות ב-4‑5 שקל לק"ג. זה נמכר לצרכן במחיר זול שלא ראינו כבר הרבה זמן - סביב 7‑9 שקל לק"ג. בחו"ל לעומת זאת, לשם הולך כ-65% מהיבול של גרנות, המדינות שמתחרות בישראל, סבלו מפגעים שונים שהשאירו לנו את השווקים באירופה ובמחירים טובים".
גורמים בענף אמרו כי המחסור שנוצר באירופה גבר על ההסתייגויות, אם ישנן כאלה, לרכישה מתוצרת ישראל. המלחמה השפיעה על גם על חלק מהמגדלים בישראל, בעיקר בצפון ובדרום, שהתקשו להגיע לקטוף את הפרי. אך לטענת הגורמים בענף, אלו שהצליחו לקטוף - נהנו משנה מצוינת.
שחר גולדברג מקיבוץ אפק, יו"ר שולחן מגדלי האבוקדו, התייחס גם הוא למצב: "הייתה עונה מצוינת והמחירים באירופה עלו ב-15%. אנחנו מצפים כעת לעונה טובה עם יבול של 240 אלף טון, ומצפים להמשך מחירים טובים בייצוא. בשוק המקומי המצב יותר מאתגר".
2 צפייה בגלריה
מפעלי גרנות בגן שמואל
מפעלי גרנות בגן שמואל
מפעלי גרנות בגן שמואל
(צילום: עמית שעל)
גרנות נכנסה לאחרונה לשותפות עם יענקל'ה שחר מבעלי סוכנות וולבו, במסגרתו הקימו חווה ראשונה לגידול אבוקדו בקניה, שתוצרתה תסופק לשווקים בחו"ל בתקופה שבה בישראל מסתיימת העונה, כדי לשמור על רצף האספקה. המטע הצעיר עדיין לא מניב פרי, אבל ל-ynet נודע כי גרנות אינטרנשיונל, בזכות הידע הרב שלה בתחום, מייצאת מקניה אבוקדו של מגדלים מקומיים, ובקרוב תשתתף בתערוכה לתוצרת חקלאית בהונג קונג, כדי לפגוש לקוחות פוטנציאליים לאבוקדו הקנייתי.
לדברי מרום, היתרון של השיווק מקניה, מלבד חלון הזמן שמאפשר רצף אספקה כל השנה, הוא האפשרות לשלוח ליעדים באסיה, שכרגע בגלל החות'ים והמסלול הארוך שכפו על אוניות בדרכם למזרח וחזרה, לא מאפשר יצוא פרי מישראל, בעוד שהמרחק מקניה אליהם קצר יותר ומבטיח את איכות הפרי. גרנות מתכוונת להרחיב את פעילות גידול האבוקדו ושיווקו לארצות נוספות.