מנכ"ל קבוצת אגד, גלעד ריקלין, מסתכל על מדד ציוני המפעיל שפרסם בנובמבר האחרון משרד התחבורה ומבין שהוא עמד ביעדים שהציב לקבוצה. המדד, המורכב משורת בדיקות בתחום השירות, האיכות והזמינות של האוטובוסים בישראל, מציב את אגד במקום הראשון – הרחק מכל מתחרותיה. "זהו הישג אדיר - עבורי ועבור כל עובדי אגד", הוא אומר. "קודם כל, כי זו המהות שלנו, לתת שירות טוב ואמין לנוסעים. מעבר לכך, זה היה יעד שהצבנו לעצמנו. התאמצנו, בדקנו את עצמנו בכל ישיבת הנהלה, השקענו משאבים ניהוליים ותפעוליים רבים ואף הקמנו מערך ייעודי לצורך המטרה - כך שיש סיפוק אדיר בכך שהצלחנו".
וכל זאת בשנת מלחמה שמשפיעה על כל דבר - כולל על תחבורה ציבורית.
"אכן, האתגר הראשון שלנו בשנה החולפת היה לשמור על רצף תחבורה ציבורית בכל רחבי המדינה, לרבות באזורים הנמצאים תחת אש מדרום עד צפון. היה חשוב לנו שגם תושבי אשקלון וגם תושבי קריית שמונה ימשיכו לקבל שירות. זו הייתה משימה מאתגרת, במיוחד לאור העובדה שמאות עובדים שלנו נמצאים בשירות מילואים רציף".
1 צפייה בגלריה
גלעד ריקלין
גלעד ריקלין
גלעד ריקלין
(צילום: שחר יורמן)

"בכלל, אגד נרתמה למלחמה באופן מלא ומיידי. בשבעה באוקטובר קיבלנו שיחת טלפון ממשרד הבטחון. כבר באותו היום כאלף נהגים שלנו התייצבו לטובת הסעת מפונים תושבי הצפון והדרום ומאות אלפי חיילים לבסיסים. זו הייתה משימה מורכבת, אבל הצלחנו לעמוד בה בזכות שנים רבות של ניסיון, ובזכות מנהלים מעולים ועובדים מסורים שנרתמו למשימה. אתגר נוסף שאנו חווים בשל המלחמה הוא תקציבי: עקב המצב לא ניתנו תוספות שירות מהמדינה - מה שגורם לפגיעה בשירות ללקוחות ולא מאפשר לנו לשפר את השירות, התדירות והקווים כפי שהיינו רוצים".
האם היו השנה החלטות הקריטיות ברגעי משבר וכיצד הן התקבלו?
"קודם כל צריך להגיד שהשנה האחרונה הכניסה את כולנו לפרופורציות. כל משבר התגמד אל מול הכאב שאתה חווה כשעובד שלך מאבד את בנו בקרבות, או כשבת של עובדת שלך נחטפת לרצועת עזה. לצערי, באגד יש מספר לא מבוטל של משפחות שיקיריהן נפלו או נפצעו בקרבות וכן שתי משפחות שאנו ממתינים ומצפים בכיליון עיניים יחד איתן לחזרת בני משפחתם החטופים".
אגד מפעילה כ-3,000 אוטובוסים בכל יום בארץ ומסיעה כמיליון נוסעים. גם בתקופת שגרה מתמודדת הקבוצה עם עשרות דילמות ואירועים חריגים, בטיחות, ביטחון, אתגרי כח אדם, אתגרי תחזוקה ואירועים שמתרחשים גם בפעילות שלה באירופה. "למעשה, ב-2024 הכפלנו את הפעילות שלנו בהולנד והגדלנו דרמטית את הפעילות בפולין. מטבע הדברים, בתקופת מלחמה האתגרים מתעצמים פי כמה. היו דילמות, דוגמת: האם לסגור קווים בישובים הנמצאים תחת ירי רקטות וטילים. ההחלטות התקבלו מתוך שיח אינטנסיבי ורציף עם השטח ועם האנשים שלנו בחזית".

אגד חזקה היא צורך לאומי

קבוצת אגד, הנמצאת בבעלות קרן ההשקעות קיסטון, הינה מפעילת התחבורה הציבורית הגדולה בישראל ואחת מהמעסיקות הגדולות בה עם 8,000 עובדים בארץ ועוד 2,500 באירופה. על אף הקשיים שהונחו לפתחה השנה בשל המלחמה, הצליחה אגד להמשיך ולפתח את פעילותה לכיוונים נוספים, דוגמת הקמת חברה-בת לנדל"ן, המנהלת ומשביחה את נכסי הקבוצה. "החברה כבר עשתה עסקאות וצעדים משמעותיים", מציין ריקלין. בנוסף, חברת הבת "דרך אגד" החלה להפעיל את אשכול עוטף ירושלים. העלייה לאוויר הייתה מוצלחת, וריקלין מספר שהנתונים התפעוליים ושביעות רצון הנוסעים הם חיוביים מאוד.
"פעילות 'דרך אגד' התרחבה בתחילת החודש, עם קווים עירוניים בישובים גבעת זאב ומבשרת ציון", הוא מציין ומזכיר חברת בת נוספת (בשותפות עם החברות שנזן מטרו ו-CCECC הסיניות): "תבל מטרו", המפעילה את הרכבת הקלה בתל אביב. "החברה סיכמה שנה תפעולית ראשונה מצוינת, שאותה סיימה עם מספר נוסעים ממוצע של 110,000 ביום. הנוסעים נהנים מחוויית נסיעה בטוחה, יעילה ומהירה".
האם בשנה האחרונה נדרשת לאסטרטגיית ניהול מסוימת?
"כן, ניהול מאוד ממוקד, אך יחד עם זאת גמיש ומשתנה לפי הצרכים. היה צורך להיות כל הזמן ‘על הנתונים’ - קשוב לצרכי מערכת הביטחון וצרכי המשק האזרחי. התנהלות זו אפשרה להנהלת אגד לעמוד בשלושה אתגרים במקביל: המשך הפעלת קווים הנמצאים באזורים מסוכנים, תחת אש - בעיקר בגבול הצפוני. השני, הסעת מפונים מצפון ומדרום ומאות אלפי חיילים לבסיסים, והשלישי הוא התמודדות עם מחסור בעובדים כתוצאה מכך שמאות עובדים נדרשו להתייצב למילואים".
באילו הישגים אתה גאה במיוחד השנה?
"מעבר לעצם העובדה שעמדנו באתגרים שציינתי והמשכנו להתרחב ולהתפתח, אני שמח מאוד על כך שחצינו השנה את סף מיליארד שקל הכנסות בפעילות שלנו בהולנד. בעיניי זה דבר אדיר – חברה שצמחה בישראל של לפני קום המדינה, הופכת להיות קבוצה בינלאומית עוצמתית. יש לכך כמובן יתרונות מסחריים, כמו היכולת להטמיע את מה שמוצלח כאן גם שם, ולהיפך. בשנה הקרובה כשליש מהקילומטרים שלנו יגיעו מאירופה, והיד עוד נטויה. הקבוצה כולה, בישראל ובאירופה, סיימה את השנה האחרונה עם היקף הקילומטרים הגדול ביותר שלה אי פעם".
מה למדת בשנה האחרונה?
"למדתי עד כמה מקום עבודה יציב הוא דבר חיוני לעובדים, העבודה העניקה כוח לעובדים והסניפים והמוסכים שלנו היו עבורם סוג של ‘מרחב מוגן’. הבנתי השנה יותר לעומק עד כמה אגד היא לא עוד חברה - היא נכס לאומי. אנחנו תמיד שם עבור מדינת ישראל ועבור המשק הישראלי בעורף, ועובדים בשיתוף פעולה מלא עם רשות התחבורה הציבורית במשרד התחבורה. מבחינתי, אגד חזקה היא צורך לאומי של ממש, במיוחד במדינה רוויית מצבי חירום כמו שלנו שבה אנחנו מעניקים לישראל ביטחון תחבורתי. דבר נוסף שלמדתי הוא שיש לנו עוד פוטנציאל גדול בכל הקשור למאמץ המשותף שלנו עם משרד התחבורה: להעלות את מספר הנוסעים ולהעביר אנשים מרכב פרטי לתחבורה ציבורית. זה קשור לתדירות האוטובוסים והרכבות, הנגישות שלהם, מהירות הנסיעה ונתיבי התחבורה הציבורית. עוד זה קשור ליכולת שלנו לעבור כמה שיותר מהר מאוטובוסים מונעי דיזל לאוטובוסים חשמליים ירוקים, עניין שאגד מובילה. בהשוואה לחברות אחרות באירופה ובמזרח התיכון - אנחנו מפעילים הכי הרבה אוטובוסים חשמליים – סך הכל אלף בישראל ובאירופה".
איפה אתה רואה את הקבוצה בעוד שנה?
"השנה, לראשונה אחרי 91 שנות פעילות, הגדרנו חזון לקבוצת אגד: להמשיך להוביל את תחום התחבורה ולהתפתח כשחקנית גלובלית משמעותית המספקת ללקוחותיה שירותי תחבורה מתקדמים, חדשנים וברי-קיימא. אנו פועלים כדי ליישם את החזון ולהתרחב בצירים האלו. זה יעד אדיר, ואני מאמין שבזכות ההון האנושי שיש לנו נגיע אליו".