בשיתוף אתר "המקצוענים"
למרות שבדירות ובבתים רבים כלים סניטריים הם הבחירה הסטנדרטית, הרי שלא לכולם הם מתאימים, ולעתים הם מחייבים הכנת תשתיות מיוחדות.
מהם היתרונות והחסרונות של כלים סניטריים "תלויים" (המחוברים לקיר ולא לרצפה)?
מהן המשמעויות מבחינת תחזוקה לטווח ארוך? מה חשוב לעשות בשלב ההתקנה, בכדי שלא יהיו תקלות, נזקים לתשתיות ועלות תיקונים מופקעת בהמשך? לפניכם המדריך.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

אסלה תלויה: בקיר בלוקים או מאחורי תשתית גבס?

אסלה תלויה מעניקה מראה קליל ואוורירי, המנגנון שלה סמוי בתוך הקיר וקל מאוד לנקות תחתיה.
אין הצטברות של אבק מאחוריה ומשני צדדיה והיא מגדילה את החלל, דבר שהוא רלוונטי מאוד לחדרי שירותים וחדרי רחצה קטנטנים.
עוד יתרון הוא שאין חיבור לרצפה, מה שמונע הצטברות של עובש בחיבור שבין אסלה לרצפה (למשל, באסלת מונובלוק – שבה הניאגרה והאסלה מחוברים – ישנה נטייה להצטברות של עובש בשכבת הסיליקון המחברת את האסלה עם הרצפה".
אסלה תלויה, למעשה מחוברת בעזרת מוטות תלייה אל מיכל ההדחה, ולרוב בעלת יכולת נשיאה של עד 300 ק"ג.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מה יכול להשתבש בשלב ההתקנה של אסלה תלויה?
ישנן שתי טעויות נוספות שגוררות פירוק והתקנה מחדש. האחת, היא חוסר התאמה בין מיכל ההדחה לאסלה.
לרוב, בגלל שרוכשים את שני החלקים האלה בנפרד, הרי שיש לוודא שהברגים שעליהם מתקינים את מיכל ההדחה מתאימים בגודל ובמיקום לחורים המיועדים להברגת האסלה.
באסלה סטנדרטית, המרחק בין הברגים הוא של 18 ס"מ, אך אם רוכשים אסלה בגודל מיוחד, המרחק משתנה, ויש לבדוק אותו כבר בשלב הרכישה בחנות, ולהחליף את אחד החלקים, במידת הצורך.
הדבר הטוב ביותר הוא להתייעץ עם אינסטלטור או עם מתקין מטעם החברה, ולא לבחור אקראית.
הטעות השנייה מתייחסת אל סוג הקיר אליו מצמידים את האסלה.
אם מדובר בקיר חיצוני, הרי שהוא לא יתאים להתקנה של אסלה תלויה עם מיכל הדחה נסתר בתוך הקיר.
במקרה זה, אם תתעקשו על סוג זה, הרי שתצטרכו להתקין בנוסף נישת גבס בצמוד לקיר זה.
כמו כן, חשוב לבדוק שאין צנרת בקיר זה, שיכולה למנוע את אפשרות ההתקנה.
האם התקנה על קיר גבס שונה מהתקנה על קיר בלוקים?
בהחלט, לקירות גבס יש מיכלי הדחה ספציפיים המתאימים להם. גם לקירות גבס יש מגבלות, וחשוב למדוד מראש את עובי הקיר, לפני קניית מיכל ההדחה, אשר יכול להתברר שאינו מתאים למידות השטח.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

כיור תלוי או מחובר לארונית?

גם במקרה זה, לסוג הקיר אליו מצמידים את הכיור משמעות רבה. אם זהו קיר בטון, הרי שהוא יתאים לתליית כיור, אך מדובר יהיה בהתקנה מעט מורכבת יותר (שגן דרוש מכשור ייעודי לקידוח בבטון.
אם זהו קיר בלוקים, הרי שהוא יוכל לשאת משקל הן של כיור תלוי והן של ארון תלוי שכולל משטח שיש.
ואולם, אם זהו קיר גבס, רוב הסיכויים שתידרש תוספת של קורות עץ לתמיכה במשקל הגבוה. אם זהו רק כיור קטן, ייתכן שתוכלו להסתבק בהתקנה שלו עם ברגים ייחודיים לגבס. אם זהו כיור גדול המחובר גם לארונית תלויה, אין מנוס מהכנת תשתית נסתרת מאחורי פלטת הגבס.
אל תזלזלו במיקום הברז, אחרת תסבלו ממים שישפריצו לכל עבר בקביעות
לא משנה אם מדובר בכיור רגיל או בכיור תלוי, הרי שאם הברז עצמו תלוי (כלומר מחובר אל תוך הקיר ולא אל משטח השיש או הכיור), הרי שהתכנון שלו חייב להיות מדויק.
בשונה מברז שיוצא מהמשטח (מכונה ברז 'פרח'), הרי שברז אינטגרלי שמותקן בתוך הקיר חייב להימדד מהקו הסופי של חיפוי הקיר (בין אם מדובר באריח, במראה או בחיפוי עץ).
אחרת, פיית הברז לא תהיה בדיוק במיקום של פתח הניקוז: אם היא תהיה קרובה מדי לקיר, הרי שמים ישפריצו על הקיר ועל המשטח שסביב הכיור.
אם פיית הברז תהיה קרובה מדי למשתמש, הרי שהיא תשפריץ על הבגדים, עם כל שטיפה של הידיים. כלל האצבע הוא שפיית הברז תמוקם במרכז הכיור.
הכל תלוי: כל מה שצריך לדעת על כלים סניטריים מרחפים
בהחלט, חדרי שירותים (לרוב שירותי אורחים), הם קטנים מאוד. בכדי למנוע צפיפות יתר, כדאי לבחור בברז צדי, שממוקם על הכיור עצמו (ולא יוצא מהקיר). חשוב יותר שתהיה פתיחה וסגירה של דלת חדר השירותים, מאשר שהכיור יהיה מפנק, אך עמוק מדי ומפריע לכניסה וליציאה מהשירותים.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

כיור תלוי ללא ארונית? השקיעו בסיפון

בכיורים תלויים, שתחתיהם אין ארונית שמסתירה את הסיפון, כדאי לבחור בסיפון מעוצב יותר, ולא להסתפק בסיפון סטנדרטי מפלסטיק. קיים מגוון גדול של סיפונים מעוצבים כיום, כך שניתן להתאים אותו לסגנון העיצוב של הבית.

ארונית תלויה: סטנדרטית או בהתאמה אישית?

כאן, כמו בדברים רבים בשיפוץ, השיקול הוא תקציבי. לא משנה אם אתם בוחרים בארונית תלויה מוכנה או מזמינים ארונית ייחודית מנגר, הרי שחשוב לקחת מידות לפני שסוגרים עסקה.
בחלל רטוב כמו שירותים או אמבטיה, ובייחוד באזור הכיור שבא במגע רב עם מים מדי יום, הרי שלדיוק במידות השלכה על איכות האיטום של חלל זה.
זליגה קבועה של מים, בשל מרווח מיותר בין שולי הכיור לשיש, תגרור עלויות גבוהות ומיותרות עבור תיקונים ושיפוצים בעתיד.
ונדגיש, שאם ייגרם נזק לדירה של שכן המתגורר בדיוק מתחתיכם, הרי שאתם תצטרכו לפצות אותו על כלל הנזקים שיכולים להיגרם לבית שלו (רטיבות מהתקרה, נזק לפרקטים, לריהוט או לצנרת החשמל שלו). על כן, ראו הוזהרתם.