פרקליטות מיסוי וכלכלה הגישה היום (ד') לבית המשפט המחוזי מרכז בלוד כתב אישום נגד בכירים בעבר בחברת אלבר בפרשת היבוא המקביל.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
כתב האישום הוגש נגד החברה, המנכ"ל לשעבר שלה ינון עמית, שכיום הוא בעל מניות ומנהל בחברת גלובל אוטומקס בע"מ, סמנכ"לית הכספים לשעבר אירית פרנקו ומנהלת הרכש רעות בנודיס.
1 צפייה בגלריה
מכוניות בנמל אילת
מכוניות בנמל אילת
מגרש מכוניות
(צילום: רויטרס)
בנוסף, הוגשו כתבי אישום נגד חיים לוי, מנהל בחברת "חיים לוי-טרייד אין" ובחברת גלובל אוטומקס, דני לוי, בעל מניות ומנהל בחיים לוי-טרייד אין ובגלובל אוטומקס, ונגד החברות חיים לוי טרייד-אין וחברת גלובל אוטומקס.
חברת אלבר, ינון עמית, חיים לוי, דני לוי וחברות חיים לוי-טרייד אין וגלובל אוטומקס נאשמים בעבירות של קבלת דבר במרמה והלבנת הון. בנוסף לכך, הם נאשמים יחד עם פרנקו ובנודיס בעבירות הברחה ועבירות מכס ומס נוספות. לעמית, פרנקו ובנודיס מיוחסות גם עבירות של רישום כוזב במסמכי תאגיד של חברת אלבר.
בפרשה הוגשו כתבי אישום גם נגד עורכי הדין ירון גולדמן וגיל אייזנברג שייצגו את ינון עמית, בגין עבירות של שיבוש מהלכי משפט, הדחה בחקירה, בידוי ראיות וקשירת קשר לביצוע פשע ועוון. ינון עמית מואשם גם הוא בעבירות של הדחה בחקירה וקשירת קשר לביצוע פשע ועוון.
עניינה של הפרשה בתוכנית מרמה רחבת היקף לקבלת היתר לייבוא מקביל של כלי רכב ורישיונות יבוא ממשרד התחבורה - בין היתר תוך שימוש בהסכמים מזויפים עם סוכני רכב בחו"ל ובמסמכי תקינה מזויפים - שבוצעה בין השנים 2015-2013. על פי כתב האישום, אלבר הבריחה 1,828 כלי רכב לישראל בהיקף של כ-176 מיליון שקלים.
על פי כתב האישום, בשלהי שנת 2013 התקבלה החלטה בחברת אלבר על הקמת תחום פעילות של יבוא מקביל של כלי רכב לישראל. לנוכח מגבלות שנקבעו בחוק על יבוא מקביל, הנאשמים חברת אלבר, ינון עמית, חיים לוי, דני לוי וחברת חיים לוי טרייד-אין פעלו כדי להונות את משרד התחבורה ולהציג לו מצגים כוזבים על מנת לקבל היתר יבוא מקביל עבור חברת אלבר.
לגורמים אלה הצטרפו אירית פרנקו, שניהלה את ההיבטים הכספיים של הייבוא המקביל, ורעות בנודיס, שניהלה באופן שוטף את תהליכי הייבוא, וכן איש עסקים אמריקני בתחום ענף הרכב. על פי כתב האישום, איש העסקים האמריקני זייף עבור חברת אלבר הסכמים ומסמכים, שהותאמו לדרישות החוק, לפיהם אלבר התקשרה לכאורה עם חברה אמריקאית בשם אוטוניישן (AUTONATION), שהיא סוכן מורשה של יצרני הרכב טויוטה והונדה. בפועל לא עמד איש מהנאשמים, או מי מעובדי החברות הנאשמות, בקשר כלשהו עם מי מאנשי אוטוניישן או עם מי מהדמויות אשר נחזות להיות חתומות על גבי המסמכים המזויפים.
אלבר הגישה למשרד התחבורה את ההסכמים המזויפים וכן מסמכי תקינה מזויפים לפיהם מצהיר הסוכן המורשה שהרכב עומד בכל דרישות התקינה של משרד התחבורה, וקיבלה על בסיסם במהלך שנת 2014 היתר ורישיונות לייבא לישראל כלי רכב מתוצרת טויוטה והונדה.
על בסיס ההיתר ורישיונות היבוא אשר התקבלו במרמה, הבריחה חברת אלבר מארה"ב לישראל, עד לפתיחת החקירה נגדה בחודש יולי 2015, כאמור לא פחות מ-1,828 כלי רכב, אשר נרכשו תמורת סכום של כ-176 מיליון שקל. במסגרת התוכנית העבריינית ועל מנת להסתיר את העובדה שכלי הרכב נרכשו לצורך ייצוא מחוץ לארה"ב, רכשה אלבר את כלי הרכב מסוכנויות מקומיות וספקים שונים בארה"ב באמצעות מספר רב של חברות, חלקן חברות קש שהוקמו רק לצורך רכישת כלי הרכב על ידי אותו איש עסקים אמריקני. הנאשמים זייפו, בסיוע איש העסקים האמריקני גם חשבוניות ספק ומסמכים נוספים הנחזים להיות מטעם חברת אוטוניישן, על מנת להגשם למכס יחד עם הצהרות הייבוא.
לצד כתבי האישום בפרשה, נסגרו התיקים נגד הבעלים ויו"ר הדירקטוריון של חברת אלבר, אלי אלעזרא, ומנכ"ל החברה הנוכחי, אורן אלעזרא.
התיק מטופל על ידי עוה"ד נעם עוזיאל, יפעת גדנקן, הילה מנשה ז'בנר ויותם גולדשטיין מפרקליטות מיסוי וכלכלה.
עורכי הדין אורי קורב ואבי חימי שייצגו את עורכי הדין ירון גולדמן וגיל אייזנברג מסרו בתגובה: "לצערנו הרב טענות מרשינו בשימוע נדחו על ידי הפרקליטות. מרשינו הינם עורכי דין מוכרים שמעולם לא נפל רבב במעשיהם. כל פעולותיהם בתיק נעשו במסגרת מרחב הייצוג הלגיטימי, מרחב שנפגע קשות במקרה זה. אנו סמוכים ובטוחים כי לאחר שבית המשפט ייחשף לראיות, תיקבע חפותם".
מאלבר נמסר בתגובה: "אנו מברכים על כך שהאמת יצאה לאור והפרקליטות החליטה שלא נפל רבב בהתנהלותם של המנכ"ל כיום אורן אלעזרא והבעלים של החברה, אלי אלעזרא ועל כן החליטה הפרקליטות לסגור את התיק נגדם. יודגש כי התקופה בגינה מוגש כתב האישום הינה כנגד ינון עמית, מנכ"ל אלבר בתקופה הנדונה שב-2015 הפסיק לכהן כמנכל אלבר. הצטערנו לגלות, כפי העולה מכתב האישום, כי ינון עמית מנכ"ל אלבר לשעבר ושותפיו לכתב האישום פגעו באלבר וגרמו לה נזקים כבדים מאד כפי שהתגלה". את אלבר ייצגו עורכי הדין, ציון אמיר, שרון כהנא ונתי שמחוני.
עורכי הדין גלעד ברון ושירית טרוינר, המייצגים את דני וחיים לוי, חיים לוי טרייד אין בע"מ וחברת גלובל אוטומקס בע"מ: "אין אלא להצר על כך שמקרה זה בכלל מגיע לדיון במישור הפלילי שלו. משפחת לוי, וחברת גלובל אוטומקס בע"מ - היו והינם מהחלוצים שקידמו את תחום היבוא המקביל של רכבים בישראל, כחלק מהרצון של הרגולטור לפתוח שוק זה לתחרות, ולאפשר מאזרחי ישראל ליהנות מתחרות ומחירים תחרותיים בתחום. כתב האישום עוסק באירועים נקודתיים, שקרו לפני יותר מ-8 שנים - תקופה בה רק החלה הפעילות בתחום היבוא המקביל, בה גם הרגולטור עדין היה בשלב של גיבוש אופן ההתנהלות והרגולציה בתחום, עם פתיחת שוק הרכב ליבוא מקביל ובטרם הוסדרה באופן מלא החקיקה והרגולציה בנוגע אליו. אין אלא להצר על כך שהאמור הגיע לברור במסגרת הליך פלילי, בפרט לאור התקופה שחלפה והנסיבות הפרטניות הנוגעות לתיק זה, משפטית ועובדתית. הדברים יתבררו בבית המשפט ואנחנו סמוכים ובטוחים כי יוכח שבמעשי מרשינו לא דבק רבב".
עו״ד דרור מתתיהו, שמייצג את רעות בנודיס, מסר בתגובה: "אין בסיס לכתב האישום בעניינה של מרשתנו, אשר הוגש בחלוף למעלה מ- 6 שנים ממועד הפתיחה בחקירה. מרשתנו היא עובדת שכירה בחברה, אשר פעלה בתום לב, בהתאם להנחיות שקיבלה מן הממונים עליה. לא נפל כל רבב בהתנהלותה והיא סמוכה ובטוחה כי עניינה יסתיים בלא כלום, לאחר שייחשפו הראיות והטענות כבדות המשקל שבאמתחתה".