בממשל האמריקני לא פוסלים אפשרות להקפיא מחדש את 6 מיליארד הדולרים מכספי הנפט האיראניים ששוחררו במסגרת עסקת חילופי שבויים שבוצעה בין שתי המדינות לפני פחות מחודש, זאת לאור לחץ שמופעל ע"י נציגים בקונגרס שטוענים למעורבות איראנית במתקפת הטרור על ישראל. כך לפי דיווח בסוכנות הידיעות בלומברג.
גורם אמריקני רשמי אמר אתמול כי לסוכנויות המודיעין אין עדיין ראיות שמצביעות על כך שאיראן ניהלה את המתקפה נגד יישובי עוטף עזה, או שהיא ידעה מראש פרטים על תוכניות חמאס, אבל ההערכה היא שאיראן ידעה שארגון הטרור מכין פעולה כלשהי נגד ישראל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
קטאר דוחא עסקת שבויים בין ארה"ב ל איראן אסירים אמריקנים נוחתים סיאמק נמאזי אמאד שארגי מוראד טהבאז
קטאר דוחא עסקת שבויים בין ארה"ב ל איראן אסירים אמריקנים נוחתים סיאמק נמאזי אמאד שארגי מוראד טהבאז
השבויים האמריקניים שהוחזקו באיראן יורדים מהמטוס בקטאר בחודש שעבר
(צילום: Karim JAAFAR / AFP)
שרת האוצר, ג'נט ילן, אמרה אתמול (רביעי) כי הממשל אינו פוסל סנקציות חדשות נגד איראן, והוסיפה כי "שום דבר לא ירד מהשולחן מבחינת פעולות אפשריות עתידיות". דובר המועצה לביטחון לאומי, ג'ון קרבי, ציין כי "ניתן להקפיא מחדש את 6 מיליארד הדולרים בכל עת. הכסף עדיין לא הוקצה או הופשר. הכל עדיין יושב בבנק קטארי".
האסטרטגיה של הנשיא ג'ו ביידן מול איראן הייתה לנסות ולמנוע מתחים מולה, גם כדי להאט את פעילות הגרעין שלה וגם על מנת לנהל משא ומתן לשחרור אותם שבויים אמריקנים. אבל האסטרטגיה שלו שוב מוטלת בספק, וכל מהלך להקפיא מחדש את הכספים ילבה את החיכוך עם טהרן ויביא לניצחון של מבקריו, שטוענים שההחלטה להפשיר את הכסף הייתה טעות מלכתחילה.
"לניסיון של ביידן להימלט מהמזרח התיכון היה פגם קטלני אחד, התמריצים המוגזמים שנתן לאיראן, השחקנית הכי בעייתית במשוואה", אמרה סוזן מלוני, סגנית נשיא ומנהלת תוכנית מדיניות החוץ במכון ברוקינגס בארה"ב, שהוסיפה כי "זה לא היה סביר שהבנות לא רשמיות וטפטוף של הקלות בסנקציות יספיקו כדי להרגיע את איראן והשלוחות שלה".
הסנאטור הדמוקרטי שרוד בראון מאוהיו, תומך גם הוא בהקפאה מחדש של הכספים: "העדיפות של הקונגרס כרגע חייבת להיות מתן סיוע צבאי, כלכלי והומניטרי כדי לתמוך בישראל, כשהיא מתגוננת מפני מתקפת הטרור הנוראית של חמאס. בזמן שאנו פועלים להטיל דין וחשבון על כל מי שתומך בטרור, הממשל חייב להביא את 6 מיליארד הדולרים האיראניים".