בשיתוף פסטיבל עיר בתנועה
רגע לפני פתיחת השנה העברית החדשה, נערך בעיר העברית הראשונה, תל אביב, פסטיבל "עיר בתנועה" (CITY MOTION) השלישי. הפסטיבל נערך ביום הייעודי העולמי הקורא להוצאת המכוניות מהערים בפארק המסילה בעיר ואיפשר גישה חופשית אל נקודות תחבורתיות חדשניות, כולל סימולטורים, סדנאות רכיבה, מפגש עם סטארטאפים תחבורתיים, סדנת תיקון אופניים, וגולת הכותרת – סיור בתחנת אלנבי של הרכבת הקלה שמיועדת להיפתח בסוף השנה.
ציפי בוקשפן, מייסדת ויוזמת פסטיבל "CITY MOTION" מספרת, כי המיזם נולד לאחר שבעבודת המחקר שלה בתואר שני, היא ביקשה מהמנחים שלה לחקור אירועי תחבורה עולמיים. התשובה הייתה שאין לכך היתכנות בישראל ולכן המחקר שלה לא אושר. "כשאומרים לילדה קטנה לא, אז הילדה הקטנה הולכת ובועטת", היא אומרת בחיוך בפתיחתו בפעם השלישית של הפסטיבל.
בוקשפן פנתה למנהלת תחליפי הדלקים, הציגה להם פסטיבלים מהעולם, שבאמצעותם נחשף הציבור הרחב למטרות ואף משנה הרגלים על ידי הסברה על ידי חוויות. שם, שלחו אותה לחפש את העיר שתשתף איתה פעולה. עיריית תל אביב יפו הייתה הראשונה שנענתה לאתגר. "לשמחתי הרבה מיטל להבי הייתה הראשונה שהרימה את הכפפה", היא מפרגנת.
המהפך של עיריית תל אביב - יפו בכל מקום
"העיר עוברת מהפך. היא מצויה בעבודות, בחפירות, הרחובות פקוקים, התושבים מפחדים במדרכות, ואנחנו חייבים לאפשר לאנשים לדמיין את המציאות העתידית", אמרה מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב יפו לתחבורה, בטיחות בדרכים וקהילה גאה ושותפה בפסטיבל. "מה שאפשר לראות כאן זה איך יראה העתיד - כשחניון הופך לפארק שבו אפשר ללכת, אפשר לרכוב, ואפשר ליהנות מפינות חמד וגם תחנת רכבת תחתית שממנה ואליה, אנשים נכנסים, ויוצאים בערים אחרות", בהתייחסה למיקומו של הפסטיבל בפארק המסילה בעיר.
"זו לא פחות ממהפכה אדירה, שמלווה בסבל בתקופת העבודות, אבל יש לה אופק של המון הקלה לטובת התושבים והמבקרים. ככל שנתקדם עם העשייה שלנו, מה שנגלה זה שתל אביב תהיה העיר הראשונה שתצא מהפקקים".
גם חיים גליק, מנכ"ל חברת נת"ע, התייחס למיקומו של הפסטיבל ואמר באופטימיות: "אנחנו מעל המסילה של הקו האדום - תחנת אלנבי, תחנת אליפלט – כל התשתיות הוחלפו, הכל פה חדש. אנחנו גאים להביא לתל אביב - יפו, מתנה עצומה שהתושבים ראויים לה. בעצם, אנחנו מעניקים לעיר את 100 השנים הבאות בחייה".
"חלק מהדברים ייקח זמן לראות, אבל הם כולם כבר בדרך"
"זה הכיוון שמשרד התחבורה הולך בו היום, בשיתוף פעולה עם כל הרשויות ובוודאי עם עיריית תל אביב", אמרה גם מרב מיכאלי, שרת התחבורה, שנכחה במקום, "זה מורכב מהרבה מרכיבים שכולם כבר בעבודה. חלק מהדברים ייקח זמן לראות, אבל הם כולם כבר בדרך".
גם נציגי נתיבי איילון, שהם חלק ניכר מתשתית התחבורה בעיר והיו לאחרונה בכותרות, נכחו בפסטיבל. "אנחנו משתלבים פה בתל אביב ובפסטיבל עיר בתנועה אנחנו מציגים את העתיד - את הנתיבים המהירים, ואת האוטובוס החשמלי שייסע בהם ב-2025 ויקלו משמעותית על העומס", אמרה אורלי שטרן, מנכ"לית נתיבי אילון והציגה את חזונה: אפשר יהיה להשאיר את האוטו הפרטי בחניונים – בראשון לציון או בשפיים, ולהגיע למרכז תל אביב בנוחות, בקלות, באמינות, במזגן ובחינם.
בדוכן של נתיבי איילון הוצג גם מיזם "אופני דן" של החברה לעיר וגם רשת "אופני מרכז", שמתחילה להתהוות.
"אנחנו שואפים, שבעוד עשור, כשאדם ייבחר לצאת מהבית הוא לא אוטומטית ייקח את המפתחות של האוטו, אלא ייבחר איך נוח לו להתנהל באותו יום ואיך יינצל את הזמן", אמרה שטרן. "מהרגע שהרכבת הקלה תעבוד, אנשים פשוט ינצלו את הזמן הרבה יותר טוב, נתרגז פחות בפקקים ונחייך אחד לשני יותר", פרש גם גליק את חזונו. צפו בווידיאו בראש הכתבה.
בשיתוף פסטיבל עיר בתנועה
פורסם לראשונה: 16:07, 28.09.22