עיוות שנמשך שנים רבות בחישוב ייקור מיסי הארנונה עשוי להגיע לסיומו ולמנוע העלאות חריגות במיסים העירוניים מדי שנה. הכנסת אישרה היום (רביעי) הצעת חוק בקריאה טרומית, לפיה שיעור עדכון הארנונה יוצמד למדד המחירים לצרכן בלבד - ולא תהיה יותר הצמדה גם לשכר. 10 חברי כנסת בלבד שהו במליאה והצביעו בעד החוק, ללא מתנגדים או נמנעים. את הצעת החוק הגישו חברי הכנסת משה גפני ויעקב אשר מיהדות התורה. ההצעה תעבור בימים הקרובים לדיון בוועדת הכספים להמשך חקיקה.
שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן, הסביר במליאה כי החלטת הממשלה היא לתמוך בקריאה הטרומית בהצעה ולאחר מכן יפעלו להסכמה עם משרדי הפנים והאוצר בעניין השיפוי של הרשויות המקומיות. אם המשרדים יסכימו, הצעת החוק תוחזר לדיון בוועדת שרים לפני הקריאה הראשונה ולכן יש הפעם תמיכה של הממשלה בקריאה הטרומית, מצב שאינו מתרחש באופן תדיר.
1 צפייה בגלריה
כפר סבא הירוקה
כפר סבא הירוקה
כפר סבא הירוקה
(צילום: יריב כץ)
בדברי ההסבר להצעה נכתב: "בחוק הסדרים במשק המדינה נקבע כי החל משנת 2007 שיעור עדכון תעריפי הארנונה יהיה חיבור של מחצית משיעור השינוי של מדד המחירים לצרכן, מהמדד שפורסם בחודש מאי של השנה הנוכחית, למדד שפורסם בחודש מאי אשתקד, ושל מחצית משיעור השינוי של מדד השכר הציבורי שפורסם באותה תקופה.
הנוסחה הזאת נקראת "הטייס האוטומטי", והיא אמורה לשקף את הגידול בהוצאות הרשויות המקומיות המורכבות משכר לעובדים ומעליית המחירים. לאורך השנים. הנוסחה זכתה לביקורות רבות בשל העליות הרבות, חלקן חריגות בגובהן, בשכר במגזר הציבורי, והביאה לעלייה בלתי פוסקת וגבוהה במיוחד, ללא סיבה שקשורה במצב הכספי של הרשויות המקומיות, בתעריפי הארנונה.
כך, בין השנים 2007–2014, בהתאם למנגנון החישוב, הארנונה התייקרה ביותר מ-25%, בעוד שמדד המחירים לצרכן עלה בכ-18% בלבד. גם בשנים האחרונות, במציאות של אינפלציה שלילית, תעריף הארנונה ממשיך להתייקר ומדובר באבסורד מוחלט.
יש לציין, כי הטיעונים בעד הנוסחה מתעלמים מכך ששכר תושבי הרשויות והכנסות בעלי העסקים לא צמודים לשכר עובדי המגזר הציבורי. על כן, ההסתכלות על הארנונה דרך הכנסות הרשויות, ולא דרך התעריפים של התושבים, היא חלקית בלבד. נוסף על כך, בחישוב מדד השכר הציבורי משרד הפנים לא משתמש בנתונים מדויקים, אלא באומדנים, אשר לרוב גבוהים יותר ממספרי האמת.
לאור זאת, כדי לנתק את ההצמדה המלאכותית של הארנונה לשיעור עליית השכר במגזר הציבורי ולהקל על משקי הבית ובעלי העסקים, מוצע כעת, בתמיכת הממשלה בהצעת החוק הפרטית, להצמיד את שיעור עדכון הארנונה למדד המחירים לצרכן בלבד.