חיי כולנו מתנהלים במידה רבה סביב אוכל. בחירת התזונה שלנו, בסופו של דבר, מנהלת לנו את השיגרה, והיא שאחראית על הבריאות ואיכות החיים שלנו. תזונה נכונה היא אורח חיים בריא, היא ההגנה שלנו מפני מחלות, ומהווה את מקור האנרגיה שלנו לחיים פעילים. זה נכון בכל מקום, זמן וגיל.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

חשוב להדגיש: לימודי תזונה, שהם יחסית תחום אקדמי חדש וכאמור, פורח, הם קודם כול לימודים מדעיים. הם נלמדים במיטב המוסדות האקדמיים בארץ ובעולם, ומתמקדים בשימוש שעושה הגוף במזון, לצרכים של גדילה, יצירת אנרגיה, בריאות וכד'.
בישראל אורכים לימודי תזונה בין שלוש לארבע שנים, תלוי במוסד האקדמי. תואר ראשון בתחום מעניק ידע אקדמי ומעשי נרחב בתחום, במטרה להכשיר את הדור הבא של תזונאים, יועצי מזון לאנשים פרטיים ומוסדות, דיאטנים קליניים, שהביקוש להם בישראל ובעולם הולך וגובר.
3 צפייה בגלריה
הקמפוס החדש של הקריה האקדמית אונו
הקמפוס החדש של הקריה האקדמית אונו
קמפוס וינגייט
(צילום: גרשון ולדמן)

מדע התזונה עוסק בחקר המזונות, הרכבם והשפעתם על תהליכים ביולוגיים וכימיים המתרחשים בגוף האדם. יש לציין, שלכל מוסד אקדמי דרישות משלו, אם לקבלה ללימודים, אם לתוכני הלימוד או לגבי לימודי ההמשך. כדוגמה, סטודנטים שמבקשים לעסוק בתחום ספציפי כמו דיאטן קליני, לרוב נדרשים ללימודי המשך ולהתמחות.
במקביל מתפתח תחום הלימודים הקולינריים. מדובר בלימודי בישול, אפייה וקונדיטוריה ועוד. מסלולי הלימודים וההתמחויות פונים למי שהם כבר שפים במקצועם, לחובבי בישול או אפייה ולאנשי מקצוע מתחומים שונים. כמו בלימודי התזונה, מתבקש גם כאן שילוב בין תיאוריה למעשה. הלימודים, שמתקיימים במוסדות שונים, מקנים כלים תיאורטיים והתנסות מעשית בטכניקות ובטכנולוגיות מתקדמות בתחום הבישול ו/או הקונדיטאות. מסיימי הקורסים יכולים להתחיל לעסוק בתחום הקרוב לליבם וכן לפתח קריירה בתחום.
הקריה האקדמית אונו, למשל, מציעה לימודים לתואר במינהל עסקים עם התמחות ביזמות ובניהול עסקי קולינריה. המנהל האקדמי של התוכנית הוא פרופ' אלי כהן, ומי שינהל את ההתמחות בפן המקצועי הוא שף ברק חי חורש, לשעבר המנהל הקולינרי והשף הראשי של חברות מזון, טרה וכיום מנהל פורום מזון, משקה ופודטק בלשכת המסחר ישראל־יוון. בין שאר המרצים, ניתן למצוא את אסטלה, השפית־קונדיטורית, שתעביר קורסים וסדנאות בתחומי הפטיסרי והבולנז'רי, את השף מושיק רוט, שיעביר כיתת אומן, ושורה של בכירי קבוצות המסעדנים בישראל, שילמדו את הסטודנטים מונחי יסוד ושיעורים למתקדמים על ההיסטוריה של המזון, כיצד להתנהל מול רשויות מקומיות, נושאי רישוי, דיני עבודה, פודטק.
מיקוד יהיה בבניית תוכנית עסקית להקמת מסעדה, בית קפה, פוד טראק וכו', זאת על רקע הקמת וסגירה של מוסדות קולינריה ובתי קפה בישראל, זמן קצר לאחר פתיחתם.
3 צפייה בגלריה
קמפוס וינגייט
קמפוס וינגייט
הקמפוס החדש של הקריה האקדמית אונו
(צילום: באדיבות המכללה)

במסגרת הלימודים יצאו המשתתפים לסיור קולינרי־מקצועי במפעלי מזון ובמסעדות ביוון. פרויקט הגמר יכלול הכנת מודל עסקי וכתיבת תוכנית עבודה להקמת עסק בפיקוח בכירי התעשייה, שיוצג בפני ועדת שיפוט מקצועית.
המרכז האקדמי לוינסקי־וינגייט מציע תוכנית לימודים לתואר שני בחינוך M.Ed. לאורח חיים פעיל ובריא. הלימודים מתמקדים בקידום בריאות, בטכניקות לשינוי התנהגות ובבניית תוכניות לשינוי התנהגות בתחומי הבריאות, בדגש על פעילות גופנית ותזונה. תוכנית הלימודים מתמקדת בהרחבת הידע באפידמיולוגיה, בשיטות מחקר בתחומי הכושר הגופני והתזונה, בגישות לשינוי התנהגות, בהכשרה לבניית תוכניות חינוך לבריאות לאוכלוסיות מגוונות מבחינת גיל ויכולת תפקודית בחינוך הפורמלי והבלתי־פורמלי. התוכנית נלמדת במשך ארבעה סמסטרים ביום לימודים אחד בשבוע, ולכן מאפשרת לשלב עבודה.
קורסים בנושא תזונה נלמדים בקמפוס גם בשתי תוכניות נוספות לתואר שני.