עם פתיחת שבוע המסחר, השקל נחלש מול המטבעות המובילים. הדולר עולה במסחר הרציף ב-1.1% ונסחר סביב 3.75 שקל. האירו עולה גם כן בקצת יותר מאחוז - ונסחר סביב 4.07. בחול המועד נקבעים השערים היציגים ב-12:00 ולא אחר הצהריים, כמו בשגרה. ולכן נקבע הדולר על 3.73. שקל והאירו על 4.05, אבל מאז, כאמור, הם עלו עוד יותר במסחר הרציף.
הפיחות בשקל מגיע על רקע הלחימה בלבנון שהולכת ומתעצמת, לצד הזירה בעזה, שאחרי תקופה יחסית רגועה, הפעילות בה חזרה להיות משמעותית יותר. כזכור, אתמול נהרג בג'באליה מח"ט 401 אל"מ אחסאן דקסה, ממטען גחון שהופעל אחרי שיצא מהטנק לתצפית. שלושה פצועים נוספים פונו לבית החולים, אחד מהם הוא מג"ד 52 שנפצע קשה.
1 צפייה בגלריה
שקל דולר ואירו
שקל דולר ואירו
שקל דולר ואירו
(צילום: shutterstock)
במקביל, המסחר בבורסה לניירות ערך נסגר בירידות שערים, דווקא אחרי הזינוק אתמול של כ-2% בכל המדדים המובילים. ת"א 35 ירד ב-0.2%, ת"א 90 ב-0.38% ות"א 125 ב-0.23%.
מניית אירודרום, חברת הכטב"מים, שעלתה אתמול ב-63% בעקבות הזמנה שקיבלה בסכום של 137 מיליון שקל, עלתה היום בכ-16%.
יונתן ברנד, מנכ"ל אולטרה פיננסים: "היחלשות השקל נובעת בעיקר מפסימיות השווקים לנוכח האפשרות לסיום המלחמה כשלוקחים בחשבון שהתגובה למתקפה מאיראן טרם הגיעה, כמו גם היחס השלילי מצד השווקים העולמיים, כלפי ישראל. ההיחלשות הנוכחית מאזנת את העלייה בערכו של השקל שנרשמה מיד לאחר ההודעה על חיסולו של יחיא סינואר, אשר הובילה לאופטימיות לגבי ההשלכות האפשריות על המשך הלחימה. בנוסף, ניתן לזהות אינדיקציה נוספת להתחזקות הדולר מול השקל בהתרחבות הפערים בבחירות לנשיאות בארה"ב, כאשר נצחון אפשרי למועמד הרפובליקני נתפס כתורם לחוזק הדולר".
יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות: "החשש מהסלמה ביטחונית קרובה אל מול איראן, תזניק את הדולר בחזרה אל מעל לרמת 3.75 שקלים לדולר. אין שינוי בהערכתנו לפיה פוטנציאל ייסוף השקל נותר מוגבל והדולר עשוי לשוב ולבחון את רמת 3.8 שקלים. רמות השערים בהם נסחרים מוצרי האנרגיה, מלמדים שבשווקים לא רואים פוטנציאל גבוה להסלמה ביטחונית שתפגע במקורות האנרגיה וכי ההערכה כי מדובר בתגובות מוגבלות בלבד".
יוסי פרנק מנכ"ל אנרג'י פייננס: "השקל נחלש ביותר מאחוז עקב פעילות ספקולנטים שמנצלים עד תום את הנזילות הנמוכה בימי חול המועד והיעדרותם של מרבית השחקנים מהזירה. מה השתנה מסוף השבוע להיום? כלום. אבל כשבנק ישראל מאפשר משחקים כאלה מדוע לא לנצל את המצב?".
פורסם לראשונה: 11:35, 21.10.24