מייק בן ארי, שחשוד בהונאת משקיעים במיליוני שקלים, אחרי שנמלט מהארץ לחו"ל בחודש מאי 2021, נעצר לבקשת מדינת ישראל בבוסניה לפני 12 ימים ב-24 ביוני. בעקבות המעצר תגיש פרקליטות המדינה בקשה רשמית להסגרתו.
לפי החשדות המיוחסים לו, בן ארי הציע במשך שנים למשקיעים להשקיע באמצעות חברה פרטית בבעלותו בקרנות זרות, תוך הצגת מצגים שקריים למשקיעים, לפיהם מדובר בהשקעה בטוחה, המשיאה תשואה מובטחת גבוהה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
מייק בן ארי
מייק בן ארי
מייק בן ארי
(צילום: חן גור אריה)
בפועל, בניגוד למצגים אלו, בן ארי פעל כבשלו בכספיהם של מאות רבות של משקיעים, בסכומי השקעה הנאמדים בכ-60 מיליון דולר, וזאת במשך למעלה מעשור.
בן ארי נעצר בישראל באפריל 2021, שוחרר בתנאים מגבילים, כולל איסור יציאה מהארץ, אבל הוא זייף את הדרכון של חברו נחום אייזנשטאט, ובאמצעותו יצא מגבולות ישראל.
ישראל ובוסניה והרצגובינה חתומות על אמנת ההסגרה האירופית, והליך הסגרתו של בן-ארי לישראל מנוהל מכוח אמנה זו.

התמונה בדרכון החולפה

אייזנשטאט עצמו הורשע כבר על פי הודאתו במסגרת הסדר טיעון בעבירות של שיבוש מהלכי משפט והפרת הוראה חוקית בצוותא, זאת לאחר שאפשר, כאמור, לבן ארי לעשות שימוש בדרכונו, תוך הבנה שיתחזה אליו וייצא מן הארץ חרף ההגבלות שהוטלו עליו. על פי ההסדר, הצדדים יבקשו בהסכמה מביהמ"ש לגזור על אייזנשטאט עונש של שבעה חודשי עבודות שירות, קנס של 50 אלף שקל ומאסר על-תנאי. ההסדר כפוף לאישור בית המשפט.
לפי כתב האישום המתוקן, אייזנשטאט אפשר לבן ארי לעשות שימוש בדרכונו, תוך הבנה שבן ארי יתחזה אליו וייצא מן הארץ חרף ההגבלות שהוטלו עליו. בן ארי אכן יצא מהארץ באמצעות דרכונו של אייזנשטאט, שבו הוחלפה התמונה לתמונתו של בן-ארי, והפר בכך את התנאים המגבילים. אייזנשטאט אף ביצע פעולות נוספות שנועדו לתמוך בתכנית הבריחה של בן ארי, וביניהן אפשר לבן ארי לבצע בדיקת קורונה על שמו, והצהיר בפני משרד הפנים שדרכונו אבד, באישור ועידוד בן-ארי.

"מייק בן ארי איננו 'מיידוף' הישראלי"

באמצע חודש יוני קבע גם בית המשפט כי גרושתו של בן ארי, ורד כלש בן ארי, תשיב לקופת חברת EGFE שבשליטת מייק בן ארי סכום של 300 אלף שקל וכן תשלם הוצאות משפט בסך 35 אלף שקל. בכך נעתר בית המשפט לבקשת הנאמן לנכסי מייק בן ארי, עו"ד ליאור דגן, שהוא גם הנאמן של החברה הישראלית.
לעומת זאת, בית משפט לא נעתר לבקשת הנאמן להורות לגרושתו להשיב סכום נוסף של כ-196 אלף שקל (כ-58 אלף דולר). הנאמן טען כי מדובר בכספים שהועברו לכלש בן ארי מקופת החברה בשלושת החודשים שקדמו להליכי חדלות הפירעון של החברה ומהווים העדפת נושים אסורה.
במקביל לחקירה הפלילית שהתנהלה נגד בן ארי, הוא נכנס גם להליך חדלות פירעון ומונה לו נאמן. יש לציין כי מייק בן ארי מכחיש בתוקף את הטענות נגדו. לאחרונה הגיב לבית המשפט וציין כי "מייק בן ארי איננו 'מיידוף' הישראלי, הנאמן איננו ג'יימס בונד הרודף אחרי 'ארכי-פושעים' ברחבי העולם, לא נגנבו מעל ל-600 מיליון שקל".
תגובת עורכי הדין איתן ארז ומור בן שושן, המייצגים 740 משקיעים: "אנו מברכים על מעצרו של מייק בן ארי שהונה מעל 800 משקיעים מתוכם 740 מיוצגים על ידינו. אנו מייחלים לכך שמעצרו של בן ארי, אשר חייב לנושיו כ-600 מיליון שקל, יוביל להסגרתו לישראל ויספק לנאמן, עו"ד ליאור דגן, מידע חיוני נוסף שיאפשר ללקוחותינו לקבל את כספם. חבל רק שהמעצר התבצע שנה וחודשיים לאחר בריחתו מהארץ עם דרכון מזויף שסופק לו על ידי חברו, נחום אייזנשטאט.
"חבל עוד יותר שהרשות לניירות ערך אפשרה ברשלנותה, למייק בן ארי לעקוץ מאות משקיעים תמימים במאות מיליוני שקלים מסוף 2018 עד מרץ 2021, למרות שידעה על מעלליו ולא טרחה לעצרו או לפנות לבית המשפט. חבל עוד יותר שהרשות לניירות ערך הסכימה בחודש אפריל 2021 לשחרר את בן ארי בערבות פעוטה של 2 מיליון שקל מבלי לדרוש את מעצר בפועל או איזוק אלקטרוני ובכך אפשרה את הימלטותו. בכך גרמה הרשות לניירות ערך נזק ישיר נוסף של 30 מיליון שקל אותם "שרף" מייק בן ארי מאז נמלט מן הארץ".