חברת כרטיסי האשראי כאל תשלם למדינה 10 מיליון שקל אחרי שנבדקה על ידי רשות התחרות כי הציעה במספר מקרים תנאים מסחריים מיטיביים לשירותי סליקה של כרטיסי חיוב מהמותג דיינרס, ללקוח שירכוש או ימשיך לרכוש מכאל שירותי סליקה של אחד או יותר מהמותגים ויזה וישראכרט. כאל היא הסולקת הבלעדית של דיינרס בישראל ומדובר לכאורה בכריכה אסורה בין מתן שירותי סליקה לכרטיסים הפתוחים לבין מתן שירותי סליקה לכרטיסים הבלעדיים, בניגוד להוראות הממונה על התחרות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
החברה חתמה אמש (א') על צו מוסכם במסגרתו התחייבה לשלם לאוצר המדינה 10 מיליון שקל כאמור. בהתאם לשינוי שנעשה בחוק, היקף התשלום חושב לפי מחזור המכירות של חברת האם דיסקונט ולא לפי זה של חברת כאל, מה שהקפיץ מאוד את גובהו. הצו המוסכם מפורסם להערות הציבור למשך 30 ימים בטרם יוחלט אם להגישו לאישור בית הדין לתחרות. החקירה בעניינה הופסקה עקב החלטתה לשלם את הסכום.
1 צפייה בגלריה
כרטיסי אשראי
כרטיסי אשראי
כרטיסי אשראי
(צילום: shutterstock)
מרשות התחרות נמסר כי "כאל כפופה לתנאים שהטילה הממונה על התחרות עליה ועל שאר חברות כרטיסי האשראי במסגרת החלטה למתן פטור להסכם הסליקה הצולבת בין חברות כרטיסי האשראי. תנאים אלה אוסרים בין היתר על חברות כרטיסי האשראי לקשור בין מתן שירותי סליקה של הכרטיסים הפתוחים לתחרות (ויזה, מאסטרקארד) למתן שירותי סליקה של המותגים הסגורים לתחרות (דיינרס, אמריקן אקספרס). קשירה בין הכרטיסים יכולה להיעשות, למשל, באמצעות מתן הנחות או הטבות בכרטיס הסגור לתחרות בתנאי שיסלק גם הכרטיס הפתוח לתחרות.
"רשות התחרות בחנה האם כאל הציעה במספר מקרים תנאים מסחריים מיטיבים לשירותי סליקה של כרטיסי חיוב מהמותג דיינרס, ללקוח שירכוש או ימשיך לרכוש מכאל שירותי סליקה של אחד או יותר מהמותגים ויזה וישראכרט. כעת ועוד בטרם השלמת בדיקת רשות התחרות, התחייבה כאל לשלם 10 מיליון שקלים מבלי להודות בהפרת החוק".
מכאל נמסר בתגובה: "במסגרת בדיקה של רשות התחרות עלו מספר מקרים בגינם הגיעה החברה להסדר לתשלום מוסכם. יודגש כי אין בהסכמה האמורה משום הודאה או קביעה כי כאל או מי מטעמה הפרו את החוק. למותר לציין כי כאל מנהלת מדיניות אכיפה קפדנית, ונקטה ותנקוט באמצעים על מנת למנוע הישנות מקרים מעין אלה.
"גובהו של הסכום המוסכם נגזר ממחזור המכירות הכולל של בנק דיסקונט ואין בו כדי להעיד על אופי המקרים וחומרתם".