"יותר מ-3 מיליון עסקים ובתי אב יכולים לבחור מהשבוע הבא ממי הם רוכשים את החשמל". כך הציג השבוע השר אלי כהן את מהפכת ההנחות בצריכת החשמל שהביאה להצטרפות של חברות חדשות שמשווקות חשמל לצרכנים, לצד חברת החשמל, כשמתחילת החודש אפשר היה להגיש בקשה לניוד חשבון החשמל לאותן חברות - גם ללא מונה חכם, ומ-25 ביולי - בעלי מונה בסיסי יוכלו לעבור לחברות החדשות. עד כה רק בעלי מונה חכם יכלו להתנייד לשחקנים החדשים בשוק. זאת ההזדמנות לעשות שינוי קטן וכעבור כחודשיים: להתחיל לחסוך כמה שקלים עד עשרות שקלים בחודש בחשבון החשמל. יחד עם זאת, חלק ממסלולי ההנחות של החברות, שמעניקים הנחות לפי שעות, יישארו רלוונטיים רק לבעלי מונה חכם.
שוק החשמל מגלגל יותר מ-30 מיליארד שקל מדי שנה, ויותר מ-12 מיליארד שקל מתוכו יעברו לשחקנים הפרטיים החדשים שמשווקים חשמל לצרכנים, כאשר הצפי הוא שיותר ממיליון לקוחות יעברו לשחקנים הפרטיים ויחסכו שני מיליארד שקל בשנה. השוק גם צומח ב-3% בשנה כתוצאה מהגידול הטבעי, עלייה ברמת החיים ומעבר למוצרים מבוססי חשמל כמו שלל מסכים, שואבי אבק מכשירי בישול וכלי רכב חשמליים.
2 צפייה בגלריה
מונה חשמל
מונה חשמל
מונה חשמל
(צילום: גלעד קוולרציק)
לאור פתיחת האפשרות למעבר בין החברות גם ללקוחות שאין ברשותם מונה חשמל חכם, ynet עושה סדר ברפורמה.
מי החברות? אפשר לראות רשימה מתעדכנת של החברות באתר נגה. בין היתר: סלקום, פרטנר, פזגז, אלקטרה, אמישראגז, בזק ו-HOT.
מה גובה ההנחות שהחברות מציעות על צריכת החשמל (עלות קוט"ש)? הנחה קבועה לאורך כל השבוע וכל שעות היממה - לכל הלקוחות, גם לבעלי מונה חכם וגם לבעלי מונה פשוט: סלקום אנרג'י ופרטנר חשמל מספקות הנחה קבועה לאורך כל השבוע וכל שעות היממה: 5% בשנה הראשונה, 6% בשנייה ו-7% למי שנשאר לקוח בשנה השלישית. גם אלקטרה פאואר נותנת את אותו הדבר בדיוק כשלקוחות אלקטרה גז (סופרגז לשעבר) יקבלו גם הנחה של 120 שקל בשנה על חשבון הגז. גם HOT אנרג'י נותנת את אותן הנחות בדיוק, כשלקוחות דאבל (אינטרנט וטלוויזיה) של NEXT יקבלו 6% הנחה מהשנה הראשונה. לקוחות טריפל HOT יקבלו 7% הנחה בשנה הראשונה ולקוחות טריפל HOT שמנויים גם ל-HOT מובייל יקבלו 10% הנחה מהשנה הראשונה – ההנחה הקבועה העמוקה ביותר (כשיש מספר לקוחות קטן שיכול לקבל אותה).
2 צפייה בגלריה
שר האנרגיה אלי כהן
שר האנרגיה אלי כהן
השר כהן
(צילום: יובל חן)
הנחה ביום שניתנת רק לבעלי מונה חכם: מ-7:00 עד 17:00 בימים א'-ה' הנחה של 15% בבזק, HOT וסלקום. פרטנר מציעה 15% הנחה אבל על טווח שעות מצומצם יותר: 8:00-17:00.
הנחה בלילה לבעלי מונה חכם בלבד: בסלקום: 20% הנחה כל ימות השבוע מ-22:00 עד 7:00. בפרטנר מחצות עד 8:00 – טווח שעות מצומצם יותר. באלקטרה כל ימות השבוע מ-23:00 עד 7:00 כשלקוחות שמנויים לשירות גז +חשמל יקבלו גם הנחה של 120 שקל בשנה על חשבון הגז. ב-HOT ובזק יש גם הנחה של 20% מ-23:00 עד 7:00.
הנחה בלילה וביום אך לא בערב ללקוחות אלקטרה במונה חכם בלבד: מ-23:00 עד 17:00 למחרת: 8% בשנה הראשונה, 9% בשנייה, 10% בשלישית.
כל ימות השבוע מ-14:00 עד 20:00, ללקוחות סלקום במונה חכם בלבד: הנחה של 18%.
במי לבחור? בחברה שנותנת לכן את המחיר הנמוך ביותר לפי אופי הצריכה שלכם. אתם יכולים לבקש דוח צריכה יומי מחברת החשמל או לחשוב: מתי אתם מפעילים מכשירים זללני חשמל? למשל מכונת כביסה, מייבש כביסה, מזגן. אם אתם בבית משעות הערב ועוזבים בבוקר: ברוב שמתאים לכם מסלול עם דגש על הנחות ערב או לילה. אם עובדים מהבית והמזגן פועל במשך כל היום: מסלול יום עשוי להתאים לכם או הנחה קבועה לאורך כל היום.
ממה מורכב תעריף החשמל? מעלויות הייצור והפצתו ותשלום קבוע (שתשתנה לפי ימי החודש ומורכב מהספק, הולכה ואספקה) עליו לא תינתן הנחה.
איך עוברים חברה? הצרכן פונה לספק שמבצעיו מתאימים לו. עליו למסור לו מספר חוזה בחברת החשמל (נמצא בחשבון החשמל), ת.ז (או מספר ח.פ) של הצרכן הרשום בחברת החשמל, מספר המונים שיש לו בחברת החשמל ופרטי איש הקשר לחתימה על ייפוי הכוח לניוד (שם, ת.ז, מייל וטלפון).
הספק יעלה בקשה לניוד למערכת בשם פל"א (פלטפורמה לניוד אוטומטי) של חברת נגה, ולאחר מכן תבוצע בדיקה של נתוני הצרכן ותקינות המונה מול מערכות חברת החשמל.
אם המספק הגיש בקשה תקינה, יישלח ייפוי כוח דיגיטלי לחתימה של הצרכן לכתובת המייל לטלפון הסלולרי שהועבר בבקשת הניוד. על הצרכן להיכנס ללינק שנשלח במייל או בהודעה ולמלא את הפרטים שהעביר למספק.
אם יש לכם מונה חכם: הניוד ייכנס לתוקף בחודש העוקב להגשת הבקשה + חודש. לדוגמא: אם המספק הגיש את הבקשה ב-6 ביולי 2024, הניוד ייכנס לתוקף ב-1 בספטמבר 2024.
אם יש לכם מונה בסיסי: למרות שבעלי מונה בסיסי עדיין לא יכולים להצטרף לרפורמה, אתם בכל זאת יכולים לפנות כבר עכשיו למספק שבחרתם בו ולהצטרף בספטמבר, משום שהחל מ-25 ביולי כל בעלי מונה בסיסי יכולים לעבור חברה.
כדי להתחיל הליך ניוד על הצרכן להעביר את קריאת המונה במהלך שני ימי העבודה שלפני יום העבודה האחרון לחברת החשמל, באמצעים דיגיטליים. במידה שהקריאה תקינה הניוד יאושר וייכנס לתוקף בחודש העוקב + חודש מיום שהמספק הגיש את הבקשה. כלומר, אם תפנו ב-25 ביולי בבקשת ניוד, תעברו חברה רק באוקטובר.
מה לגבי התשלום הקבוע בחשבון החשמל? הוא לא נכנס להנחות. ההנחה היא רק על הצריכה. הוא משתנה מחשבון לחשבון לפי מספר הימים בחשבון הדו חודשי. שימו לב שפזגז עוללה תעלול והיא גובה 29.90 שקל לחודש - מחיר שהיא קבעה, כשרבים מהצרכנים אמורים לשלם פחות ברכיב הקבוע, בעיקר אם הם מחוברים בחיבור חד פאזי.
האם באמת כל צרכן יכול לחסוך? לא בדיוק. עד כה רק מי שהיה לו מונה חשמל חכם יכל להתנייד לחברה שאינה חברת החשמל. החברה אמורה לפרוס מונים כאלה עד 2028 ובינתיים מי שלא הותקן לו מונה כזה התבקש לשלם 274 שקל עלות התקנה חד פעמית ולחכות לו עד 120 יום מהפנייה לחברת החשמל. מ-25 ביולי אין צורך לחכות למונה כזה או לשלם עליו אבל עדיין תמתינו כחודשיים למעבר, ובנוסף לא כל מסלולי ההנחות יהיו פתוחים עבורכם.
האם אמשיך לקבל הנחות שמגיעות לי לפי ביטוח לאומי? כן.
מה לגבי מחזיקי מוני תעו"ז ומת"ם? בישראל יש 10,200 מוני תעו"ז (תעריף עומס וזמן) - כ-4,000 הוחלפו למונה חכם, אבל אלה שלא הוחלפו לא יכולים לעבור חברה כרגע. גם מוני מת"ם, משלמי תשלום מראש, לא יכולים להצטרף עם המונה הקיים.
למה צריך שחקני חשמל פרטיים? לא צריך שחקני חשמל פרטיים, שכן חשמל נחשב למוצר צריכה בסיסי, אבל המטרה של המדינה היא להוריד מחירים. האם המדינה תאפשר למספקים פרטיים לספק מים בברז למשל? לא. היא כן עושה זאת בחשמל למרות שהמדינה יכולה הייתה לכאורה ליזום הנחות בחשמל דרך רשות החשמל וחברת החשמל, אבל נוח לה שחלק מההשקעות בשוק הזה יהיו פרטית וכך הן יגדלו שלא על חשבון תקציב המדינה.
המדינה עשתה זאת נכון: חלק מהייצור אמנם עבר לידיים פרטיות וכך גם כעת חלק מהשיווק, אבל על רוב הייצור לצרכנים וכן על הקמת התשתיות, אגירה, הקמה ותיקון - אמונה חברת החשמל ויש בכך יתרון גדול: לא כדאי להעביר תשתיות לידיים פרטיות שמטרתן היא להרוויח כסף. עדיף שחברה ממשלתית תעשה זאת ורשות החשמל אף אישרה תוכנית פיתוח לרשת החשמל בישראל בעלות של 17 מיליארד שקל.
איך יתכן שהחברות הפרטיות מציעות הנחות כדי שתעברו אליהן? בזכות הסכמים שהן כרתו עם יצרנים פרטיים שיכולים למכור חשמל במחיר נמוך ממחיר החשמל המפוקח ובזכות הטבות שהן מקבלות כדי להיכנס לשוק הזה. המדינה בעצם ממשיכה להתייחס לתשתית החשמל כאל משאב לאומי (מולאם) ואל השיווק שלו כאל שוק חופשי. החברות האלה אינן מייצרות חשמל, הן ספקיות וירטואליות.
ניתן לראות שרוב החברות "מתחרות" ביניהן בהנחות די דומות, כלומר אין פה תחרות מחירים דרמטית ביניהן, אבל כולן מציעות הנחה, כלומר: כל צרכן יכול לחסוך עשרות ומאות שקלים בשנה לחשבון חשמל שכיח. זאת הבשורה.
האם גם היצרניות ימכרו בהמשך לצרכן? יתכן שזה יקרה בשלב הבא.
מי יתקן תקלות? כאמור, חברת החשמל שהיא מומחית בבנייה והולכה של חשמל תישאר אחראית על התשתיות. תקלה בתוך הבית תתוקן על-ידי חשמלאי פרטי.
מי אחראי לאספקת החשמל בזמן מלחמה? חברת החשמל.