חברת משלוחי המזון דורדאש (DoorDash), הגדולה ביותר בארה"ב, תרכוש את חברת משלוחי המזון העולמית וולט (Wolt) בעבור כ-8.1 מיליארד דולר (7 מיליארד אירו). זאת, לאחר שוולט הגיעה אמש (ג') להסכם סופי לרכישתה המלאה על ידי דורדאש ותוביל את ההתרחבות הבינלאומית של החברה האמריקנית. העסקה צפויה להיסגר סופית לקראת המחצית השנייה של 2022.
>> >> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בעקבות ההודעה, מניית דורדאש, אשר חוותה עליות ומורדות מאז הנפקתה בסוף השנה שעברה ובסך הכל עלתה בתקופה הזו בשיעור של כ-10% "בלבד", מזנקת בתוך זמן קצר בכ-15% במסחר המאוחר בוול סטריט.
1 צפייה בגלריה
שליח וולט
שליח וולט
שליח וולט
(צילום: עמית שעל)
לפי ההודעה של וולט, מיקי קוסי, מייסד ומנכ"ל החברה, צפוי להוביל את מהלך ההתרחבות תחת הנהגתו של טוני שו, מנכ"ל ומייסד דורדאש. פעילות וולט ב-23 המדינות בהן היא פעילה כיום לא צפויה להשתנות כלל, לרבות האפליקציה, שם החברה והעובדים.
וולט היא חברה פינית אשר הוקמה בהלסינקי בשנת 2014 ובה מועסקים כיום למעלה מ-4,000 עובדים. את פעילותה בישראל היא החלה בשנת 2018 וכיום היא פועלת ב-26 ערים בארץ, בהן ירושלים, רמת גן, גבעתיים, ראשון לציון, הרצליה, נתניה, רעננה, כפר סבא, אשדוד, באר שבע ועוד.
דורדאש, אשר נוסדה בשנת 2013 ומתמקדת גם היא במשלוחים של "הקילומטר האחרון" (מהעסק לבית הלקוח, בדומה לוולט), פועלת בכ-7,000 ערים ברחבי ארצות הברית, בקנדה, באוסטרליה וביפן.
עם ההודעה, אמר קוסי כי "דורדאש בנו עסק מרשים בשוק הכי משמעותי בעולם, ואילו אנחנו באים ממדינה קטנה בה יצרנו התמחות והתמקצעות בהתרחבות עסקית כבר בשלב מוקדם".
שו הוסיף: "החבירה אל וולט תעמיק את מאגר הטאלנט האיכותי הקיים אצלנו ותאפשר להאיץ את צמיחתנו הבינלאומית, תוך התמקדות בשוק הרחב ביותר שלנו בארה"ב. אנו מצפים לתבונה, מומחיות, ומצוינות אופרטיבית של החברה המשולבת כדי להרחיב השווקים, לשפר את יעילות ההשקעות, להגדיל את הרווחיות הפוטנציאלית ולייצר ערך משמעותי עבור בעלי המניות שלנו".

ברקע: מודל עסקי שנוי במחלוקת

ברקע, וולט מתמודדת ברחבי העולם וגם בישראל עם ביקורת רבה ולעיתים אף עם ניסיונות רגולטורים לשנות את מודל ההעסקה שלה, לפיו חלק גדול מהשליחים מועסקים בתור פרילנסרים ואינם זכאים לזכויות סוציאליות.
היבט נוסף ששנוי במחלוקת במודל העסקי של חברת המשלוחים הוא התגמול לשליחים על ריבוי משלוחים בזמן קצר, אשר פעמים רבות מוביל לעבירות תנועה ולתאונות דרכים.
"שליח של וולט דרס אותי; אנחנו מפחדים על הילדים"
(צילום: ירון ברנר)
בריאיון לאולפן ynet סיפרה השבוע אליטה מור על המצב הבעייתי: "בכניסה לרחבה עם בתי קפה ומסעדות ברחוב ברודצקי (בתל אביב) יש שלטים שאוסרים כניסת אופנוע, אך שליחי וולט לא מחנים את הקטנוע או האופניים החשמליים בכניסה לרחבה והולכים ברגל, אלא נכנסים בשיא המהירות עד לפתח המסעדה. לא מזמן בתי שיחקה ברחבה ואחד השליחים כמעט דרס אותה. זה תמיד כמעט, בגלל זה זה לא כל כך עולה לתודעה. אנחנו מבקשים שיטפלו בזה לפני שאחד הילדים ייפגע".
על כך אמרו אז בוולט: "אנו מגלים אפס סובלנות מול עבירות תנועה ואלימות. כשמגיעה אלינו תלונה בנושא נהיגה של שליח, היא מטופלת מיידית על ידי מחלקה האחראית על התחום, המבררת מול המתלונן ומול השליח את פרטי המקרה. במידת הצורך, אנחנו מפעילים צעדים כלפי השליח כולל הפסקת התקשרות. אם יש לכם תלונה בנושא נהיגה, פנו לשירות לקוחות מיד ונסו לתעד מספר רישוי, מספור על התיק ו-או זמן ומיקום של איסוף או פיזור המשלוח. קבלת אחד מהנתונים האלה קריטי כדי לעזור לנו לטפל במקרה".
פורסם לראשונה: 23:45, 09.11.21