רפאל, יצרנית כיפת ברזל ומקלע דוד, נקנסה על ידי רשות התחרות בשלושה מיליון שקל משום שהשלימה את המיזוג עם יצרנית הכטב"מים אירונאוטיקס לפני שדיווחה על כך לרשות התחרות, כנדרש בחוק.
מנוסח הצו המוסכם עם רפאל, שפורסם באתר הרשות ויגוש לבית הדין לתחרות, עולה כי הממונה לא תנקוט כל צעדי אכיפה על רפאל או אירונאוטיקס או על נושאי משרה בשתי החברות בעקבות התהליכים שבוצעו כאמור בניגוד להראות סעיף 19 בחוק.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
אירונאוטיקס
אירונאוטיקס
כטב"ם של אירונאוטיקס
(צילום: אירונאוטיקס)
מדובר בקנס לא כבד במיוחד ביחס לגודל החברה. כזכור, למשל, הרשות פרסמה כי בכוונתה לקנוס את פייסבוק ב-25 מיליון שקל על אי-דיווח על שני מיזוגים שביצעה. ההבדל הוא שבמקרה של פייסבוק אי-הדיווח גרם לפגיעה בתחרות, וזאת בניגוד למיזוג של רפאל.
מהרשות נמסר כי במיזוג של רפאל ואירונאוטיקס לא נמצאה פגיעה בתחרות ולכן מדובר בעבירה טכנית בלבד ובקנס שמוסכם על ידי שני הצדדים.
בספטמבר 2019 רכשו חברת רפאל ואיש העסקים אביחי סטולרו בחלקים שווים את אירונאוטיקס, יצרנית כטב"מים לאיסוף מידע ולתקיפה, תמורת 852 מיליון שקל. בזמנו זכתה הרכישה לביקורת בעקבות המחיר הגבוה ששילמה רפאל וששיקף פרמייה של 70% מעל לשוויה של אירונאוטיקס בבורסה.
הסיבה לנכונות של רפאל לשלם מחיר גבוה ממחיר השוק הייתה הלהט שלה להיכנס לתחום הכטב"מים, כחלק מהיערכות לקראת מכרז ענק של משרד הביטחון לרכישת כטב"מים לאיסוף מידע, "ענני סערה", בו זכתה רפאל. זאת, בעוד ששתי מתחרותיה העיקריות בקרב התעשיות הביטחוניות המקומיות, אלביט והתעשייה האווירית, כבר פעלו בתחום.
כעת, הכטב"מים של החברה "מככבים" במלחמת חרבות ברזל, המערכה המשמעותית הראשונה של הכטב"מים של רפאל. בינתיים עובדים ברפאל על פיתוח הדור הבא של הכטב"מים, שצפויים להיות אוטונומיים.