נתוני גביית המע"מ בפברואר הונחו היום (א') בצהריים על שולחנו של שר האוצר, אביגדור ליברמן, על ידי בכירי רשות המיסים, לקראת הדיון שיתקיים הלילה במשרד האוצר לגיבושה הסופי של תוכנית מצומצמת לסיוע למגזר העצמאים עקב התפשטות זן האומיקרון מאז אמצע חודש דצמבר.
לפי הנתונים, שלא משקפים את החודש המלא כולו, נרשם גידול של 8% במספר המשלמים לעומת פברואר 2020 וגידול של 20% בהכנסות ממע"מ עד אתמול. לעומת פברואר 2021, שבחלקו הוטל סגר, מדובר בגידול של 28%. נתוני המע"מ מצטרפים לנתונים חיוביים מבחינת רכישות בכרטיסי אשראי, והמשמעות היא שמבחינת האוצר לא נרשמה כלל פגיעה במשק, ואלמלא לחץ של ראש הממשלה החליפי יאיר לפיד ורצון של ראש הממשלה נפתלי בנט לסייע לעצמאים באופן רחב יותר, לא היה כנראה מתבצע כנראה שום סיוע ממשי נוסף לעצמאים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

3 צפייה בגלריה
בנייני רשות המיסים
בנייני רשות המיסים
בנייני רשות המיסים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
כפי שנודע ל-ynet ההצעה שתיבחן הלילה היא לפצות עסקים בחלק מענפי המשק רק אם מחזור עסקיהם פחת לפחות ב-35% בחודשיים הראשונים של שנת 2022 וההערכה היא שקיימים רק כמה אלפי עסקים בודדים שיעמדו בקריטריון הזה. בעבר פוצו עסקים על אובדן וירידות במחזוריהם של 25% או 40%, תלוי בתקופת משבר הקורונה.
3 צפייה בגלריה
שר האוצר אביגדור ליברמן
שר האוצר אביגדור ליברמן
שר האוצר אביגדור ליברמן. הנתונים חיזקו את עמדתו
(צילום: משה מזרחי)
עוד צפויים בתוכנית הארכה של הלוואות בערבות המדינה וייתכן שגם דחייה מסוימת לחלק מהעסקים בתשלומים המיסים לתקופה קצרה.
התוכנית לעצמאים, שככל הנראה תפורסם במועד שנקבע, מחר - ה-28 בפברואר, תקדים בעשרה ימים את ההודעה על השלב השני של התוכנית הכלכלית, שתפורסם ב-10 במרץ. התוכנית צפויה לכלול שורה של צעדים בתחום הריכוזיות וצמצום שליטת החברות הגדולות בשוק בענפים אחדים, שבהם הם מהווים למעשה מונופול ונמנעת תחרות לטובת הצרכנים. כמו כן תכלול התוכנית את ביצוע הרפורמות בחקלאות בהמשך השנה ובענף התמרוקים בחודש ינואר 2023.

"נתוני המע"מ לא משקפים את המצב של כולם"

לדברי עו"ד רועי כהן, נשיא להב - לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל, "על אף שמצב המשק, בבחינת נתוני המע"מ והאשראי, השתפר, נתונים אלה אינם משקפים את מצבם האמיתי של כ-200 אלף עצמאים של העוסקים הפטורים ממע"מ, ושל בעלי מקצוע עצמאים המקבלים תשלומים במזומן. מדובר בכ-55% מהעצמאים עוסקים פטורים, אשר נתוני המע"מ לא משקפים את מצבם. המתווה שפורסם של משרד האוצר, המסתמך על ההנחה כי המשק נמצא במצב טוב, הנחה הנגזרת ממגמות עלייה בסך רכישות האשראי ובנתוני המע"מ. אולם, נתונים אלו אינם משקפים את מצבם של אותם עצמאים עוסקים פטורים ממע"מ ובעלי מקצוע המקבלים תשלומים במזומן, אשר עסקיהם נפגעו מהגל החמישי וצריכים סיוע מידי.
"אני קורא לשר האוצר ליברמן, הצעדים המתוכננים לא יתייחסו לעצמאים רבים אשר נפגעו מירידת הפעילות העסקית בתקופת הגל החמישי, שלא נאמר שמדובר בכספים שלהם עצמם. לכן, יש צורך ביצירת מנגנון מידי לפיצוי לפי ירידת המחזור של אותם עסקים".
בפגישה שנערכה היום בין ארגוני העצמאים שהתקיימה ליו"ר הכנסת, ח"כ מיקי לוי, אמר אבי בן הלל, מנכ"ל שח"ם, ארגון השחקנים והשחקניות, כי "במתווה הפיצויים הכולל לעצמאים שנפגעו בגל האומיקרון, הממשלה והכנסת חייבות להעניק טיפול מיוחד לשחקנים. רובם מוגדרים כעצמאים. עולם התרבות נפגע במיוחד עקב ביטולי הצגות והופעות והמתווה הייחודי שגובש עד כה עבור אנשי התרבות לא נותן מענה ל-60 אחוז מהשחקנים".