לאור ביטול רוב הטיסות לישראל של רוב חברות התעופה הזרות מאז יום שבת, עשרות אלפי ישראלים, בהם לוחמים במילואים שגויסו בצו 8, עדיין תקועים בחו"ל ולא מצליחים למצוא טיסות לארץ. חברות ישראליות מנסות לתגבר טיסות, אבל חלקן גם נאלצו לצמצם, הן בגלל גיוס של טייסים והן בגלל שהן תלויות בחברות זרות שמפעילות עבורן טיסות, ואינן מוכנות לטוס לארץ כרגע. אתמול נחתו בנתב"ג 380 טיסות בינלאומיות בלבד.
במקביל, בכל יום הביקוש לטיסות מהארץ לחו"ל עולה. מדובר בעיקר במשפחות עם ילדים שמחפשות בטירוף מקומות בטיסות שיוצאות מנתב"ג או משדה רמון, העיקר לצאת מכאן, חלקן בכיוון אחד בלבד מבלי לרכוש כרטיס חזור.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
4 צפייה בגלריה
נוסעים עוקבים אחרי העדכונים בלוח ההמראות
נוסעים עוקבים אחרי העדכונים בלוח ההמראות
נוסעים עוקבים אחרי העדכונים בלוח ההמראות
(צילום: רועי רובינשטיין)
בעוד שטווח מחירי טיסות החילוץ נע בין 450 דולר ל-550 דולר בארקיע או ישראייר ובאל על החל מ-290 דולר ועד 499 דולר לכיוון, תלוי ביעד ובמרחק ממנו לתל אביב, הרי שתלונות שהגיעו אלינו מלמדות על מחירים מופקעים שחברות תעופה שונות, זרות ומקומיות, מבקשות. למשל, על כרטיס מאתונה לתל אביב בחברת ארקיע דרשו יותר מ-1,000 דולר, על מושבים אחרונים במחלקת עסקים בטיסה ממנילה שפיליפינים לתל אביב דרך הונג קונג דרשו 4,000 דולר בקתאי פסיפיק, ואף אחד הגולשים דיווח על טיסת אל על מפריז לתל אביב שהוצעה ב-7,000 אירו. חשוב לשים לב שמדובר לרוב בטיסות שהוזמנו דרך סוכן או אתר חיצוני.
הלחץ של ישראלים רבים לחזור לארץ הכניסה את הישראלים חדורי המטרה למצב שבו הם מוכנים לשלם כל מחיר עבור טיסה בכיוון אחד ארצה. לנוכח התופעה הזו, מומלץ בעת הזאת לרכוש כרטיסי טיסה ישירות מאתרי חברות התעופה. בנוסף, כדאי לבדוק בלוח זמני הטיסות חזרה ארצה כמה ימים מראש ולא להזמין מעכשיו לעכשיו, אם הדבר מתאפשר, כי בשעה זו מחירי הטיסות לתחילת שבוע הבא שפויים יותר בהתאם להיצע ולביקוש.
במשרדי התחבורה והתיירות בוחנים תוכניות חירום שונות, אולם בפועל אין עדיין רכבת אווירית רשמית מטעם המדינה. שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב, פנתה לאוצר ולוועדת הכספים על מנת לאשר באופן מיידי את ערבות המדינה מול חברות התעופה הישראליות, כדי להרחיב את האמצעים להחזרת האזרחים הישראלים ארצה.
בקבוצות וואטסאפ של ישראלים שתקועים בחו"ל עם צו 8 יש כעס גדול על המדינה. לתחושתם, אף אחד לא ממהר לדאוג להחזיר את הלוחמים באשר הם, לצד משפחות שתקועות עם הילדים עוד מחופשת סוכות.

החברות הישראליות טוענות שמנסות לשמור על מחירים שפויים

לנוכח המצב, הודיעה אל על כי היא מתגייסת להשבת ישראלים שטיסתם בוטלה על ידי חברות זרות, ומתאימה את המחירים למצב המיוחד. המחירים ייקבעו על פי מרחק הטיסה, בנוסחה הזאת:
  • כל היעדים עד שעתיים טיסה - עד 299 דולר לכיוון
  • מעל שעתיים ועד שש שעות טיסה - עד 499 דולר לכיוון
  • מעל שש שעות טיסה - עד 899 דולר לכיוון
המחירים הם למחלקת תיירים ולכרטיסים מסוג קלאסיק הכוללים כבודה, והם תקפים בשלב זה לטיסות עד יום שבת, 14 באוקטובר, כולל. לצד זאת, החברה הודיעה כי תמשיך במדיניות מקלה ללקוחות שמאפשרת גמישות בביטול ושינוי יעדים ומועדים ללא עלות נוספת.
למשל, אל על הוסיפה היום טיסה אחת מניו יורק ועוד שש טיסות ללרנקה. ארקיע תגברה היום בעוד טיסות הממריאות משדה רמון ונוחתות ברמון, וכבר הודיעה שתגברה את טיסות החילוץ גם לימים הקרובים.
מפרוץ האירועים ועד אתמול, אל על הטיסה כ-66 אלף נוסעים ב-336 טיסות, ולדבריה תגברה את לוח הטיסות ביותר מ-30 טיסות עם מטוסים רחבים שמכילים מושבים רבים כדי לסייע לישראלים לחזור מכל רחבי העולם. מאל על נמסר, כי נציגי השירות בחברה מוצפים ביותר מ-60 אלף פניות בכל ערוצי השירות, עלייה של 700% בעומס הפניות.
גם ישראייר ממשיכה להוציא טיסות חילוץ, ונרתמת למאמץ הלאומי כדי להחזיר הביתה עוד אלפי ישראלים שטיסותיהם התבטלו לנוכח המצב. ישראייר הוסיפה טיסות מישראל לאתונה, רומא ומונטנגרו בימים חמישי ושישי, שלוש טיסות חילוץ מבטומי לנתב"ג בימים רביעי-שישי, טיסות מלרנקה, אתונה ורומא ביום חמישי וטיסה מבאקו ביום שישי.
גם איסתא הודיעה כי היא מתגייסת להחזיר את החיילים הביתה, ופתחה מוקד מיוחד עבוד חיילים שרוצים לחזור לארץ במטרה לסייע. טלפון של מוקד איסתא - 03-6070022. בנוסף, סאן דור מקבוצת אל על עדכנה שהיא מוסיפה ארבע טיסות להיום ומחר מאיסטנבול לישראל ולהפך.
חברת התעופה היוונית Blue Bird Airways הודיעה כי תקצה בכל יום 100 כרטיסי טיסה חינם לתל אביב. בימים אלה, חברת התעופה מפעילה טיסות חילוץ לישראלים מאתונה, לרנקה ואיי יוון אל ת"א. בכדי לבצע הזמנה יש לשלוח הודעת וואטסאפ למספר 050-2042504.
חברת התעופה אייר סיישל הודיעה כי בטיסות שייצאו בימים רביעי וחמישי מסרי לנקה לישראל דרך סיישל יש עדיין מקומות פנויים. החברה הודיעה כי ישראלים שיש ברשותם כרטיסי טיסה לשבוע זה וירצו לשנות את מועד הטיסה, יוכלו לעשות זאת ללא תוספת תשלום עד שנה מיום רכישת הכרטיס.
בנוסף, חיל האוויר של פולין התנדב להטיס לארץ בהרקולס צבאי 60 חיילי צה"ל עם צווי 8 ובני משפחות שכולות שאיבדו את יקיריהם במלחמה לארץ. אלה נחתו שלשום בלילה בנתב"ג, לאחר שהגיעו בטיסה מיוחדת וחינמית שאורגנה על ידי שגרירות ישראל בפולין, בראשות השגריר ד"ר יעקב ליבנה שפנה לרשויות. ברקע, חברות התעופה האזרחיות ביטלו את הטיסות מפולין, וישראלים רבים ששהו שם חיפשו את דרכם לשוב ארצה.

רוצים להתאוורר

לצד הביקוש לטיסות חזרה לישראל, יש גם ביקוש לטוס לחו"ל לנופש באתרים קרובים כדי "להתאוורר", במיוחד משפחות עם ילדים שלא נמצאים במסגרות. לדברי נציג חברת TUS, שטסה לקפריסין ולדיסלדורף, "אנשים, גם מהדרום, אומרים לנו: אנחנו חייבים להתאוורר, לקחת פסק זמן. אפילו לקו לדיסלדרוף יש ביקוש. באופן רגיל היו לנו שתי טיסות ביום לאתונה וללרנקה, אבל אנחנו מוסיפים כל הזמן. נגיע ל-7-6 טיסות ביום". TUS תוסיף 15 טיסות לאתונה וללרנקה מהיום ועד יום שישי כולל, וממליצה לישראלים בחו"ל להגיע לשני היעדים הנ"ל כדי לתפוס טיסה חזרה.
ללאנה, בעלה ושתי בנותיהן המתגוררים בתל אביב לא היה צל של ספק כבר ביום השלישי למלחמה שהם לא נשארים בארץ. לאנה: "הטרפתי את בן הזוג שלי וכל הזמן חיפשתי טיסות לעוף מכאן. לחסוך משתי הילדות שלנו צריבה של חוויה מיותרת לחיים. אזעקות, בומים, הורים לחוצים, אין יום ואין לילה, הטלוויזיה כל הזמן פתוחה עם ערוצי החדשות. עד שאמרתי די! אני לא נושמת. חייבת לברוח מכאן. הבעיה הייתה למצוא מקומות על טיסה.
"ככל שהמצב הלך ונהיה קשוח יותר להחזיר עוד ועוד ישראלים שתקועים בחו"ל, הבנו שהאופציה שלנו זה להתיישב על המחשב ולקחת את הטיסה הראשונה שנמצא. מצאנו טיסה של ישראייר לאתונה בעלות של 510 דולר לאדם, וכבר באותו הערב טסנו לאתונה. כרגע קנינו כרטיס לכיוון אחד, נעקוב אחר ההתפתחויות אבל מפה, לא כשהילדות שלנו מכווצות מפחד בבית ולנו אין שום פתרון כדי להרגיע אותן. המזל שבעלי יכול לעבוד מכל מקום, ואני ממילא עם הילדות בבית כך שעדיף לנו להיות פה".
גילי, בהיריון ואם לילדה בת שלוש מאזור המרכז, מוסיפה: "זה הפך ממש לסיוט. נכנסו לאובססיה למצוא טיסה לאתונה ולעוף מכאן, אבל לא היו מקומות. בכל טיסה שרק נפתחה מיד ניסינו לרכוש אבל לא הצלחנו. עברנו לנסות מול סוכנים שמוכרים טיסות, אבל זו כבר אופציה יקרה מדי, בלי פרופורציה. מאז שבת אנחנו עדיין מנסים, בתקווה למצוא טיסה שיוצאת מנתב"ג ולא מרמון, כי אנחנו לא רוצים לנהוג לדרום. זה מפחיד לא פחות. ניסינו גם את האופציה של להתייצב ישירות בנתב"ג ולנסות לרכוש כרטיסים לכל טיסה שיוצאת. גם על זה חשבו משפחות אחרות לפנינו. אבל ממשיכים לנסות".