זוהי שעת המבחן שלנו הצרכנים. היצרנים, הספקים, השירותים והרשתות לא מעלים מחירים כדי להצטייר כחזירים - הם מעלים מחירים כי הם משוכנעים שאנחנו נקנה בכל מחיר. האם אנחנו מוכנים להיות פראיירים או האם אנחנו יכולים להשקיע גם במחשבה מחוץ לקופסה, כדי לקנות חכם ונכון יותר? מתחילים עם רשתות המזון. הנה כמה טיפים שיכולים לעזור לנו להוזיל את סל הקניות בסופר.
כתבות נוספות למנויי +ynet:
לא רוצים לפספס אף כתבה? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
חפשו תחליפים
המוצר היחיד בסופר שבלתי אפשרי להחליף הוא תחליף חלב אם לתינוק עד גיל שנה. אי־אפשר לצמצם כמויות ולא פשוט להחליף יצרן. חוץ מזה לכל מוצר מזון, משקאות, חומרי ניקוי, נייר, אפשר למצוא על המדפים תחליף זול יותר. חפשו אותו.
הפרמיה של הנוחיות
כמה אנחנו משלמים תמורת נוחות? קחו למשל ירקות קצוצים לסלט. כרוב לבן נמכר ביום רביעי השבוע ב־3.6 עד 4.9 שקל לכרוב ממוצע שמשקלו 1.25 ק"ג. מהכרוב הזה ניתן להפיק בדקות ספורות במעבד המזון 800 גרם ויותר של כרוב קצוץ. חבילה של כרוב קצוץ מוכן לסלט עלתה בין 8.5 שקל (שופרסל) ל־9.90, והגיעה עד 14.90 שקל לחבילה של "חסלט" במשקל 400 גרם. תמורת הנוחות אנחנו משלמים 400 עד 800 אחוז יותר. המשיכו עם החסה, הלקטים הקפואים. המהדרין יפרקו בבית חזה עוף בתנאי שיש להם מה לעשות עם החלקים העליונים.
השורה התחתונה קובעת
בחנו את עצמכם: באיזו שיטה אתם יוצאים עם הסל הנמוך ביותר, בקנייה בחנות הפיזית? אונליין? איפה אתם מתפתים יותר? בחנות ההנחות שבה אתם לוקחים עגלה גדולה וממלאים אותה, או בחנות השכונתית היקרה יותר, אבל מסתפקים בה בעגלה קטנה - מתפתים פחות וזורקים פחות? ההוצאה הסופית על הקניות היא זו שמשפיעה על חשבון הבנק שלכם.
חיקוי המודל החרדי
אלופי החסכונות הלאומיים. אפשר לקנות בסופר חרדי, לבחור את הרשת שלא תעז למכור במחיר של הרשתות הכלליות, גם אם היא פחות יפה. אפילו מטרנה אפשר למצוא בגרסת המהדרין. הירקות, הפירות, הבשרים והעוף יהיו יקרים יותר בדרך כלל בגלל כשרויות המהדרין והשמיטה. מגוון התחליפים הזולים יהיה גדול יותר וגם האריזות גדולות יותר.
סקר המזווה
עברו קומה קומה, על כל מקומות אחסון האוכל ומוצרי הסופר. גם במקפיא, גם באמבטיה, ואפילו במרפסת הכביסה. אילו פריטים יושבים שם למעלה מחצי שנה? מאילו מהם יש שתי יחידות ויותר? מה כבר פג תוקף? המשמעות – אתם קונים כמויות מיותרות. מבצע מדהים הוא לא סיבה לקנייה, המסיבה הזאת תסתיים בפח. הכינו רשימת מוצרים שאתם נוהגים לאגור ללא סיבה, והישמרו.
הכינו רשימה
לא יוצאים לקנייה, גם לא אונליין, בלי רשימה. הידע והתכנון מאפשרים לנו לבצע קניות חכמות, מדויקות והדוקות. התחילו בתכנון הארוחות בשבועיים הקרובים, תוך שיתוף בני המשפחה. המטרה – לדייק בקנייה, כמו שף, גם כדי להימנע מזריקה. משפחה ממוצעת זורקת כרבע מהמזון שהיא קונה. כ־3,000 עד 8,000 שקל לשנה. חלקו את הרשימה לקטגוריות כדי לייעל את הביקור בסופר, וגם כדי לאפשר פיצול קניות בין שני מקומות, אם צריך.
השוואת מחירים מראש
עוד לפני שיצאנו עם כרטיס האשראי, כדאי לגלוש באתרי השוואות המחירים כדי לבחור נכון את הסופרמרקט האטרקטיבי באזור מגוריכם. קחו בחשבון את משך הנהיגה והפקקים – הדלק התייקר. את נוחות החניה, הנגישות, הידידותיות, והאפשרות לצ'ק אאוט עצמי. קל יותר להתחרט על קנייה מופרזת בקופת צ'ק אאוט עצמי מאשר מול קופאית.
מתי קונים
כמו בנסיעה בכביש, נמנעים מלהגיע לסופרמרקט בשעות עומס: בין 16:30 ל־19:00 ובימים רביעי, חמישי אחר הצהריים ובשישי עד הצהריים. אלה השעות בהן אנחנו מגדילים קניות. שעות הבוקר בתחילת השבוע הן הטובות ביותר. ימי שני עדיפים, אז המדפים עמוסים סחורה טרייה והמעברים ריקים יחסית. עשו זאת אחרי הקפה של הבוקר ולא על בטן ריקה (המלכודות ישפיעו פחות). לא מסתדר לכם? הגיעו בשעת לילה מאוחרת יחסית, שעה וחצי לפני הסגירה.
אזורי תחרות
קנו באזורים שבהם יש נציגות למגוון רשתות המתאפיינות במחירי כסאח. הן דוגמות בלי הרף זו את זו בביקורים פיזיים ובאתרי המכירות, ולמנהלי הסניפים יש אישור להפחית מחירים מול התחרות האזורית.
המזגזגים
המחירים ברשתות השיווק אינם אחידים. על פי בדיקות חוזרות שלנו, יש שמזגזגות יותר. האלופים – רמי לוי, ואחריו מחסני השוק, יוחננוף ואושר עד. שופרסל דיל בהשוואה מזגזגת מעט, "חצי חינם" - העקבית ביותר במחירים זהים בסניפים השונים.
מלכודות ליד הקופה
אל תתפתו למוצרי ה"אימפולס" - אלה שממוקמים ליד הקופות, שאתם ממש לא צריכים ושעליהם הרשת מרוויחה הכי הרבה. המבצעים שהקופאית מנסה לדחוף לכם ברגע האחרון, החטיפים הקטנים והתמימים שמנפחים הוצאה ומשקל. גם סוללות לא נמכרות בסופרים במחירים הזולים ביותר, אלא בחנויות הסטוקים.
השפילו מבט
המוצרים עם פרמיית הרווח הגדולה ביותר לרשתות ממוקמים בגובה העיניים. למטה, הפחות זוהרים, הפחות רווחיים וגם הזולים ביותר במחיר ל־100 גרם. ביניהם תמצאו גם מוצרים ותיקים, שאינם מככבים במסעות פרסום אבל הם מוצלחים מאוד. בין אם מדובר במוצרי מזון ובין אם במוצרי ניקוי, קוסמטיקה, טואלטיקה או נייר.
מבצעים
מאז ראש השנה 2020 התחילו הרשתות בגיבוי היצרנים במדיניות דילול מבצעים, בהנחה שהקורונה גורמת לנו לאטרף של קניות. הפרקטיקה של מבצעים חסרי משמעות התעצמה ותתעצם כדרך עקיפה להעלאות מחירים. אנחנו ידועים כקנייני מבצעים, מחירי המחירון הפיקטיביים הם לא יותר מבסיס למסחרה של רשתות־ספקים. הרימו את רף החשדנות והיזהרו במיוחד ממבצעי כמויות.
האריזות
תופעת האריזות המתכווצות ממשיכה במלוא המרץ, בהשוואת מחירי אלטרנטיבות. האם האריזה של המוצר האהוב עליכם לא התכווצה? הרבה פעמים ההתכווצות מסתתרת מאחורי כיתוב בולט של "חדש". שום דבר לא חדש במוצר פרט לאריזה שהתכווצה וגרמה להתייקרות סמויה.
שימו לב: אריזות נוחות מייקרות את המוצר. שישיית מים מינרליים של מי עדן בבקבוקי 1.5 ליטר, כלומר 9 ליטר בסך הכול, מצאנו במחיר הזול ביותר ב־12.90 שקל. לעומת זאת, שישייה של בקבוקים עם פקק ספורט, אותו יצרן, חצי ליטר לבקבוק, 3 ליטרים לשישייה - תעלה 14.90 שקל (המחיר הזול שמצאנו). פער של כמעט פי 3.5.
האלטרנטיבות
יש מוצרים שתתקשו לשכנע את בני הבית להחליף לטובת הוזלה. קל יותר לשכנע בחלק מהחטיפים. שקדי מרק ובמבה, חלק ממוצרי הטואלטיקה, פסטה או קטשופ לא תמיד יעברו בשקט. ירקות קפואים - תלוי בירק. אורז וקטניות יוחלפו יותר בקלות. מחליטים לנסות תחליף זול? עשו את התהליך בהדרגה. ערכו מבחן טעם במשפחה. המומחים ממליצים גם לא לעבור ישר לזול ביותר, להתחיל במחיר ביניים ואחר כך להמשיך לרדת.
הפירות והירקות המכוערים
צרכנים שוחרי קיימות יוצאים לשווקים ורוכשים דווקא אותם. בקנדה הם כבר נכנסו לסופרמרקטים במחיר של 30 אחוז פחות בהשוואה לרגילים והבוהקים. יש פה אופציה חסכונית למוצרים שיופנו לבישול. לתשומת לב מנהלי הרשתות שיכולים להפגין איך אכפת להם מהצרכנים.
המותג הפרטי
בקנדה, מחלוצות המותגים הפרטיים, מחיריהם בסופר זולים ב־20 עד 30 אחוז בהשוואה למותגים המובילים. בישראל זה לא תמיד כך, בין השאר מכיוון שמגוון המותגים הפרטיים דל יחסית. הם חזקים בעיקר בשופרסל וברמי לוי, שמתחת לרדאר ייקרו לא מעט מחירים בשנה האחרונה. ועדיין לרוב, המותג הפרטי זול מהמוביל וגם האיכות השתפרה. לא פעם היצרן זהה למוצר הממותג. השוו מחירים ורכיבים, כי מעבר למותג פרטי יכול להביא לחיסכון של 15 אחוז בתנאי שעושים אותו נכון.
שיגעון הגיוון
באתר של "פרייסז" מצאתי לא פחות מ־882 סוגי שמפו. כמה סוגי שמפו יש לכם בבית? סבון נוזלי? מוצרי כביסה? האם כולם בשימוש? האם כולם עושים את מה שהם מבטיחים? כמה אנחנו זורקים רק כי נמאס לנו ואופציה מפתה אחרת שיכרה את חושינו? ריבוי האופציות על המדף היא הדרך של היצרן והספק להגדיל את קניותינו והוצאותינו. כווצו את המגוון הביתי.
מלכודות הסביבה והריח
הניחוח של מיני המאפה או של העוף המסתובב בגריל, יכול להגביר את קניותינו עד ל־80 אחוז, מכיוון שחוש הריח ממוקם בחלק של המוח השולט על הרגשות. הצרכן הממוצע מקדיש שלוש שניות להחלטת הקנייה. מוזיקה איטית תגרום לו לשהות יותר זמן מול המדף הספציפי ולהגדיל את הקנייה, מוזיקה קצבית תגדיל את כמות הקניות האימפולסיביות. היצמדו לרשימה ואל תתנו לרעשים הסביבתיים ולריחות לבלבל אתכם.
פיתוי הבריאות
האריזות קורצות לנו עם הצהרות כמו דל סוכר, דל שומן, רכיבים טבעיים, או קמח מלא. רכיבים טבעיים במוצר עתיר שומן וסוכר לא הופכים אותו לבריא, כמות נתרן גדולה במוצר דל שומן גם לא. עוגיות ללא שומן רווי עדיין מכילות כמות סוכר ושומן גבוהה. מוצרים עם דימוי בריאותי גם עולים יותר בדרך כלל. קראו היטב את המרכיבים לפני שתתפתו.
כיוון השעון
למיקום דלת הכניסה בסופר יש משמעות להיקף הקנייה - תלוי בגודלה כמובן. ההשפעה יכולה להיות אפילו של כמה עשרות שקלים לחודש. כניסה מימין מחייבת הליכה נגד כיוון השעון, וגורמת לכם לקנות יותר. לכן בסופרמרקטים מודרניים אוהבים למקם דלתות מימין. כניסה משמאל, גורמת לכם ללכת בכיוון השעון. לקוחות הנעים כך מתמקדים בחלק הקדמי של הסופר, פחות מגיעים לחלק האחורי - אלא אם הם נזקקים למוצרים ספציפיים שנמצאים שם, ובגדול מבלים פחות זמן בין המדפים המפתים.
מסלול הליכה בשיטת U
המוצרים הבסיסיים נמצאים בדרך כלל סמוך לקירות הסופר: הלחם ומוצרי המאפה, מוצרי החלב, הביצים, הבשר. לפעמים גם המשקאות הקלים. הפירות והירקות ממוקמים גם בכניסה כדי לפתות. המטרה – כשתלכו למוצרים הבסיסיים, תעברו דרך מוצרי הפיתוי .עברו מאזור של קטגוריה בסיסית אחת לשנייה, בלי לחצות את המעברים. היצמדו לרשימות ותקבלו עגלות מלאות למדי, מה שישפיע על איפוק לפני הכנסת מוצרים נוספים.
שימו לב לקנייה בשקילה
הדברים רלוונטיים בעיקר לירקות ופירות, פיצוחים ותבלינים. אפשרות השקילה העצמית מביאה אלינו את אווירת השוק, והתוצאה לא בהכרח זולה יותר. ברשימה שהכנתם בבית צריכות להופיע הכמויות הנדרשות מכל ירק. נצלו את אופציית השקילה העצמית להפחתת הכמויות הנדרשות. יוצאות דופן: מעדניות מוצרי החלב. חבילת גבינה צהובה עמק (28%) ארוזה של תנובה נמכרה השבוע ב־11.90 עד 18.90 שקל ל-200 גרם. משמע: 59.5 – 94.5 שקל לק"ג. במעדנייה זה עלה 29 עד 42.70 שקל לק"ג. פער דרמטי של יותר מפי 2.
ועכשיו נותר לנו לחכות לכמה שיפורים שיצביעו על כך שגם לסופרמרקטים אכפת מכך שנצא מרוצים יותר עם הקניות שעשינו. אבל עד שימות המשיח הללו יגיעו, מומלץ לשים לב ולעשות את העבודה בעצמנו. בהצלחה.
מהסופרמרקט להזמנות אונליין. כמה אתם משלמים על משחות שיניים, דאודורנטים ומוצרי טיפוח? המחירים פה גבוהים, זה ידוע, ובשנים האחרונות ישראלים רבים קונים את מוצרי הפארם שלהם בחו"ל. הנה כמה טיפים שיעזרו גם לכם לעשות את זה חכם.
להשתמש בקופונים
מומחי הקניות טוענים שעדיף לערוך קנייה רבעונית מאתרים בחו"ל ולרכוש סטוק לבית, לפנות מדף בארון האמבטיה ולשכוח מהמוצרים האלה לזמן מה - במקום לקנות אותם בארץ ביוקר. דוגמה טובה לחיסכון בתחום הוא שפתון לחות לשפתיים בליסטקס בריח מנטה עם מקדם הגנה 15 – 3 יחידות נמכרות באייהרב ב־13.50 שקל, כלומר 3.375 שקל ליחידה במארז. מחיר יחידה באייהרב: 7 שקלים.
בישראל יחידה בודדת נמכרת ב־16 שקל בסופר־פארם – כלומר פער מטורף של 371% או 127% בהשוואה מול יחידה בודדת שנקנית באייהרב ללא מארז. יש אתרי אינטרנט ישראלים שמציעים מחיר נמוך יותר, כמו איפארמה שמוכרים בליסטקס ב־9.90 שקלים, אבל קנייה כמותית מאייהרב חותכת גם את המחיר הזה.
הפערים מול אייהרב גדולים עוד יותר כשלקנייה הראשונה מצטרף קופון הנחה של 22% עם הקוד 22NEW. גם בקניות הבאות מוענק קופון קבוע של 5% הנחה - SDM370 וקופונים משתנים של 10% הנחה לקנייה מ־60 דולר ומעלה - value60 (אפשר להתעדכן בקופונים בקבוצות פייסבוק וטלגרם כמו אייהרב שלי! My iHerb). מחיר השילוח עומד על אפס שקלים או עלות זניחה של דולרים בודדים. בנוסף, אם בוחרים לתמחר את המוצרים באתר בדולרים (על ידי בחירה במטבע דולר) ולא בשקלים - המחיר יורד עוד יותר.
עוד דוגמה: בליסטקס, משחה לשפתיים סדוקות באריזת 6 גרם, נמכרת באייהרב ב־7.94 שקלים, לעומת 29.90 שקל בישראל – פער של 276%, או במבצע כעת: 19.90 שקל ופער של 150%. אמנם בגרסה באייהרב אין למוצר מקדם הגנה לכאורה ובסופר־פארם יש, אך זה עדיין לא מסביר את פער המחיר האדיר, שכן ראינו שיש הבדלים גם בשפתונים עם מקדם הגנה. כל זה לא כולל קופונים.
דוגמה נוספת - ויטמינים של סולגאר. קומפלקס ויטמיני B של החברה עם הסימון "100" נמכר בסופר־פארם ב־121.90 שקל וכעת במבצע: 79.20 שקל. באייהרב הוא נמכר ללא מבצע ב־66.16 שקל – כלומר חצי מהמחיר ללא מבצע ונמוך גם לעומת המבצע. רק ששימו לב, המחיר הוא ל־100 כמוסות והמחיר בארץ ל־50 כמוסות. מכאן שהמחיר לכמוסה באייהרב הוא 66 אגורות והמחיר בסופר־פארם 2.4 שקלים, פער של 268%. במבצע הפער מצטמצם ל־139%.
עוד כדאי לקנות באייהרב או ויטה קוסט המתחרה: ויטמינים לילדים ב־15־30 שקל לעומת 60 שקל ומעלה במחירי ישראל, מברשות שיניים לילדים שבארץ מתומחרות במחירים מופקעים, מוצרי מזון ללא גלוטן ומוצרי איפור וטיפוח.
קולגייט: 300% יותר
מוצר נוסף שאפשר לקנות בחו"ל בזול הוא משחות ומברשות שיניים קולגייט. ארבע מברשות שיניים פחם נמכרות באמזון ב־16 שקל – 4 שקלים ליחידה. בארץ, זוג עולה 32 שקל, פער של 300%. שש משחות שיניים קולגייט הגנה נגד עששת (בצבע כחול-אדום) נמכרות באמזון ב-7.92 דולר. גודלן הוא 170 גרם והמחיר בהמרה לשקלים הוא 25.2 - כלומר 4.2 שקלים לאריזה. בישראל המחירים הם 9.90 שקלים ומעלה לאריזה קטנה יותר של 150 גרם. לעיתים אפשר למצוא את הפריט הזה במבצע או בייבוא מקביל ברשתות כמו גוד פארם ב־5 שקלים.
אריזת עשרה סכיני גילוח ג'ילט פיוז'ן 5 בתוספת ידית נמכרת באסוס ב־120 שקל. בארץ ידית ושמונה סכיני גילוח של אותו מותג ודגם נמכרים ב־140 שקל בסופר־פארם – פער של 46% לסכין. הוסיפו לזה את העובדה שבאסוס יש כל הזמן קופונים שמעניקים הנחות של יותר מ־20%, והפער גדל עוד יותר. כשמזמינים שני מארזים כאלה עם קופון IL17 באסוס המחיר יורד ל־100 שקל בלבד ליחידה.
90 שקיות לכריכים בגודל בינוני (16.5 על 14.9) של סיפלוק נמכרות באמזון ב־3.79 דולר, כלומר 12 שקל, 13 אגורות לשקית. בסופר פארם: 16.90 שקל ל־20 שקיות בגודל שונה (20 על 14.9) של אותו מותג – 85 אגורות לשקית. גודל בינוני מצאנו באמזון ב־18.5 שקל ל־42 שקיות – 44 אגורות לשקית, כלומר פערים של למעלה מ־200%.
אריזה של ארבע יחידות דאודורנט ספיד סטיק אושן סרף, במשקל 85 גרם ליחידה, נמכרת באמזון ב־6.44 דולר בלבד - 20.5 שקל, כלומר מחיר ליחידה אחת בישראל. המחיר ליחידה באמזון במארז זה: 5.1 שקלים בלבד. קרם רוויטליפט של לוריאל נמכר באמזון ב־15.24 דולר – 49 שקל, ובאייהרב ב־98.55 שקל, לא כולל הנחות קופון. בארץ מחירו בין 110 ל־130 שקל.
מטענים אפשר להשיג בעלי אקספרס בזול, צעצועים ותחפושות בעלי אקספרס ובאמזון. והנה דוגמה קיצונית מקבוצת הפייסבוק עלי ביי: משאבת חלב אם לנסינו Signature Pro מתומחרת ב־75.99 דולר. סך הכול 385 שקל כולל הכול. בארץ מוכרים אותה בסביבות 600 שקל. הבעלים של הקבוצה יניב פורת אומר: "אני לא מנסה לעודד אנשים לרסק את המסחר בארץ. כשהמחירים יירדו אני תמיד אמליץ לאנשים לקנות פה. אני קונה בחו"ל הכול – ממזון ועד דפים למייבש כביסה, הפערים לפעמים בלתי נתפסים".
מזון קשה יותר להזמין לארץ, אבל שימו לב: יש ישראלים שמזמינים שוקולדים, חטיפים, פחיות שתייה ויין מהאתר הארגנטינאי pampadirect.com, ממנו המשלוח חינם בקנייה מעל 70 דולר. המחירים שם משתלמים במבצעים בלבד. גם מטורקיה אפשר לקנות מוצרי צריכה. דודי טל, מנהל הפיתוח של חברת יולנדו: "רוב הקניות נעשות דרך אתר טרנדיול. 5 משחות שיניים קולגייט ב־14.1 שקל, מי פה קולגייט ב־9.40 שקל לרביעייה, שמפו אלסב ב־17.6 שקל ל־2־3 יחידות".
אחרי ההוצאה על דיור, תחבורה היא סעיף ההוצאות השני בגודלו של כל משפחה בישראל: המכונית הפרטית והנסיעות באוטובוסים וברכבות. כ־3,200 שקל בממוצע מוציאה משפחה שחיה כאן בכל חודש על תחבורה. אבל גם אחרי שמחיר הבנזין זינק לשיא נוסף, 6.71 שקל לליטר, עדיין אפשר לקזז מאות שקלים מהסעיף הזה, ודי בקלות.
בקנייה
מסלולי הליסינג הפרטי מפתים מאוד עם תשלום חודשי של 2,000-1,300 שקל המאפשר נהיגה ברכב מהניילונים. אבל רכב חדש הוא עסקה כלכלית לא מוצלחת במיוחד בגלל ירידת הערך הגבוהה – שוק המשומשות המשוגע בשנה האחרונה רשם מחירי שיא למכוניות מיד שנייה בעקבות משבר השבבים והמחסור ברכבים חדשים, שלא יישאר ככה לנצח - וגם בעסקאות ליסינג חלק משמעותי מהתשלום לחברה הוא עבור ירידת הערך של הרכב. מהפן הכלכלי הצר, העסקה הכי טובה היא לרכוש רכב בן שנתיים, שכבר איבד כ־25% ממחירו כחדש, ועדיין נמצא באחריות. גם על רכב כזה תוכלו לקבל מימון ולשלם בתשלומים.
במנוע
אלא אם אתם חובבי שטח, תחום שהטכנולוגיות הירוקות עוד לא השתלטו עליו, כשאתם רוכשים מכונית חדשה חפשו אחת היברידית, ולמתקדמים - חשמלית לגמרי. עלויות התדלוק שלכם ירדו ב־30% במקרה של הראשונות, וב־60% במקרה של האחרונות, שרלוונטיות כרגע רק למי שיש לו חנייה פרטית לטעינה.
במוסך
זכרו שגם ברכב חדש לא חייבים לטפל במוסך היבואן כדי לשמר את אחריות היצרן, חובה רק לטפל במוסך מורשה של משרד תחבורה. אל תהססו לבקש הצעות מחיר מראש לטיפול, וגם למקרה שתצטרכו להחליף רפידות בלמים. כל מוסך חייב להציע לכם שתי אופציות: טיפול בחלקים מקוריים ובתחליפיים, שכמובן זולים יותר. מכיוון שרמת התחליפיים לא אחידה, חשוב לטפל במוסך שאתם סומכים עליו שיידע לבחור עבורכם את התחליפיים האיכותיים יותר.
בביטוח
לעולם אל תחדשו אוטומטית את ביטוח הרכב בחברה שביטחה אתכם בשנה החולפת. לחברות יש נטייה להעלות מחיר ללקוחות קיימים, או להציע להם הצעות פחות טובות מללקוחות חדשים. קיבלתם הצעה מחברת הביטוח שלכם? תשוו אותה לחברות אחרות באינטרנט, ואל תהססו להתמקח עם מוקדי המכירות שלהן.
בנסיעה
לא צריך להגזים עם זה ולייצר פקקים, אבל נסיעה איטית היא חסכונית יותר. שיוט ב־120 קמ"ש מגדיל את צריכת הדלק ב־20% לעומת נסיעה ב־100 קמ"ש. וגם המשטרה מחכה לכם עם המצלמות ומכמונות המהירות שלה כדי לגבות מכם את מס המהירות שלה.
בשינוי הרגלי הנסיעה
הדרך הכי טובה לחסוך בהוצאות על הרכב היא להשאיר אותו בחניה ולצאת מהבית בלעדיו, והיא גם הרבה יותר ירוקה ובריאה לכם ולסביבה, חוסכת דלק, דמי חניה וקנסות חניה. חייבים להקפיץ את הילדים לבית ספר באוטו, עם הפקק בשכונה וליד ה"חבק, נשק וסע"? במקרים רבים הליכה ברגל לא תהייה הרבה יותר איטית. נוסעים לעבודה? בדקו את אופציית התחבורה הציבורית, היעזרו באפליקציות כמו מוביט כדי לבדוק את זמני הנסיעה. התחבורה הציבורית זולה יותר ככל שהמרחק שתצטרכו לעבור ארוך יותר. זה נכון שלא בכל מקום יש תחבורה ציבורית יעילה מספיק, אבל היכן שיש מדובר בפוטנציאל לחיסכון משמעותי. וזכרו שבזמן שאתם ברכבת או באוטובוס אתם יכולים לעבוד, ליהנות מזמן מסכים יקר, או לקרוא ספר.
בתחבורה הציבורית
בדקו מה אמצעי התשלום הכי זול עבורכם. משרד התחבורה מאפשר לשלם גם ברב־קו וגם באפליקציות, והתעריפים של שתי האפשרויות אינם זהים. האפליקציות אמנם מבטיחות לגבות תשלום רק בסוף החודש לאחר חישוב התעריף הזול ביותר בהתאם לנסיעות שלכם, למשל לחייב אתכם בתעריף חופשי־חודשי אם נסעתם הרבה, או חופשי־יומי אם עשיתם כמה נסיעות באותו יום. ועדיין יש מצבים שתשלום ברב־קו יהיה זול יותר.
אופניים
חשמליים או רגילים, מדובר באמצעי התחבורה הזול ביותר, שיכול בקלות לכסות קילומטרים ביום, ואפילו הרבה יותר כשמשלבים אותו עם נסיעה ברכבת (בחלק מהשעות אפשר להכניס לקרון רק אופניים מתקפלים) ובאוטובוס בין־עירוני (שבו ניתן לשים אותם בתא המטען). במרחקים קצרים בעיר אופניים יהיו גם מהירים יותר. עלויות האחזקה השוטפות מזעריות, ועלויות הרכישה זולות מכל מכונית משומשת (ולא, אנחנו לא מדברים על דגמי שופוני מקצועיים ב־50 אלף שקל, שכבר מהווים יצירות ספורטיביות ולא אמצעי תחבורה). בתל־אביב יש כבר שירותי השכרת אופניים חשמליים שימושיים.
קורקינטים חשמליים
זוהי קטגוריה נפרדת מאופניים, המיועדת למרחקים קצרים יותר. הם פחות יציבים, אבל מתמרנים היטב בעיר. הם מומלצים למי שיש בנתיבו שבילי אופניים ייעודיים, שכן בכביש הם לא מספיק יציבים וכל בור קטן יכול לערער מאוד את יציבותם, ועל המדרכות אסור לרכב והם מסוכנים להולכי הרגל. ביותר ויותר ערים יש כיום שירותי קורקינטים שיתופיים, עם כלים זמינים ברחוב. שימושי מאוד, אבל אם אתם רואים שהקורקינט הופך לכלי קבוע, בטווח הארוך יהיה יותר זול לרכוש אחד.
ממש כמו מים וחשמל, סלולר ואינטרנט הם כיום מרכיב הכרחי בהוצאה החודשית של כל משפחה. על הצורך בטלפון קווי כיום, ואפילו במינוי לטלוויזיה רב־ערוצית, אפשר להתווכח. הטלטלה שעבר שוק התקשורת בישראל בעשור האחרון פותחת מגוון גדול למדי של אפשרויות, שלא כולם מודעים להן. משפחה ממוצעת יכולה לחסוך סכום נכבד רק בתכנון נכון של צרכים, ועם ויתורים קטנים בלבד.
סמארטפון: עד 2,000 שקל
ישראל, עם כל קוטנה, היא מכרה זהב ליצרניות סלולר כמו סמסונג ואפל: יותר מ־60% מהסמארטפונים הנמכרים בארץ הם הדגמים היקרים, שעולים יותר מ־3,000 שקל. בעולם, המכשירים הפופולריים ביותר הם ברמות הביניים. השיפור העצום שחל בשנים האחרונות ברמתם מספיק לצרכים של רובנו.
לכן, למי שמבקש לחסוך - באמת שאין כבר סיבה מהותית להוציא יותר מ־1,300 עד 2,000 שקל על סמארטפון. בסכומים האלה, מכשירים מבית שיאומי, וואן־פלוס, אופו ורילמי - כן, כולם תוצרת סין - יספקו לכם חוויית כמעט־פרימיום מעולה עם מינימום של ויתורים, וברמת אמינות גבוהה. מתעקשים על אפל וסמסונג? גם הן מציעות במחירים כאלו דגמים טובים מאוד, שנחשבים להיטים באירופה ובארה"ב.
הגדירו לעצמכם את סכום הקנייה המקסימלי ואת שתי התכונות החשובות לכם ביותר. עם הנתונים הללו קל לאתר את הסלולרי המתאים לכם בעזרת הביקורות המופיעות בעיתונות, באינטרנט, או סתם בחנות אמינה שאתם מכירים.
סלולר: ההצעה הכי זולה
תעריפי הסלולר בישראל הם מהנמוכים בעולם. חשבון ממוצע אמור לעלות בין 30 ל־45 שקל. את המחירים הכי נמוכים תמצאו ב־We4G (אקספון), בגולן טלקום (שנטמעה בסלקום), ב־012 מובייל של פרטנר, ובחברות MVNO כמו רמי לוי תקשורת ואחרות.
החברות הוותיקות מרשות לעצמן לגבות (קצת) יותר, במסווה של "ערך מוסף", או תוספת דקות חיוג לחו"ל "במתנה". באחרונה הן מצאו פטנט חדש להכנסה נוספת - שיווק "חבילות דור חמישי" הכוללות יותר נפח גלישה. בפועל, מדובר בבלוף: רשת הדור החמישי עדיין בחיתוליה בישראל, וכמעט שלא ניתן ליהנות מיתרונותיה. כך שאם אין לכם קרובים בחו"ל, ואם אתם גלשני סלולר ממוצעים בלבד - פשוט לכו על ההצעה הכי זולה שתמצאו, שתואמת את נפח הגלישה החודשי הממוצע שלכם.
שירות טלוויזיה: אפשר בלי
בעידן האינטרנט והסטרימינג, רבים מאוד, במיוחד צעירים, יכול להסתדר בלי טלוויזיה רב־ערוצית. כל טלוויזיה חדשה מגיעה עם חיבור לאינטרנט ועם מערכת הפעלה, רק שכאן, האפליקציות שניתן להוריד הן ערוצי טלוויזיה (כמו הערוצים המכונים "ליניאריים" — 11,12,13,14) או שירותי סטרימינג (כמו נטפליקס). רוצים עוצמת עיבוד גבוהה יותר? קנו סטרימר טוב בכמה עשרות שקלים, הוצאה חד־פעמית.
אם בכל זאת חשוב לכם לקבל שירות זול שמארגן עבורכם את תכני המדיה, מספק גם אפשרות הקלטה או צפייה חוזרת, ובעיקר מציע מגוון רחב של ערוצי ילדים ו/או ספורט - ההיצע רחב למדי: חוץ מסלקום TV ופרטנר TV, גם HOT ו־yes פתחו שירותים "רזים" וזולים יותר בטכנולוגיית האינטרנט (NEXT ו־Sting), ועם היצע מוגבל של סרטים וסדרות. בהחלט ייתכן שהמעט הזה הוא די והותר בשבילכם.
בחישוב הכולל של ההוצאה חשוב לשים לב גם לפרטים הקטנים: למשל - כמה יעלה כל ממיר, האם וכמה תשלמו להתקנה, מהם בדיוק ערוצי הספורט הנכללים בחבילת הבסיס, וכמה תעלה התוספת לערוצים השווים באמת.
אינטרנט: לא חייבים אופטי
תוכלו לחסוך גם בוויתור על מהירויות אינטרנט גבוהות במיוחד. נכון, סיב אופטי מספק מהירות ויציבות, ובעיקר מאפשר למכשירים רבים לעבוד במקביל ברחבי הבית, אבל אם אתם רווקים, או משפחה קטנה, וגרים בדירה ממוצעת - ברוב המקרים 100 מגה־ביט בשנייה, ואפילו למטה מזה, יעשו עבורכם את העבודה, גם אם הם מגיעים דרך קווי הנחושת של בזק או כבלי HOT. בטח אם אתם לחוצים על כל שקל.
טריפל: תלוי במרכיבים
חבילת הטריפל הייתה לאורך שנים דרך נוחה להוזלת שלושה שירותים שונים - טלוויזיה, אינטרנט וטלפון קווי - שכולם יחד עולים פחות מכל אחד לחוד. אבל היום כדאי לבדוק טוב־טוב אם גם ב־2022 זו עסקה טובה עבורכם: בעידן האינטרנט, מרכיב הטלוויזיה בטריפל כבר לא בהכרח נחוץ, ובעידן הסלולר מרכיב הטלפון הקווי עשוי להיות מיותר.
למי שבכל זאת מעוניינים בשירות טלוויזיה ובטלפון קווי, הטריפל הוא פתרון חסכוני. כל החברות מציעות מגוון תוכניות טריפל, וחשוב לבחור את הכי מתאימה עבורכם: למשל, אם אתם לא עושים שימוש בטלפון קווי, ייתכן שתעדיפו את הטריפל שמציעה סלקום, שכולל מגבר קליטת WiFi בבית במקום טלפון ביתי, או שתבחרו בחבילה הכוללת מעט דקות שיחה.
שימו לב: כמעט כל החברות מציעות טריפלים בסכום קורץ "לשלושה חודשים" בלבד, או אפילו לשנה, שאחר כך קופץ בעשרות אחוזים ולעיתים פי שניים. חפשו הצעה שמבטיחה מחיר נמוך לטווח ארוך ככל האפשר, ובכל מקרה - קחו בחשבון את הסכום לאחר ה"הנחה" כדי לחשב כמה באמת תשלמו בכל חודש בפריסה שנתית.
ביקשנו מהמומחיות לניהול תקציב לתת לנו את העצות הכי משתלמות שלהן - כדי שתוכלו להוזיל, לייעל ולהוציא הרבה יותר מהכסף שלכם.
דפנה פלד, מומחית להתנהלות כלכלית במרחב המשפחתי: "במשכנתה או שכר דירה צריך לראות שיש הלימה בין ההכנסות לבין ההוצאה על הסעיף הזה. מתי בפעם האחרונה מיחזרתם את המשכנתה? מדברים עכשיו על אינפלציה ועליית הריבית. כדאי לגשת ליועצי משכנתאות ולבדוק כדאיות לעבור למשכנתה עם ריבית קבועה לא צמודה. אפשר גם לבדוק אפשרות להאריך את תקופת ההחזר כדי להקטין את התשלום החודשי, כדי שהתקציב לא יהיה גירעוני. ולמי שגר בשכירות, ייתכן שאין ברירה וצריך לשקול לעבור לאזור זול יותר, או לדירה קטנה יותר".
שירה ספטר, מנכ"לית SMART, המרכז להעצמה פיננסית מקבוצת פילת: "ריבוי אמצעי תשלום מייצר קושי בהתנהלות הכלכלית המשפחתית שלנו. אנחנו משלמים באפל־פיי, ביט, פייבוקס, בשלושה כרטיסי אשראי שונים, במזומן ובאפליקציות כמו פנגו, והרשימה עוד ארוכה. מהירות העברת הכסף מייצרת מצב שאנחנו לא מרגישים את הכסף שנוזל לנו בין האצבעות והוא מועבר במהירות האור באפליקציות השונות.
"השיטה הפשוטה ביותר היא לחלק את כל ההוצאות בין שני כרטיסי אשראי בלבד. הראשון יהיה 'הכרטיס הקבוע' - כרטיס ייעודי עבור כל ההוצאות הקבועות: חשמל, חוגים, תשלומי בית ספר ועוד. בכל חודש ההוצאה בו תהיה קבועה. השני יהיה 'כרטיס הבזבוזים' - מיועד לשימוש כל ההוצאות השוטפות היום־יומיות, אותו נגביל בסכום מסוים כל חודש. החוכמה היא להימנע מאמצעי תשלום נוסף. בצורה הזו הבקרה על התקציב היא קלי קלות, כל שנותר לנו הוא לוודא בסוף החודש כי 'כרטיס הבזבוזים' עומד במסגרת שהגדרנו ואנחנו מסודרים".
רונית טאוליב, מאמנת ויועצת כלכלית, בעלת האפליקציה "החיים בפלוס לניהול תקציב הבית": "לפני הכול, לעבור לעשייה. נכון שעליית המחירים מתסכלת, מעצבנת ולעתים גם לא הוגנת, אבל התפקיד שלנו כבעלי משפחה, זה לקחת אחריות ולראות איך אנחנו מתמודדים עם זה בדרך שנכונה לנו. ויש בהחלט מה לעשות החל מלבחור כאמור אלטרנטיבות, משמע, לגוון ולבחור מוצרים ושירותים תחליפיים או מותגים פחות מוכרים. תגלו שהם לא פחות איכותיים ושהם מוזילים משמעותית את סל הקניות המשפחתי בסופר. לגיטימי בהחלט לבקש הנחה, כל עוד עושים את זה בצורה מכובדת, עם חיוך ובעיקר מוכנים לקבל סירוב. מניסיון, יש כל כך הרבה מקומות שניתן לקבל בהם הנחה, רק צריך לבקש ולכבד".
עינת רוזנברג, יועצת כלכלית ומרצה לצרכנות פיננסית: "אז האינפלציה מרימה ראש, יוקר המחיה מטפס מדרגה נוספת ואנחנו שוב צריכים להיכנס לאווירת חירום. כאשר ההוצאה על מזון הינה אחת ההוצאות הגדולות בסל הצריכה של משפחה. זה אקולוגי וסביבתי להשתמש ב'שיטות סבתא' לשימוש במזון, כמו שימוש בשאריות אוכל ראוי למאכל (עוגת שוקולד שלא צלחה תשמש לכדורי שוקולד, לחם שהתייבש יהפוך לקרוטונים ותותים מקצה הסלסלה ישמשו כרוטב מתוק לגלידה). אני ממליצה גם על על רכישה קבוצתית של שכנים בבניין, ואפילו הזמנת טייק אוויי (כן, גם זה מותר לפעמים), מאפשרת חסכון על דמי משלוח, מימוש מבצעים ושכנות טובה כאחד. עוד משהו, ודאו שיש דיווח נכון של גודל המשפחה והסטטוס שלה ברשויות לצורך הנחות כגון מים (3 נפשות ויותר), חשמל (קשישים, משפחות במצוקה כלכלית ועוד), ארנונה ועוד".
שיר סופר, מאמנת לכלכלת המשפחה: "גם אני מצדדת מאוד, בפרט בימים אלו, כשאנחנו תחת מתקפת עליית מחירים בכל ענפי המחיה, לשתף את הילדים בשינויים הכלכליים שקורים סביבנו. בנוסף, אפשר למשל להתחיל לעבור לרכוש את מותגי הבית של הרשתות הגדולות ולוותר על המוצרים שהייתם רגילים להעמיס בעגלת הקניות. אגב, לעיתים אלו מוצרים שמיוצרים על ידי היצרנים הגדולים ונמכרים במחיר מופחת. חשוב לברר במקום העבודה שלכם האם ניתן לרכוש תווי שי לרשתות. פעולה זו יכולה לחסוך לכם עד 10% מהקנייה.
איה תמרי, מומחית בניהול כלכלת בית נבונה: "הבית שלנו הוא לא המיני מחסן של הסופר – אין טעם לייצר סטוקים במזווה שבבית. קונים רק מה שצריך כי אין היגיון כלכלי לקנות בכסף שהרווחנו החודש אוכל שנאכל בחודש הבא או מוצרי ניקיון שלא נשתמש בהם החודש. עלו המחירים של הפסטה? תחפשו במדפים העליונים והתחתונים בסופר מצרכים של יצרנים פחות גדולים, זה זול יותר. נקודה. ולעיתים אלו מוצרים שמיוצרים באותו מפעל.
"בידקו מחיר ל־100 גרם. לפעמים יש אריזה שנראה שהיא זולה יותר, אבל מבחינת המשקל שלה היא קטנה יותר. רשתות השיווק מחויבות על פי חוק לכתוב בצורה בולטת מה המחיר ל־100 גרם. שימו לב שאם אתם בכל שבוע זורקים ירקות או סיר אורז שבישלתם ואף אחד לא אכל - כנראה שאתם קונים יותר ומבשלים כמויות שגדולות עליכם. עדיף לקנות מעט ולהשלים מאשר לזרוק. במקרה הגרוע תכינו עוד סיר אורז. אני מכירה הרבה אימהות שמבלות את אחה"צ שלהן בהסעות של הילדים לחוג הזה ולחבר ההוא. ההמלצה היא לרכז כמה סידורים לנסיעה אחת".
בסיוע מועדון Speshelist של "עוברות ושוות"